تیتر۲۰- اسنوا اعلام کرد با پیادهسازی تکنولوژیها درحال جمعآوری دادهها از مراکز مختلف داده است. مرکز کلان داده این شرکت نیز با توسعه سیستمهای آنالیز داده سعی دارد اثرگذاری مثبتی در تصمیمات و استراتژیهای اسنوا داشته باشد. اسنوا با طراحی و توسعه Data Fabric این امکان را فراهم کرده تا بتواند ماهانه یک پتابایت داده را آنالیز کند.
اسنوا میگوید با داشتن نزدیک به هفت میلیون مشتری، در دو سال گذشته سرمایهگذاریهای زیادی را در مرکز تکنولوژی و کارخانه نوآوریاش انجام داده است که یکی از مراکز مستقرشده، مرکز IoT آن است. این مرکز تلاش کرده است تا تیمی متشکل از تخصصهای متفاوت را در کنار متخصصان داده قرار دهد تا بتواند جریان روبهرشد اطلاعات تولید شده در اسنوا را پشتیبانی کنند.
متخصصان علوم داده، هوش مصنوعی و فعالان دادهکاوی از جمله افرادی هستند که استفاده از کلان دادهها در حوزههای مختلف فعالیتهای اسنوا را بهینه خواهند کرد. از این چارچوب میتوان برای استخراج اطلاعات موردنیاز برای تصمیمگیری استفاده کرد و با تجزیه و تحلیل این دادهها حرکات استراتژیک و حساس را با دقت بیشتری اجرا کرد.
تجزیه و تحلیل کلاندادهها میتواند به اسنوا کمک کند تا وضوح بیشتری در تجارت و کسبوکار خود داشته باشد. این مرکز با پیادهسازی تکنولوژیها درحال جمعآوری دادهها از مراکز مختلف داده است تا با توسعه سیستمهای آنالیز داده بتواند اثرگذاری مثبتی در تصمیمات و استراتژیهای آنها داشته باشد.
تحلیل و آنالیز کلان دادهها همچنین میتواند در کاهش هزینهها و زمان صرفشده در تولید و همچنین شکلدادن استراتژیهایی دقیقتر، تأثیر بگذارد.
علی فلاحی، مدیر مرکز IoT و کلان داده اسنوا با بیان اینکه کار با دادهها در اسنوا مبحث تازهای نیست، گفت: «عمق و وسعت بسیار زیاد دادههای امروزی فرصتهای زیادی را برای ما فراهم میکند تا بیشتر به درک و انتظارات مصرفکنندگان خود نزدیک شویم.»
به گفته وی، اسنوا درحالحاضر با طراحی و توسعه Data Fabric اختصاصی و جمعآوری و نگهداری دادههای خود در دو نقطه از کشور (اصفهان – تهران) این امکان را فراهم کردهاست که بهراحتی بتواند ماهانه یک پتابایت (1PB) داده را آنالیز کند.
این شرکت همچنین اعلام کرده است که با توجه به ضرورت حفظ امنیت و جلوگیری از نشت و حفظ حریم خصوصی دادهها، درحال همکاری با پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک شرکت آلمانی جهت پیادهسازی، بهروزرسانی و حفظ و پشتیبانی سیستمهای امنیتی خود و درصدد دریافت گواهینامه مقررات عمومی حفاظت از دادههای اتحادیه اروپا (GDP) است.
علیرضا علیخانی، مدیر ارشد بازاریابی اسنوا دراینباره گفت: «با افزایش سرمایهگذاری در این منطقه، میتوانیم بینش خود را تقویت کنیم، دانش جدید استخراج کرده و خدمات نوآورانهای را برای مصرفکنندگان ایجاد کنیم که برای بازارهای امروز یک ضرورت است.»
او اعلام کرد اسنوا درحالحاضر بیشتر بر بازخوردها از طریق کال سنتر و ترکیب آن با زنجیره تولید متمرکز شده و بهدنبال درک بیشتر روابط بین تولید و پارامترهای مرتبط با سبک استفاده است تا نقاطی که کیفیت محصول یا خدمت را تهدید میکند، شناسایی و از تأثیرات آنها کاسته شود.
گفتنی است کلان داده یا بیگ دیتا (Big Data) عبارتی است که برای توصیف مقادیر بزرگی از داده (اعم از دادههای ساختاریافته و بدون ساختار) استفاده میشود که روزبهروز بیشتر مشاغل را درگیر خود میکند. این اندازه و بزرگی دادهها نیست که آن را برای مشاغل پراهمیت میکند، بلکه اهمیت و اعتبار آن مربوط به کارهایی است که سازمانها میتوانند با استفاده از این دادهها انجام دهند.
هرچند موضوع کلان داده و پردازش آن، موضوع جدیدی محسوب نمیشود، اما با نگاه به روند چند سال گذشته، اسنوا نشان داده که درحال حرکت به سمت درک عمیقتری از محیط و نیازهای مخاطبانش است؛ چرا که درنهایت این دادهها خواهند بود که بینش سازمانها را توسعه داده و مسیرهای متفاوتی را خلق خواهند کرد، به شرط آنکه مسیر استخراج اطلاعات و کاربرد آنها نیز تعریف درستی داشته باشد./مرکز ارتباطات رسانهای انتخاب الکترونیک