دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
تیتر20 بررسی کرد؛
با توجه به اینکه صنعت بیمه امروزه در عرصه اقتصادی کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است، توسعه صنعت بیمه نیز با ضریب نفوذ آن سنجیده می‌شود، در حال حاضر این ضریب 2.5 است که بسیار پایین بوده و در مقایسه با استانداردهای جهانی فاصله دارد. این درحالیست با توجه به سند چشم انداز توسعه ۲۰ ساله کشور، صنعت بیمه باید به ۸ تا ۱۰ درصد GDP برسد.
کد خبر: ۵۹۲۳۲
چرا صنعت بیمه نتوانسته به سهم 8 تا 10 درصدی در تولید ناخالص داخلی دست پیدا کند؟
تیتر20 - با توجه به اینکه صنعت بیمه امروزه در عرصه اقتصادی کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است، توسعه صنعت بیمه نیز با ضریب نفوذ آن سنجیده می‌شود، در حال حاضر این ضریب 2.5 است که بسیار پایین بوده و در مقایسه با استانداردهای جهانی فاصله دارد. این درحالیست با توجه به سند چشم انداز توسعه ۲۰ ساله کشور، صنعت بیمه باید به ۸ تا ۱۰ درصد GDP برسد.

 بنابراین در این راستا باید تلاش شود تا آموزش و درک صنعت بیمه برای عموم جامعه از مهد کودک ها تا مدارج بالای علمی اتفاق بیفتد و بیمه را یک کالای لوکس ندانند. در آموزش عالی دانشگاه ها باید یک سرفصل آموزش عمومی برای مباحث عمومی و کلی صنعت بیمه مطرح شود تا درک بهتر از محصولات و خدمات بیمه در جامعه نهادینه شود، تا از این طریق با افزایش ضریب نقوذ بیمه در جامعه سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی نیز محقق شود. حال در ادامه به بررسی نکاتی خواهیم پرداخت که مانع از آن شده تا سهم صنعت بیمه در تولید ناخالص داخلی تحقق باید.

ضعف برنامه‌ریزی
یکی از ضرورت‌های استراتژیک در عرصه فعالیت شرکت‌های بیمه مقوله رقابت است، رقابتی که در صورت رخ دادن می‌تواند رونق بخش بازار صنعت بیمه و رشد و شکوفایی این صنعت شود. در این جا برای ایجاد رقابت برنامه‌ریزی حرف اول و آخر را می‌زند، اگر قرار باشد اهدافی که برای صنعت بیمه تدوین شده، محقق شود، بدون داشتن یک برنامه استراتژیک این امر محال است و متاسفانه سالهاست که صنعت بیمه از این مسئله رنج می برد،بنابراین تا زمانیکه یک برنامه ریزی جدی برای صنعت بیمه صورت نگیرد و ضعف های موجود در نظام برنامه ریزی مورد اصلاح قرار نگیرد نمی توان امیدوار بود که روزی صنعت بیمه سهم 8 تا 10 درصدی در تولید نا خالص داخلی داشته باشد.

ضعف تبلیغات و فرهنگ سازی
نقطه ضعف اصلی که سبب پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در کشور شده نا آشنایی مردم با صنعت بیمه است که بی شک وظیفه اصلی شرکت های بیمه شناساندن این صنعت به جامعه است. این درحالیست که مردم ایران فرهنگ بیمه‌ای ندارند. در این رابطه فرهنگ بیمه‌ای، مجموعه‌ای از نگرش‌ها و کردارها در بیرون و درون صنعت بیمه است که در تصمیم گیری‌ها و عملکردها تجلی پیدا می‌کند.

تأثیر فرهنگ بیمه بر وضعیت صنعت بیمه از عوامل با اهمیت به شمار می‌آید تا آنجا که تحول فرهنگ بیمه‌ای را پیش شرط لازم برای تحقق نتیجه مطلوب از تحول در صنعت بیمه دانسته‌اند. صنعت بیمه ایران با وجود سابقه طولانی خود حتی در مقام مقایسه با کشور چین که بیمه را از سال 1980 آغاز کرده  توسعه نیافته به نظر می‌رسد.

شهروندان ایرانی هنوز در نیافته‌اند که همه عرصه‌های زندگی خود را از تولد فرزندان تا سالخوردگی، بیماری و مرگ را می‌توانند به بیمه پیوند بزنند. درصد بالایی از افراد جامعه به خصوص در شهرها و مناطق دور افتاده کشور در مورد بسیاری از انواع بیمه به ویژه بیمه‌های زندگی، اطلاع کافی ندارند.

این درحالیست که ضعف اطلاع رسانی از سوی شرکت های بیمه‌ای نیز مزید بر علت شده تا مردم با رشته های بیمه نا آشنا باشند. در همین راستا،آمار ها نشان می دهد، درصد بسیار پایینی از ساختمان های شهر تحت پوشش بیمه ساختمان هستند ضمن اینکه مردم کمتراز سایر رشته های بیمه مانند بیمه عمر، آتش سوزی و زلزله استفاده می کنند.

