سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
پیشاهنگ گفت: از ۱۳۲ نیروگاه موجود در کشور تنها ۱۴ نیروگاه از سوخت مازوت استفاده می کنند که این ۱۰ درصد از نیروگاه های کشور است.
کد خبر: ۵۸۹۲۲

تیتر۲۰- پیشاهنگ مدیر شرکت مادر تخصصی برق حرارتی امروز در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در نشستی خبری گفت: ما در تابستان ۶۹ هزار مگاوات نیاز مصرف داریم، اما در زمستان این مقدار به ۳۰ هزار مگاوات می‌رسد زیرا مقداری از آن ظرفیت کولینگ است و از ابتدای مهر ماه تا پایان اردیبهشت ماه نیروگاه‌های فرسوده و نیروگاه‌های راندمان پایین از مدار خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: این زمان به تعمیر نیروگاه‌های فرسوده می‌شود.

پیشاهنگ اضافه کرد: اکنون مساله مورد نظر برنامه کوتاه مدت زمستان پیش رو است. خوشبختانه تعاملی که که با وزارت نفت وجود دارد سوخت معادل که در تابستان ۳۰۰ میلیون متر مکعب است در زمستان به ۲۰۰ میلیون متر مکعب رسیده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ترجیح ما استفاده از سوخت مایع است، در این زمینه توضیح داد: از ۱۳۲ نیروگاه تنها ۱۴ نیروگاه از سوخت مازوت استفاده می‌کنند و سایر نیروگاه‌ها از گازوئیل استفاده می‌کنند یعنی کمتر از ۱۰ درصد نیروگاه‌های کشور.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی اضافه کرد: تهران از سال ۸۸ تا کنون مصرف مازوت نداشته و سوخت دوم در نیروگاه‌های تهران گازوئیل است.

وی تاکید کرد: اگرچه امکان مازوت برای ما وجود دارد اما استفاده از گاز تعمیرات را کاهش می‌دهد ولی باید شرایط چنین اقدامی وجود داشته باشد.

مبنی بر راندمان نیروگاه‌های ایران بین ۳۴ تا ۳۹ درصد است در حالی‌که در کشورهای پیشرفته به ۶۰ درصد می‌رسد، برای افزایش راندمان چه برنامه‌ای در دست اقدام است، گفت: در آمریکا هم راندمان نیروگاه‌ها ۳۸ درصد است، اما واحدهای ساخته شده که ۶۰ درصد راندمان دارند. اکنون راندمان نیروگاه‌ها ۳۹.۶ درصد است که با نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به ۴۰ درصد هم خواهد رسید وی اضافه کرد: یک برنامه ۴ ساله وجود دارد که ۲۵ هزار مگاوات طی این سال‌ها به بهره برداری برسد.

وی با بیان این‌که در این منطقه، تنها نیروگاه بعث قابلیت استفاده از مازوت را دارد که آن هم از سال ۱۳۸۸ تاکنون هیچ گونه مازوتی را استفاده نکرده است تصریح کرد: زمانی که نیروگاه‌ها از گاز استفاده می‌کنند ضمن این‌که مشکل آلودگی آنها کمتر می‌شود هزینه تعمیر و نگهداری نیروگاه کاهش می‌یابد به همین دلیل تمایل بخش برق استفاده از گاز است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با تاکید بر این‌که اکنون نسبت به سال گذشته مقدار گازی که تحویل نیروگاه می‌شود بیشتر است، ادامه داد: در سال ۹۰ درصد گاز و حدود ۱۰ درصد سوخت مایع به نیروگاه‌ها به طور میانگین تحویل داده می‌شود.

مدیر عامل شرکت برق حرارتی گفت: در کشور ۱۳۲ نیروگاه و ۶۴۰ واحد نیروگاهی داریم که ۶۸ درصد مالک خصوصی و ۳۲ درصد مالک دولتی دارند، در سال جاری ۱۰۷ هزار مگاوات در دست تعمیرات است که از این میزان ٣٣ هزار و ٥٠٠ واحد به تعمیرات رفته و تا پایان اردیبهشت تعمیرات آن تمام می‌شود و واحدها در تابستان در مدار خواهند بود.

تعمیرات نیروگاه‌ها تا اردیبهشت‌ماه

مدیر عامل شرکت برق حرارتی گفت: در کشور ۱۳۲ نیروگاه و ۶۴۰ واحد نیروگاهی داریم که ۶۸ درصد مالک خصوصی و ۳۲ درصد مالک دولتی دارند، در سال جاری ۱۰۷ هزار مگاوات در دست تعمیرات است که از این میزان ٣٣ هزار و ٥٠٠ واحد به تعمیرات رفته و تا پایان اردیبهشت تعمیرات آن تمام می‌شود و واحدها در تابستان در مدار خواهند بود.

پیشاهنگ تاکید کرد: سال گذشته چهار رکورد در صنعت برق ثبت شده است، نیروگاه‌ها ۹۸ درصد آمادگی را با تعمیرات ۹۴ هزار مگاوات ثبت کردند که در این راستا ۷۲ پارامتر پایشی وجود دارد.

وی افزود: برای اولین بار توانستیم یک واحد را ظرف ۸ ماه نصب و راه اندازی کنیم و این در حالی است که این زمان در گذشته ۳۶ تا ۴۰ ماه بوده است.

