جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
تیتر20 گزارش می دهد:
ایران خودرودیزل چند وقتی می شود که با افزایش تولید مواجه شده و از زیاندهی خارج و به سودآوری هم رسیده است. در این مسیری که تجاری ساز بزرگ ایران آغاز کرده، رونق گرفتن تولید ون می تواند ضمن بهبود تیراژ و افزایش فروش این شرکت، به تداوم سودآوری آن نیز کمک کند.
کد خبر: ۵۸۹۲۵
برنامه تجاری ساز بزرگ ایران برای جبران کمبود وسیله نقلیه عمومی و فرسودگی ناوگان/ نوسازی ناوگان فرسوده با ون ایران خودرو دیزل در دستور کارقرار گرفت
تیتر20 - با اعلام مدیرعامل ایران‌خودرودیزل، این شرکت سالن اختصاصی تولید ون را با ظرفیت تولید سالانه هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه در یک شیفت، راه اندازی کرده و امیدوار به استفاده حداکثری از آن است. 

این اقدام ایران خودرودیزل را می توان از جهات مختلف مثبت ارزیابی کرد، مخصوصا با در نظر گرفتن اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی کشور با چالش کمبود وسیله نقلیه و همچنین فرسودگی مواجه است.

ناوگان حمل و نقل عمومی در همه جای دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا تاثیر مهمی روی کاهش آلودگی هوا (از جهت استفاده کمتر شهروندان از خودرو شخصی)، صرفه جویی در مصرف سوخت و همچنین کمتر شدن ترافیک دارد. 

هرچند سهم اعظم ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری را تاکسی و اتوبوس تشکیل می دهند، اما ون نیز در این سال ها مورد استفاده قرار گرفته، با این حال آن طور که باید، مورد توجه قرار نگرفته است.
 
حالا با توجه به اقدام ایران خودرودیزل مبنی بر اختصاص سالن تولید اختصاصی به ون، می توان از این مدل خودرو استفاده بیشتری در ناوگان حمل و نقل شهری کرد.

 ون ها هرچند نسبت به اتوبوس و مینی بوس ظرفیت کمتری دارند، اما چون مسافران بیشتری را در مقایسه با تاکسی در خود جای می دهند، می توانند گزینه مناسبی برای تردد شهروندان باشند.

 در این سال ها خودروسازان داخلی بخشی از تولیدات خود را به تاکسی اختصاص داده اند و حالا در صورتی که تولید ون در ایران خودرودیزل رونق بگیرد، می توان از تولید اولی (تاکسی) به واسطه رشد تیراژ دومی (ون) کاست و ظرفیت بیشتری را به مدل های سواری اختصاص داد. 

هرچه ون بیشتری تولید شود، عرضه آن به ناوگان حمل و نقل عمومی هم افزایش خواهد یافت، بنابراین می توان مسافران بیشتری را در مدت زمان انتظار کمتری جا به جا کرد. 

نکته دیگر اینجاست که از ون های تولیدی ایران خودرودیزل می توان برای اسقاط و جایگزینی تاکسی ها و حتی مینی بوس ها نیز استفاده کرد.

 خودروهای فرسوده عضو ناوگان حمل و نقل عمومی، از مصرف سوخت بسیار بالایی برخوردارند و یکی از عوامل مهم آلودگی هوا به شمار می روند.

 از طرفی، فرسودگی آنها سبب کاهش ایمنی شان شده، بنابراین مستعد این هستند که حواداث جانی و مالی را رقم بزنند.

 با این حساب، اسقاط آنها یک امر ضروری به شمار می رود و طبعا برای خالی نشدن ناوگان حمل و نقل عمومی، نیاز به جایگزینی با محصولات جدید است. برای جایگزینی فرسوده ها، ون های ایران خودرودیزل گزینه بسیار مناسبی به شمار می روند و با وجود آنها می توان ضمن نوسازی ناوگان، به کاهش سرانه مصرف سوخت و ایمن تر شدن خیابان ها کمک کرد. 

البته طبعا با توجه به قیمت بالای ون، نیاز است تسهیلات و مشوق های لازم برای مالکان خودروهای عمومی فرسوده ایجاد شود تا آنها انگیزه و رغبت اسقاط و جایگزینی را داشته باشند. 

اما نکته مثبت دیگر در مورد رویکرد جدید ایران خودرودیزل مبنی بر تولید هرچه بیشتر ون، به خود این شرکت مربوط می شود.

 ایران خودرودیزل چند وقتی می شود که با افزایش تولید مواجه شده و از زیاندهی خارج و به سودآوری هم رسیده است. در این مسیری که تجاری ساز بزرگ ایران آغاز کرده، رونق گرفتن تولید ون می تواند ضمن بهبود تیراژ و افزایش فروش این شرکت، به تداوم سودآوری آن نیز کمک کند. البته باید منتظر ماند و دید ایران خودرودیزل ون های خود را با چه شرایطی عرضه می کند و آیا پول آن را تمام و کمال دریافت خواهد کرد؟

در نهایت اینکه اختصاص سالن ویژه به تولید ون در ایران خودرودیزل، تضمینی در راستای حفظ اشتغال در این شرکت است که چندی پیش کلی نیروی جدید را استخدام کرد.
 
 
 

ارسال نظرات
موضوعات روز