جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
عملکرد نوسازی مسکن در شهر تهران، در حالی نشان‌دهنده رشد ساخت‌و‌ساز در بافت‌های فرسوده پایتخت در پاییز امسال است که متولی نوسازی در دولت، علت رشد قابل توجه صدور پروانه ساختمانی در این مناطق را تشریح کرد. این در حالی است که گروهی از کارشناسان معتقدند، نوسازی بافت‌های فرسوده باید در اولویت طرح‌های تامین مسکن قرار بگیرد و منابع طرح خانه‌‌سازی دولتی با تمرکز بر نوسازی بافت‌های فرسوده و با اولویت این مناطق، اختصاص یابد.
کد خبر: ۵۹۴۷۲

تیتر۲۰- محمد آیینی، معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان متولی نوسازی بافت‌های فرسوده در دولت، آماری را درباره روند نوسازی مسکن در شهر تهران اعلام کرد که این آمار نشان‌دهنده رشد ۴۶درصدی ساخت مسکن در این بافت‌ها در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته است. براساس آنچه دیروز اعلام شد، تازه‌‌ترین آمارها درباره روند نوسازی مسکن در پایتخت نشان‌دهنده جهت متفاوت وضعیت تیراژ ساختمانی در بافت‌ها نسبت به روند کلی ساخت مسکن در کل شهر تهران است. آمارها نشان می‌دهد در حالی که ساخت مسکن در کل شهر تهران در پاییز امسال نسبت به پاییز سال قبل به لحاظ تعداد پروانه ساخت ۵/ ۲ درصد و به لحاظ تعداد واحد مسکونی ۴ درصد افت داشته است، اما در این بازه زمانی، ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده پایتخت به لحاظ تعداد پروانه ساختمانی ۵۷ درصد و به لحاظ تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده، ۴۶ درصد افزایش یافته است.

آیینی دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد: در پاییز امسال، ۳ هزار و ۸ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده مجوز ساخت دریافت کرد که این میزان در پاییز سال گذشته۴۶درصد کمتر  بوده است. این در حالی است که تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر‌شده در بافت‌های فرسوده شهر تهران از ۲۷۰ پروانه ساختمانی در پاییز سال گذشته به ۴۲۴ پروانه در پاییز امسال افزایش یافته است. آیینی در حالی مهم‌ترین عامل در ثبت این میزان رشد در فرآیند ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده کشور در فاصله پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته را به تصویب بسته مشوق شهرسازانه برای ترغیب مالکان، ساکنان و سازنده‌ها به تخریب و نوسازی مسکن در این بافت‌ها عنوان کرد که کارشناسان معتقدند با قرار گرفتن موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده در راس فهرست برنامه‌های تامین مسکن می‌توان نتایج مطلوبی را در این بخش به دست آورد. کارشناسان معتقدند، در شرایطی که هم شواهد و برآوردها، هم وضعیت منابع مالی و بانکی و هم اظهارات وزیر جدید راه وشهرسازی از وجود مانع در مسیر تامین مالی طرح مسکن‌‌سازی دولتی برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی خبر می‌دهد، تمرکز بر بافت‌های فرسوده و تغییر طرح مسکن‌‌سازی دولتی به طرحی با اولویت ساخت مسکن در این بافت‌ها ولو با تیراژ کمتر، می‌تواند به مراتب نتایج بهتری را برای بازار مسکن رقم بزند.

آیینی گفت: در نتیجه برخی اقدامات انجام شده همچون تصویب بسته مشوق شهرسازانه، شاهد افزایش سرعت نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده هستیم. در حال حاضر، حدود ۱۱۰ هزار و۵۰۰ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده در دست ساخت قرار دارد که بنا داریم با استفاده از ظرفیت‌‌های قانونی و همچنین جلب مشارکت مالکان و سازنده‌ها این رقم را به ساخت ۳۰۰ هزار واحد در سال در بافت فرسوده کشور برسانیم.

وی اعلام کرد: هم‌‌اکنون بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری ۱۶۷ هزار هکتار از مساحت کشور را به خود اختصاص داده‌‌اند که معادل ۲۰ درصد مساحت کل شهرها است و ۳۰ درصد جمعیت شهری (براساس برآوردها بیش از ۲۲ میلیون نفر) را در خود جای داده‌‌اند. در واقع ابعاد مساله نوسازی و ضرورت توجه به آن برای انجام اقدامات لازم برای تسریع جریان نوسازی، معادل یک‌سوم جمعیت شهرهای کشور است.

