سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
تیتر20 گزارش می دهد؛
در حالی که بدهی شهرداری به مرز 50 هزار میلیارد تومان رسیده شهرداری برای سومین بار لایحه واگذاری شهروند را به شورای شهر داده اما مشروط به اینکه همچنان سهامدار عمده بماند، این مساله در حالی مطرح شده که عملکرد شهروند مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و حتی کارکنان شهرداری است.
کد خبر: ۵۹۰۰۱
واگذاری فروشگاه شهروند چقدر جدی است؟
تیتر20 -  موضوع واگذاری شرکت فروشگاه زنجیره ای شهروند و سهام شهرداری در فروشگاه رفاه بار دیگر جدی شده است، زیرا شهرداری در شرایط کنونی با بدهی های سنگینی مواجه است و بی توجهی به این مساله تنها منجر به پرداخت خسارت بیشتر برای دیرکرد در تسویه تسهیلات کلان بانکی شده است. اما چرا شهرداری به دنبال واگذاری شهروند رفته ، در حالی که این شرکت در ابتدا با هدف تامین کالاهای ارزان برای مردم تشکیل شده بود؟

یک عضو شورای شهر تهران در گفتگو با تیتر 20 با اشاره به اینکه بحث واگذاری شهروند و شهر آفتاب موضوع تازه ای نیست، گفت: این سومین دوره ای است که موضوع واگذاری شهروند مطرح می شود، به عبارت دیگر نخستین بار در دوره چهارم شورای شهر، شهردار برای تامین اعتبار لازم برای هزینه شهرداری لایحه ای واگذاری شهروند و شهرآفتاب را ارائه کرد اما رای نیاورد و در دور پنجم شورای شهر، شهرداری با اصلاح لایحه و حذف شهر آفتاب خواستار واگذاری شرکت فروشگاه های شهروند و همشهری از طریق بورس شد اما بازهم به نتیجه نرسید.

ناصر امانی با بیان اینکه این دوره هم شهرداری خواستار واگذاری مشروط شهروند شده است، افزود: در شرایط کنونی شهرداری تاکید دارد که واگذاری شهروند با این شرط اتفاق خواهد افتاد که سهامدار عمده همچنان شهرداری خواهد بود و از این طریق سیت مدیریتی شرکت هم حفظ می شود.

پیش از این چند تن از اعضای شورای شهر نسبت به عملکرد ضعیف فروشگاه شهروند انتقاد داشتند و حتی برخی معتقدند که این فروشگاه نه تنها نتوانسته کالا را ارزانتر در اختیار مردم قرار دهد توان رقابت با سایر فروشگاه های زنجیره ای هم ندارد. امانی با تایید این موضوع اعلام کرد که در چند وقت اخیر حتی کارکنان شهرداری هم نسبت به عرضه گرانتر کالا در شهروند گلایه مند بوده اند و این مساله نشان می دهد که شهروند رویکردی مطابق با اساسنامه ندارد .

در حال حاضر بدهی شهرداری به بانک ها به محدوده 50 هزار میلیارد تومان رسیده است و شهرداری تنها راهکار تسویه این بدهی ها را واگذاری شهروند می داند زیرا این مجموعه ساختمان های وسیعی در سطح شهر دارد که بسیار ارزنده هستند و حتما منابع مالی خوبی را برای شهرداری فراهم می کند.

البته به گفته ای امانی شهرداری لایحه واگذاری شهروند را به صورت یک فرویتی به شورا ارائه کرده، به همین دلیل ابتدا باید به کمیسیون مربوط برود و پس از بررسی لایحه ی پیشنهادی نسبت به واگذاری یا عدم واگذاری آن تصمیم گیری می شود، از این رو می توان گفت که موافقت شورای شهر به لایحه پیشنهادی به سایر منابع درآمدی هم بستگی دارد و نمی توان به طور قطع گفت که حتما شورای شهر با این واگذاری موافقت می کند.

اما او درباره واگذاری سهام شهرداری در فروشگاه رفاه هم اعلام کرد: سهم شهرداری در فروشگاه رفاه حدود 6.5 درصد است که نسبت به میزان بدهی شهرداری عدد قابل توجهی نیست، از این رو در دستور کار قرار نخواهد گرفت.

البته شهرداری تمایل دارد موضوع واگذاری شهر آفتاب را هم به صورت جدی تر مطرح کند، زیرا به گفته کارشناسان ارزش آن حدود 60 هزار میلیارد تومان است و با توجه به مذاکراتی که شهرداری با شرکت بین المللی نمایشگاه های تهران داشته در صورتی که آنها تمایل داشته باشند می توانند در شهر آفتاب سهیم شوند و از این طریق به مساله کاهش آلودگی هوا و ترافیک تهران کمک کنند، بنابراین اینکه شرکت فروشگاه های زنجیره ای شهروند واگذار می شود یا نه بستگی به این مساله دارد که در نهایت تصمیم گیری شود که بدهی های شهرداری از چه طریقی تسویه شود و اگر تنها راه واگذاری فروشگاه زنجیره ای شهروند باشد حتما این اتفاق می افتد.

ارسال نظرات
موضوعات روز