جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری،صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: در خصوص ایجاد مناطق آزاد جدید، فصل‌الخطاب قانون است و با توجه به تصویب قانون گذار، حتماً تسریع خواهد شد.
کد خبر: ۵۸۶۳۹

تیتر۲۰-  به نقل از دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد، حجت الله عبدالملکی در نشست با معاونین و مدیران این مجموعه، از مناطق آزاد به عنوان موتور محرک توسعه اقتصاد کشور نام برد و اظهار کرد: مجموعه دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور و دولت محسوب می‌شوند و رئیس جمهور نیز نسبت به این مناطق حساسیت ویژه‌ای دارند.

وی افزود: مناطق آزاد با شرایط و خصوصیاتی ویژه در نظر گرفته شده است که این ویژگی‌ها این مناطق را به موتور محرک اقتصاد کشور تبدیل کرده است.

عبدالملکی، به کمبودها و کاستی‌ها در برخی از مناطق آزاد کشور اشاره کرد و گفت: به طور کلی گلایه‌هایی در خصوص عملکرد مناطق آزاد وجود دارد، مثل اشکالاتی که در بسیاری از نظام‌های اقتصادی کشور با آن مواجه هستیم، اما در مقابل این اشکالات، ظرفیت‌های قابل اعتنایی است.

وی، به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات، تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج و مهم‌ترین آن رفاه مناسب ساکنان این مناطق از جمله سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی در این مناطق است که بر آن تاکید شده است.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: در خصوص ایجاد مناطق آزاد جدید، فصل‌الخطاب قانون است و با توجه به تصویب قانون گذار، حتماً تسریع خواهد شد.

عبدالملکی، در پایان از اقدامات صورت گرفته در دولت‌های قبل و زحمات سعید محمد و همچنین نصراله ابراهیمی تشکر کرد و گفت: ما رویکرد را تغییر نمی‌دهیم؛ بلکه تلاش می‌کنیم با همکاری هم سرعت را برای رسیدن به اهداف بیشتر کنیم.

مناطق آزاد از بدنه کارشناسی متخصص و فنی تشکیل شده است

نصراله ابراهیمی سرپرست سابق دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی نیز در این نشست گفت: مناطق آزاد از بدنه کارشناسی متخصص و فنی در حوزه‌های اقتصادی، توسعه مدیریت، پارلمانی و امور مجلس و حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری - خدماتی تشکیل شده است.

وی افزود: در حال حاضر در کشور ۸ منطقه آزاد فعال، ۷ منطقه آزاد جدید و ۷۹ منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد که از این تعداد ۳۵ منطقه ویژه اقتصادی فعال و الباقی در مرحله راه‌اندازی هستند.

ابراهیمی ادامه داد: مناطق ویژه اقتصادی در مقایسه با مناطق آزاد دو وجه تمایز دارند، یکی اینکه توسط سازمان مسئول به صورت دولتی و خصوصی اداره می‌شوند و دیگری معافیت مالیاتی و گمرکی است که مناطق آزاد از معافیت مالیاتی ۲۰ ساله برخوردار هستند و در مناطق ویژه اقتصادی حسب فعالیت آنها این معافیت بین ۷ تا ۱۲ سال متغیر است.

در این نشست هریک از معاونین و مدیران دبیرخانه شورای‌عالی به ارائه گزارشی از اقدامات و عملکرد حوزه فعالیت خود پرداختند./مهر

ارسال نظرات
موضوعات روز