در این میان نزدیک به ۲ میلیون و۷۰۰ هزار واحدمسکونی ناپایدار در این بافت‌ها وجود دارد که هیچ سازه‌‌ای ندارند و این به این معناست که جان افراد ساکن در آنها در خطر است و باید هرچه سریع‌تر نسبت به نوسازی این واحدها اقدام شود. تاکنون به دلیل ناتوانی مالی ساکنان و مالکان این بافت‌ها برای ورود به جریان نوسازی از یک سو و همچنین کم‌‌رغبتی سازنده‌ها برای سرمایه‌‌گذاری ساختمانی و ساخت‌وساز در این مناطق، روند نوسازی مطابق با انتظار پیش ‌‌نرفته است. بنابراین در چنین شرایطی و در حالی که چاره‌‌ای جز حرکت به سمت مردمی‌‌سازی و جلب مشارکت بخش خصوصی برای تسریع جریان نوسازی باقی نمانده است، بسته جامع تشویقی برای جلب مشارکت بخش خصوصی و ترغیب سازنده‌ها براساس یک نقشه برد- برد در بافت‌‌فرسوده، از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری مصوب و در مهرماه امسال ابلاغ شد. تسهیل ضوابط شهرسازی از قبیل افزایش تراکم ساختمانی، امکان نوسازی تک‌‌پلاک‌‌های با مساحت تا ۵۰ مترمربع، تحفیف در تامین پارکینگ، صدور مجوز درب اضافه برای تامین پارکینگ بیشتر، الزام تخفیف ۵۰ درصدی هزینه‌ها و مجوزهای ساختمانی از قبیل هزینه صدور پروانه ساختمانی تا امکان افزایش سقف تخفیف‌‌ها تا ۱۰۰درصد و جبران کل بهای تخفیف داده‌شده از سوی دولت برای شهرداری‌‌ها، مهم‌ترین مشوق‌‌های در نظر گرفته شده برای مالکان و سازنده‌های متقاضی نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده براساس این بسته مشوق شهرسازانه است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش شده است با اعمال تخفیف‌‌ها و مشوق‌‌ها هزینه‌های غیرساختمانی مانند هزینه صدور مجوز‌‌ها و دریافت انشعابات و... به حداقل رسیده یا حذف شود. از سوی دیگر و در بخش مالی در نظر گرفته شده است که اگر سرمایه‌‌گذار یک واحد پولی را برای نوسازی اختصاص می‌دهد شبکه بانکی نیز به همان میزان تسهیلات ارزان‌‌قیمت تامین کند. هم‌‌اکنون سود وام نوسازی مسکن با تمهیدات در نظر گرفته برای سازنده‌ها به ۱۱ تا ۱۲ درصد رسیده است. همچنین فراتر از تمهیدات مالی تلاش شده است تا با مشوق‌‌های کالبدی و شهرسازانه، بستری فراهم شود که وابستگی کامل روند نوسازی به منابع و تسهیلات بانکی و دولتی کاهش یافته و شرایط برای جلب مشارکت مردم و بخش خصوصی در این زمینه فراهم شود.

اعزام سفیر نوسازی به ۱۰۰ شهر

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه‌‌ای تدارک دیده شده است تا طی سه روز با اعزام سفیران نوسازی به ۱۰۰ شهر که ۶۷ درصد بناهای ناپایدار را در خود جای داده‌‌اند به جریان نوسازی شتاب داده شود. در این پویش، بم به عنوان سفیر نوسازی در نظر گرفته شده است. سفیران نوسازی در شهر بم شامل مدیران ارشد این شهر در زمان وقوع زلزله ۶/ ۶ ریشتری ۵ دی ماه ۱۳۸۲، هستند و در این پویش با مردم، مدیران شهری و مسوولان بازآفرینی نشست خواهند داشت و بسته‌های تشویقی را به اطلاع مردم و سازنده‌ها می‌‌رسانند./دنیای اقتصاد

ارسال نظرات
موضوعات روز