همچنین به طورکلی ناشناخته بودن مزایای بیمه عمروزندگی و تصور مردم از اینکه پس از پرداخت مبلغی وجهی را دریافت می کنند که متناسب با نرخ تورم نیست باعث شده تا از این رشته استقبال زیادی نشود. اگر به درستی رشته‌های بیمه‌ای برای مردم معرفی شود و فرهنگ‌سازی مناسبی نیز صورت گیرد، بدون شک با افزایش و گسترش پرتفوهای شرکت‌های بیمه سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

نبود تشکل مشخص با اندیشه‌های مدرن در توسعه صنعت بیمه
در حال حاضر سندیکای بیمه‌گران به عنوان تشکل صنفی و تخصصی صنعت بیمه مشغول به کار است، اما باید گفت، این تشکل فاقد اندیشه‌های مدرن برای توسعه صنعت بیمه است. همچنین به نظر می رسد سندیکای بیمه گران ایران با توجه به افزایش کمی تعداد شرکت های بیمه‌گر و شبکه فروش در برهه ای از زمان قرار دارد که نیازمند بازبینی و بازسازی است و لازم است که در چنین وضعیتی با نگاهی به درون، نقاط قوت و ضعف سندیکا را شناسایی کرده و با ارزیابی واقع گرایانه از عملکرد خود به درک صحیحی از فرصت ها و تهدیدهای بیرونی دست یابد که نتیجه چنین ارزیابی می‌تواند در برنامه‌ریزی های آتی سندیکا تاثیرگذار باشد.

عدم توسعه محصولات بیمه‌ای
پیچیدگی و تنوع روزافزون در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی دنیای امروز، باعث شده که بیمه از عناصر کلیدی و تعیین کننده برای توسعه اقتصادی کشورها و اقتصاد جهانی به شمارآید.بنابراین اگر دولت‌ها بخواهند به وظیفه خود در زمینه تامین رشد اقتصادی مستمر،جامه عمل بپوشانند مجبورند به رشد و توسعه صنعت بیمه و افزایش ضریب نفوذ آن اهتمام ویژه‌ای مبذول دارند.

می‌توان نتیجه گرفت که یکی از وظایف کلیدی بیمه مرکزی ایران به عنوان نهاد حاکمیتی صنعت بیمه، تلاش برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور است.انجام سرمایه‌گذاری‌های زیر بنائی و مهیا کردن شرایط برای ورود بخش خصوصی به صحنه فعالیت اقتصادی یکی دیگر از وظایف مهم دولت‌هاست که برای گسترش نفوذ بیمه، این نقش، کلیدی است.

سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه یکی از اساسی ترین اقدامات این چنینی است که بیمه مرکزی به عنوان نهاد حاکمیتی صنعت بیمه کشور می‌تواند آن را به انجام رسانده و از آن طریق به توسعه محصولات جدید بیمه‌ای و یا ارتقاء کیفیت محصولات موجود بیمه‌ای مبادرت ورزد و به توسعه و گسترش نفوذ بیمه در جامعه کمک کند.

تعدد قوانین و مقررات در حوزه بیمه‌گری
یکی از مشکلات اساسی صنعت بیمه که منجر به نارضایتی بیمه‌گذاران از عملکرد صنعت بیمه می‌شود، ناشی از عدم آگاهی کافی بیمه‌گذاران نسبت به شرایط بیمه مورد نظر و شفاف نبودن شرایط و مندرجات برخی بیمه نامه‌ها است.

در بیشتر موارد، مشکل زمانی بروز می‌کند که خسارتی اتفاق می‌افتد و بیمه‌گر به استناد مندرجات و شرایط بیمه‌نامه و مقررات حاکم بر صنعت بیمه که در بیشتر موارد امکان تفسیر و برداشت‌های گوناگون برای آن وجود دارد، خسارت و یا بخشی از خسارت را رد می‌کند.

براین اساس، مشتری ناراضی بنا به زعم خویش از حق و حقوق خود می‌گذرد و یا این که با مراجعه به دستگاه قضایی مسیری طولانی را جهت دادخواهی طی خواهد کرد.نتیجه این فعالیت، علاوه بر ایجاد هزینه برای فرد و جامعه و یا ایجاد مشکلات اقتصادی ،اعتماد و اطمینان بخشی از جامعه را نسبت به صنعت بیمه کاهش خواهد داد که این مسئله تحقق اهداف ترسیم شده برای صنعت بیمه از جمله افزایش ضریب نفود این صنعت و همچنین افزایش سهم آن در تولید ناخالص داخلی را با چالش جدی روبرو می کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز