جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳
سخنگوی صنعت آب اظهار داشت: اکنون سدهای تهران ۷۰ درصد کاهش بارندگی دارند و مخازن ۱۶ درصد پر هستند که ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
کد خبر: ۵۹۰۳۴

تیتر۲۰- فیروز قاسم زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای سال آبی به طور متوسط ۲۸ میلیمتر بارندگی داشته‌ایم که نسبت به متوسط بلندمدت (۵۴ ساله) ۱۶ درصد کاهش داشته، البته میزان بارندگی مشابه سال گذشته بوده و اختلاف اندک است.

وی با بیان اینکه علیرغم کاهش بارندگی ورودی به مخازن سدها نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته، گفت: میزان آب ورودی به سدهای کشور در حال حاضر ۲.۷ میلیارد متر مکعب است.

سخنگوی صنعت آب رقم خروجی از سدها را ۳.۸ میلیارد متر مکعب عنوان کرد و افزود: ۵ درصد آب کمتری از مخازن سدها خارج شده است.

وی میزان آب موجود در سدها را ۱۸ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: مخازن سدها ۳۷ درصد پرشدگی دارند که نسبت به پارسال ۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

قاسم زاده بیان داشت: در حال حاضر مخازن سدهای کشور بین ۱۰ تا ۸۰ درصد پرشدگی دارند.

وی با اشاره به وضعیت سدهای تهران گفت: اکنون سدهای تهران ۷۰ درصد کاهش بارندگی دارند و مخازن ۱۶ درصد پر هستند که ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۵۰۰ خانوار در بازه بد مصرف هستند گفت: مثلا در تهران حد مجاز مصرف آب ۱۴ متر مکعب است اما بدمصرف ها ۲۸ متر مکعب مصرف داشته اند.

قاسم زاده ادامه داد: در سالهای گذشته  ۵ درصد مشترکین تهران بد مصرف بوده اند که این روند در سال جاری به ۴ درصد رسیده است و این ۴ درصد ۱۰ درصد آب را مصرف می کنند که باید این رقم کاهش یابد.

وی درباره پاداش خوش مصرف ها گفت: از آبان ماه کسانی که میزان مصرف خود را نسبت به ماههای قبل کاهش دهند پاداش خوش مصرفی دریافت خواهند کرد.

سخنگوی صنعت آب در ادامه به موضوع تغییر اقلیم در سطح کشورهای منطقه پرداخت و خاطرنشان کرد: در حال حاضر در تمام دنیا تغییر اقلیمی حاکم است و کشورهای خاورمیانه نیز طی ۲۰ تا ۴۰ سال آینده بدترین شرایط را تجربه می کنند یعنی در برخی مناطق رشد بارش و در برخی از نقاط کم بارشی را شاهدیم. مثلا در استان های فارس ، بوشهر، یزد، کهگیلویه رشد خوبی داریم اما در سیستان و بلوچستان ، تهران ، قزوین ، قم ، همدان بارش کاهش یافته است این جابجایی بارش در دیگر کشورها نیز رخ داده است.

وی درباره انتقادات به احداث سد چمشیر گفت: در مورد این سد ارزیابی‌های زیست محیطی اتخاذ شده به طوریکه از زمانی آغاز این عملیات ۸ مرجع مختلف مطالعات مختلفی در رابطه با این پروژه انجام دادند. با احداث این سد می‌توانیم آب‌های سیلابی رودخانه زهره را ذخیره کرده و به جای اینکه سیلاب‌ها از دسترس خارج شوند این آب‌ها را ذخیره کنیم.

وی درباره افزایش برداشت از آب های زیرزمینی و خطر فرونشست زمین بیان داشت: ما در سیاست های طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی بنا داریم که انسداد چاه های غیر مجاز را با جدیت بیشتری پیگیری کنیم. همچنین با اضافه برداشت از چاههای مجاز نیز برخورد خواهد شد. همچنین اعمال مدیریت کنترل هوشمند را در دستور کار داریم.

درباره تغییر کیفیت آب شرب تهران گفت: تمام تلاش ما این است که استانداردهای سخت گیرانه رعایت شود وزارت بهداشت نیز بر تمامی تصفیه خانه ها نظارت دارد آزمایشگاه های وزارت نیرو نیز تماما به طور تمام وقت کیفیت آب را کنترل می کنند.

قاسم زاده ادامه داد: البته در شرایط کم آبی کیفیت آب کاهش می یابد اما خارج از استاندارد نیست.

وی با اشاره به وضعیت منابع آبی تهران گفت: ما در حال حاضر در تهران به بارش پاییز و زمستان امیدواریم تا طبق سالهای نرمال دوباره مخازن به شرایط مطلوب برسد اما در صورت تداوم شرایط کنونی اوضاع بحرانی خواهد شد.

وی تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که قطعی آب اتفاق نیفتد برای عبور از این شرایط باید بارندگی داشته باشیم اما اگر این اتفاق نیفتد و کاهش بارندگی تداوم داشته باشد مشکل آفرین خواهد بود.

سخنگوی صنعت آب یادآور شد: در حال حاضر در تهران ۵۰ درصد از آب زیرزمینی و ۵۰ درصد از آب سطحی استفاده می شود.

وی درباره میزان ورودی آب از سوی افغانستان به ایران گفت: در حال حاضر سد کمال خان شرایط مطلوب ندارد بنابراین افغانستان مطابق قبل رها سازی آب را انجام نمی دهد طبق رایزنی هایی که داریم باید این اقدام صورت گیرد و مشکل سازه ای که قرار بود اصلاح شود باید اجرایی شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر هیچ ورودی از سمت افغانستان به چاه نیمه های سیستان و بلوچستان نداریم.

سخنگوی صنعت آب درباره احتمال جیره بندی آب نیز گفت: تمام تلاش ما این است که جیره بندی نشود پیش بینی ها این است که در سه ماه آتی شرایط با بارش ضمن اینکه ۴۵ درصد بارش ها نیز در فصل پاییز خواهد بود بنابراین امیدواریم که مخازن تغذیه شوند./ایلنا

ارسال نظرات
موضوعات روز