سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
تیتر20 گزارش می دهد:
سرمایه‌گذاری برای تولید کالاهای اساسی و استراتژیک کار بزرگی است، که در شرایط اقتصادی کشور این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است، در همین رابطه خودروهای فعال در معادن کشور از آن دست تجهیزاتی هستندکه برای خرید، تعمیر و نگهداری‌شان هزینه‌های سنگینی پرداخت می‌شود. از خرید ماشین‌آلات گرفته تا تامین قطعات یدکی و تایرهای غول‌پیکر که هر یک، پیچیدگی‌های خاصی برای تولیدشان وجود دارد.
کد خبر: ۵۸۹۴۳
پیش به سوی تولید تایرهای غول پیکر معدنی و راه‌سازی/ چرا تولید داخلی تایرهای OTR و TBR  مهم است؟
 تیتر20 - یکی از موارد بسیار پرکاربرد در معادن‌ کشور،تایرهای OTRیا همان معدنی است که توسط تعداد انگشت‌شماری تولیدکننده در سراسر دنیا تولید شده و به فروش می‌رسد. این درحالیست که قیمت تایرهای غول‌پیکر معدنی، در ایام افزایش نرخ دلار حتی به ۳۰۰میلیون تومان به ازاء هرحلقه نیز ‌رسیده که همین موضوع باعث شده شرکت کویرتایر تولید این نوع از تایرها را در دستور کار خود قراردهد.

آغاز اجرایی شدن پروژه تولید تایرهای OTR و TBR  توسط کویر تایر
بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، کویر تایر 28هزار تن تایر TBR اتوبوسی وکامیونی و بیش از 22 هزار تن تایر رادیال OTR کشاورزی ، راهسازی و معدنی سبک و سنگین تولید خواهد شد.این پروژه در سال 1403 با سرمایه گذاری بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید و نیاز خودروهای کار و تجاری و همچنین ماشین‌آلات راهسازی و معدنی به انواع تایر را برطرف خواهد کرد.

چر تولید داخلی تایرهای OTR و TBR  مهم است؟
 تولید واقعی تایر در ایران (با احتساب انواع غیرخودرویی اعم از دوچرخه، موتورسیکلت و...) بین 280 تا 310‌ هزار تن است. این در حالی است که نیاز کشور به انواع تایر حدود 340‌ هزار تن است که کسری آن از طریق واردات تامین می‌شود.

از سویی عمده کسری تولید در کشور در گروه تایرهای OTR و TBR است و عملا واردات این نوع از تایرها افزایش قیمت آن ها را فراهم آورده است. این درحالیست که از اردیبهشت 99 عملا ارز ترجیحی در صنعت تایر حذف شده،اما تعرفه واردات تایرهای وارداتی تا اردیبهشت ماه سالجاری که ارز 4200 تومانی برقرار بود، باهمین نرخ وارد می شد.

 در همین رابطه تایرهای OTR و TBR که با ارز دولتی به‌ کشور وارد شده‌اند،‌ در سایه نبود نظارت‌های مستقیم به دو برابر قیمت دربازار به‌ فروش می‌رسند. لاستیک‌های بزرگی که مصارف معدنی،‌ صنعتی، ‌راهسازی و کشاورزی دارند و با وجود تخصیص ارز دولتی تا اردیبهشت ماه به‌واردکنندگان‌شان، ‌بازهم با قیمت‌هایی عجیب و غریب در بازار به‌فروش می‌رسند.

آنچه از رصد بازار استنباط می‌شود اینکه برخی واردکنندگان تایرهای OTR درطول ماه‌های گذشته فاکتورهای واردات این دسته از تایرها را با هرقیمتی که خواسته‌اند اظهار و ارز دولتی دریافت کرده‌اند و درنهایت نیز بدون نظارت تایرهای وارداتی با ارز دولتی را با قیمت‌های عجیب و غریب فروخته‌اند. همچنین نکته حائز اهمیت در موضوع تایرهای معدنی و راه‌سازی تخصصی بودن سایزهای این گروه از تایرهاست که دست واردکنندگان را برای قیمت‌گذاری باز می‌گذارد.

بنابراین با توجه به اینکه واردات این تایرها ارز فراوانی از کشور خارج می کند و هزینه زیادی را بر روی دست کشور می گذارد و بازار عرضه و فروش آن ها با توجه به خاص بودن تایرهای OTR و TBR به نوعی انحصاری است، تولید این دست از تایرها در کشور دو مزیت مهم دارد، در وهله اول با توجه به  واردات 500 میلیون دلاری تایر در سال به صورت متوسط، حداقل 30 درصد از این مبلغ به واردات تایر OTR و TBR  اختصاص دارد، بنابراین با تولید این نوع از تایرها توسط کویر تایر حداقل در سال 150 میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهد شد.

 در وهله دوم نیز استراتژی تولیدکنندگان بزرگ خارجی این است که هیچ تایرسازی، محصول تولیدی خود را فقط برای معادن کشورش تولید نمی‌کند و باتوجه به طیف محصولات و تیراژ تولید،‌ بازار مصرف کل دنیا را هدف قرار می‌دهد. با توجه به این استراتژی کویر تایر می‌تواند با افزایش تولید علاوه بر پاسخگویی به بازار داخل، بحث صادرات را نیز مد نظر قرار دهد و از این طریق به فتح بازارهای صادراتی نیز اقدام کند.

پروژه 14 هزار تنی تولید تایرهای رادیال کویر تایر
کویر تایر علاوه بر پروژه تولید تایرهای OTR و TBR، اجرای پروژه 14 هزار تنی تولید تایرهای رادیال را در دست دارد که به زودی  به بهره‌برداری خواهد رسید. از سویی کویرتایر اولین و تنها تولیدکننده تایرهای رینگ 19و20 درکشور است که باسهم 60 درصدی از تولید تایرهای SUV به عنوان بزرگترین تولیدکننده این تایرها در کشور شناخته می شود.از سویی در سال 99 میزان تولید  کویرتایر با جهش 40 درصدی از 21 هزارتن به  29.5 هزار تن رسید که روند جهش تولید در سال 1401 به بیش از 35.6 هزار تن خواهد رسید .

ارسال نظرات
موضوعات روز