مدیر عامل شرکت برق حرارتی ادامه داد: رکورد دیگر اضافه شدن ۴۴۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور بوده و علاوه بر آن ۱۰۳۵ مگاوات واحدهای جدید را ارتقا دادیم در نتیجه ۵۵۰۰ مگاوات به ظرفیت اضافه شد که با تولید پراکنده و تجدیدپذیر به ٦٠٠٠ مگاوات رسید.

راه‌اندازی یک نیروگاه زمین‌گرمایی تا پایان سال

پیش‌آهنگ رابطه با آخرین وضعیت نیروگاه‌های زمین‌گرمایی اظهار کرد: تا پایان امسال یک نیروگاه زمین‌گرمایی در مشکین‌شهر به ظرفیت پنج مگاوات نصب و راه اندازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در خصوص از رده خارج کردن ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه در کشور اظهار کرد: نیاز مصرف با تولید همخوانی ندارد و ما همیشه دنبال نیاز مصرف هستیم. زمانی رشد نیاز مصرف پنج درصد بود اما در سالی که خاموشی اتفاق افتاد شاهد ناترازی ۲۰ هزار مگاواتی در کشور بودیم. با توجه به این‌که قیمت برق در دنیا حدود هفت سنت است و خاموشی ۱.۵ دلار خسارت را تحمیل می‌کند در این شرایط برای عبور بحران تابستان که ۳۰۰ ساعت است باید تمام واحدهای فرسوده و راندمان پایین را وارد مدار کنیم و برای این موضوع برنامه ریزی کرده‌ایم که بودجه سالانه آن نیز تخصیص می‌یابد تا به مرور این مساله انجام شود.

احداث یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در کنار نیروگاه ری

پیش‌آهنگ با بیان این‌که مقرر شده که کنار نیروگاه ری یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی نصب شود و این نیروگاه از مدار تولید خارج شود، ادامه داد: ظرفیت کنونی نیروگاه ری ۴۸۰ مگاوات است و این طرح را برای نیروگاه بعثت نیز در دستور کار داریم.

به گفته مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی برای افزایش راندمان نیروگاه برنامه ریزی‌های متعددی صورت گرفته و مقرر شده که سالانه ۰.۷ درصد افزایش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با بیان این‌که سال گذشته موفق شدیم ۱۰۳۵ مگاوات واحدهای موجود را ارتقا دهیم تصریح کرد: از ۱۳۲ نیروگاه و ۶۴۰ واحد نیروگاهی در کشور ۶۸ درصد مالکیت خصوصی و ۳۲ درصد مالکیت دولتی دارند که با همکاری‌های صورت گرفته موفق شدیم تابستان را به خوبی پشت سر بگذاریم.

پیش‌آهنگ با بیان این‌که سال قبل ۹۴ هزار مگاوات تعمیرات در کشور انجام شد، ادامه داد: سال جاری ۱۰۷ هزار مگاوات تعمیرات صورت خواهد گرفت که اکنون در حال اجرا است و براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا پایان اردیبهشت‌ماه این تعمیرات به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی اضافه کرد: تاکنون ۳۳ هزار مگاوات را وارد دوره تعمیرات کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم این واحدها را برای سال آینده در مدار داشته باشیم. همچنین برنامه ریزی برای احداث نیروگاه‌های جدید صورت گرفته و در سال آینده ۳۰۲۵ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می‌شود. ۱۴۰۰ واحد نیروگاهی نیز براساس تفاهم‌نامه‌ای که با بخش صنعت داریم وارد مدار خواهیم کرد و مابقی ۶۰۰۰ مگاوات را انرژی‌های تجدید پذیر، تولید پراکنده و نیروگاه‌های DG به خود اختصاص می‌دهند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر عمر برخی از نیروگاه‌ها به ۶۶ سال می‌رسد، گفت: اما تمام این نیروگاه‌ها با ظرفیت نامی همان ابتدا کار می‌کنند.

پیش‌آهنگ با بیان این‌که یک برنامه برای جایگزینی نیروگاه‌ها با راندمان کم با نیروگاه‌های راندمان‌های بالا در دستور کار داریم، گفت: در بندرعباس نیروگاه دو کوهه و زرند کرمان و نیروگاه سهند این طرح را در دستور کار داریم.

دریافت تکنولوژی از کشور خارجی برای نیروگاه زغال سنگ

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با بیان این‌که براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته احداث نیروگاه زغال سنگ سوز طبس در دستور کار قرار گرفته و مطالعات روی بحث‌های تکنولوژی در دستور کار است و در حال حاضر بویلر این نیروگاه را به یک کشور خارجی سفارش داده‌ایم تا بتوانیم با تکنولوژی بالاتری کار را پیش ببریم و از این طریق آلودگی این نیروگاه نیز کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای صادرات تجهیزات به کشورهای دیگر اظهار کرد: تاکنون به کشور عراق، سوریه، مالزی و اخیراً روسیه تجهیزاتی را صادر کرده‌ایم و در این زمینه نیز شرکت مپنا اقدامات خوبی را انجام داده است./مهر

ارسال نظرات
موضوعات روز