يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰
تیتر20 بررسی کرد؛
رشد 137 درصدی اوراق گام منتشر شده توسط بانک صادرات نشان می‌دهد این بانک بزرگ، تأکید ویژه‌ای بر استفاده از ابزارهای جدید مالی و همچنین کمک به تأمین مالی بخش واقعی اقتصاد کشور دارد.
کد خبر: ۵۹۴۱۳
تلاش دو جانبه بانک صادرات برای حمایت از تولید و کاهش بار شبکه بانکی با صدور بیشتر اوراق گام
تیتر20 - تامین مالی در ایران مسئله‌ای است که شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بسیاری با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. هر یک از صاحبان مشاغل در پی روشی هستند تا نیازهای مالی خود را به منظور پیگیری و اجرایی کردن اهداف‌شان تامین کنند. اگرچه بورس یکی از بسترهایی است که این افراد می‌توانند منابع مالی خود را به طرق گوناگون از طریق آن تامین کنند، مسائل مختلفی باعث شده این ابزار در اقتصاد ایران، کارکردهای لازم را در تأمین مالی نداشته باشد و بار اصلی بر دوش نظام و شبکه بانکی کشور باشد.

بانک مرکزی در راستای حل این عدم توازن و فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای استفاده از ظرفیت بازار سرمایه در تأمین مالی بخش واقعی اقتصاد، چند سال پیش مدل اعطای تسهیلات از طریق اوراق بهادار گام را تدوین و اجرایی کرده است. اوراق گام از جمله ابزارهای تامین مالی در زنجیره تامین است که واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند برای تامین مالی سرمایه در گردش، تامین مواد اولیه و کالا با دریافت آن از شعب بانک‌ها نسبت به تامین مالی واحدهای خود  در مدت حداقل یک ماه و حداکثر ١٢ ماه اقدام کنند. این اوراق همچنین قابل واگذاری به تامین‌کنندگان بعدی بدون هر گونه هزینه و کارمزد یا تنزیل از طریق بازار سرمایه است.

مزایای گواهی اعتبار مولد چیست؟
مزایای اوراق بهادار گام را می‌توان از دو وجه مورد بررسی قرار داد؛ در درجه نخست اعطای چنین اعتباراتی برای کشور مفید است. نکته قابل توجه این است که این تسهیلات موجب ایجاد نقدینگی نمی‌شود اما به رونق تولید و کسب‌وکارها کمک می‌کند. زمانی که چرخ کارخانه‌ها و خط تولید کارگاه‌ها بچرخد، نرخ اشتغال افزایش پیدا می‌کند. کاهش بیکاری همواره یکی از اهداف مهمی است که دولت‌ها به دنبال آن هستند.

گواهی اعتبار مولد در نهایت می‌تواند منجر به رشد و بهبود تولید داخلی شود. رشد تولید داخلی موجب پیشرفت اقتصاد و ارزش افزوده می‌شود. علاوه بر دولت، مشتریان نیز از این گواهی‌ها منتفع خواهند شد. این گواهی‌ها که مورد تضمین بانک مرکزی و سایر بانک‌های عامل است، می‌تواند هم‌چون سایر اوراق بهادار در بازار بورس دادوستد شود و برای معامله‌گران سودآوری داشته باشد.

مزیت دیگر اوراق بهادار گام هم این است که بانک‌محور نیستند. به همین دلیل این اوراق توانسته‌اند با رفع این مشکل، گام جدیدی را در راستای رشد اقتصادی بردارند. نتیجه آن که مردم بیشتر به سمت این اوراق جذب می‌شوند. این اوراق اساس تسویه مبادلاتی میان چند فعال اقتصادی را تشکیل می‌هند. در هر شرایطی می‌توان اوراق گام را به وجه نقد تبدیل کرد. البته دارنده اوراق می‌تواند صبر کند و در زمان سررسید با مراجعه به بانک آن‌ها را نقد کند. این ویژگی موجب کاهش ریسک نقدشوندگی می‌شود. ارزش اوراق به خاطر همین ویژگی بالا می‌رود و افراد زیادی از آن استقبال می‌کنند.

سهم بانک صادرات ایران در صدور و توزیع گام 
این طرح نخستین بار در اواخر سال ۱۳۹۸ اجرایی شد و کارشناسان در هنگام اجرای این طرح به حل مشکل سرمایه در گردش بنگاه‌ها با استفاده از ظرفیت های این اوراق تأکید کردند. در آغاز چهار بانک ملی، ملت، تجارت و صادرات به سامانه گام متصل شدند و پس از آن بانک‌های دیگر هم‌چون پاسارگاد، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، صنعت و معدن، توسعه صادرات ایران، توسعه تعاون، پارسیان و شرکت دولتی پست بانک نیز به این طرح پیوستند.

با گذشت حدود 3 سال از صدور این اوراق، بانک صادرات ایران توانسته است، عملکرد درخشانی در این حوزه داشته باشد تا جایی که صدور اوراق گام برای حمایت از بخش‌های مختلف تولیدی در این بانک رشدی ١٣٧ درصدی را نشان بدهد.

حجم این اوراق تا پایان آبان ماه سال جاری با بیش از ١٣٧ درصد افزایش نسبت به سال قبل، به ٦٦ هزار و ٤٠٠ میلیارد ریال رسید.

بانک صادرات ایران در پی انتشار اعتبارات اسنادی ریالی در قالب طرح طراوت در سال ٩٨، به عنوان اولین بانک در کشور، انتشار اوراق گام را نیز در همین سال آغاز کرد و با توجه به رویکرد استراتژیک این بانک در حمایت از بخش تولید در کشور و نیز استقبال بخش‌های مختلف تولیدی از این اوراق طی سال‌های ٩٩ و ١٤٠٠ نیز صدور این اوراق ادامه یافته و در سال جاری نیز با سرعت بیشتری برای حل مشکلات تامین مالی بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است.

فرایند انتشار اوراق گام چگونه است؟
این اوراق به صورت یک‌شکل از جانب بانک‌هایی که تایید بانک مرکزی را دارند، منتشر می‌شوند؛ در بانک صادرات ایران اوراق منتشر شده اوراق گام بانک صادرات نام دارد و ضمانت کامل این اوراق بر عهده این بانک است. در این اوراق سرمایه‌گذاران کاری به ارتباط میان بانک صادرکننده و بانی ندارند.

نماد این اوراق از دو بخش تشکیل می‌شود که بخش اول با حرف «اگ» مشخص می‌شود و بخش دوم سررسید اوراق را بیان می‌کند. سطح اعتبار بانک‌های صادرکننده، ارزش این اوراق را مشخص می‌کند. پس اوراق گام بانکی مانند صادرات که سرمایه بیشتری دارد نرخ پایین‌تری خواهد داشت. چون ریسک اعتباری آن کمتر است. منطقی است که اوراق بهادار گام منتشره از جانب یک بانک خصوصی با سرمایه پایین، با نرخ بالاتری همراه باشد. هرچند ممکن است فرایند عرضه و تقاضا موجب فاصله قیمت از ارزش ذاتی شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز