پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
رجبی مشهدی گفت:یکی از اقدامات صنعت برق طی ۲۰ سال گذشته پایداری شبکه برق بوده است،پایداری شبکه برق ایران در حالیکه طی چند سال اخیر در کشورهای همسایه یک نوبت تجربه خاموشی بزرگ داشته اند.
کد خبر: ۶۰۶۳۵

تیتر۲۰- مصطفی رجبی مشهدی در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: صنعت برق طی ۴۴ سال گذشته تلاش زیادی در توسعه کمی و کیفی داشته تا مشترکین بیشتری از نعمت برق برخوردار شوند، در حال حاضر ۹۹.۷ درصد روستاها، ۱۰۰ درصد عشایر و همچنین ۱۰۰ درصد مناطق شهری برق دار هستند.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات صنعت برق طی ۲۰ سال گذشته پایداری شبکه برق بوده است، پایداری شبکه برق ایران در حالی است که طی چند سال اخیر در کشورهای همسایه و حتی پیشرفته یک نوبت تجربه خاموشی بزرگ داشته‌اند که بازیابی آن زمانبر بوده است، حتی اخیراً خاموشی در یکی از کشورهای همسایه ۲۴ ساعت طول کشید تا به ثبات برسد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به برنامه ۱۴۰۲ برای عبور از اوج بار گفت: این برنامه برای عبور از اوج بار ۱۴۰۲ و در راستای افزایش ظرفیت تولید است، اقدامات مدیریت مصرف و توسعه شبکه برق مطمئن برای همه مشترکین انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: برنامه توسعه ظرفیت نیروگاهی در دستور کار قرار دارد و با توجه به توسعه نیروگاهی قرار است که ۷۷۸۷ مگاوات به ظرفیت تولید اضافه شود از این میزان ۶ هزار مگاوات نیروگاه جدید، ۸۵۰ مگاوات تجدیدپذیر، ۱۸۸ مگاوات نیروگاههای مقیاس کوچک و ۷۳۰ مگاوات رفع مشکلات نیروگاههای آسیب دیده است.

رجبی مشهدی اضافه کرد: تعمیرات ۶۱.۷ درصد واحدهای نیروگاهی انجام شده است و با توجه به اینکه ۹۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی داریم و برنامه این است که ۱۰۷ هزار مگاوات به تعمیرات بروند.
وی با اشاره به اینکه نصب کنتور هوشمند از اقدامات مهم است اضافه کرد: پیش بینی می‌شود ۳میلیون و ۳۰۰ هزار کنتور هوشمند جدید نصب شود که مشترکان پر مصرف در اولویت قرار می‌گیرند.
سخنگوی صنعت برق با اشاره به همکاری مشترکان خانگی در سال ۱۴۰۱ گفت: ۴۰ درصد مشترکان با صنعت برق همکاری کردند و مشمول پاداش صرفه جویی شدند و حداقل یک دوره قبض رایگان دریافت کردند.
رجبی مشهدی ادامه داد: بخش صنعت مشارکت خوبی با صنعت برق داشته است به طوری که برای صرفه جویی و احداث نیروگاه جدید در سال ۱۴۰۱ اولین واحد در سمنان با ۱۸۳ مگاوات وارد مدار شده است. برنامه این است که ۱۴۷۸ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید تا اوج بار ۱۴۰۲ وارد مدار شود تا محدودیت‌ها مدیریت شود.
وی ادامه داد: طبق برنامه‌ای که با وزارت صمت داشته ایم حداکثر انرژی را تحویل صنعت خواهیم داد، نتیجه این شد که ۱۵ درصد افزایش مصرف برق را در حوزه صنایع انرژی بر شاهد بودیم.
سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه در زمستان قطعی برق ناشی از افزایش مصرف نداشتیم، ادامه داد: به این وجود تلاش کردیم جاهایی که بیش از الگو مصرف داشتند مدیریت شوند.
وی درباره جایگزینی نیروگاه بعثت با نیروگاه کلاس F گفت: در این زمینه مشغول رایزنی با محیط زیست هستیم ، ظرفیت تولید در تهران کمتر از مصرف است ، به عبارت دیگر در تهران، البرز و قم بیشترین مصرف را داریم که رقم آن ۱۱.۷۰۰ مگاوات است. بنابراین باتوجه به محدودیت شبکه برق از نیروگاههای پریازده استفاده می‌کنیم، با استفاده از نیروگاه کلاس F به راندمان ۵۵ درصدی می رسیم و این در حالی است که راندمان فعلی نیروگاه کمتر از نصف این رقم است.
وی در ادامه با اشاره به سناریوهای پیک و اوج بار سال آینده گفت: میزان رشد مصرف سه رقم ۳ درصد، ۴.۵ درصد و ۶ درصد خواهد بود که پیش بینی کردیم بتوانیم از شیوه‌های توسعه و اقدامات مدیریت مصرف اوج بار پوشش دهیم.
وی درباره وضعیت سنکرون شبکه برق با روسیه گفت: یک نوبت با روسیه سنکرون انجام شد، برای پایداری لازم است از دو مسیر آذربایجان و ارمنستان اتصال را دنبال کنیم که ارتباط مستحکم شود.
سخنگوی صنعت برق ادامه داد: ساخت شبکه اتصال با ارمنستان در دست ساخت است و در سال میلادی پیش رو برقدار و ارتباط الکتریکی برقرار خواهد شد.
رجبی مشهدی درباره میزان مصرف گاز و مازوت در زمستان سال جاری در نیروگاه‌ها گفت: ۸۰.۶ درصد مصرف سوخت نیروگاه‌ها گاز، ۱۱.۶ درصد گازوئیل و ۷.۸ درصد مازوت است که در دوره فصل سرد میزان مصرف سوخت مایع قدری بیشتر می‌شود یعنی نسبت سوخت مایع و گاز ۵۰-۵۰ می‌شود.
وی ادامه داد: معمولاً مصرف گازوئیل ۲ برابر مازوت است، به عبارتی ۱۵ درصد نیروگاه‌هایی که سوخت مایع مصرف می‌کنند مازوت و ۸۵ درصد گازوئیل است.
وی در خصوص احتمال تغییر ساعات اداری، گفت: قطعاً یکی از راه‌های کاهش مصرف تغییر ساعات ادارات است و با توجه به اینکه در سال جدید ساعت تغییر نمی‌کند این مسئله حساس‌تر است و شاید در برخی از استان‌ها بیش از یک ساعت لازم باشد که این تغییر صورت بگیرد اما تا کنون درباره آن تصمیم گیری نشده و در زمان مقرر در این باره اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی صنعت برق در خاتمه اضافه کرد: برنامه ریزی شده تا در تابستان سال آتی از طریق بخش خصوصی تبادل انرژی را با کشور ترکیه داشته باشیم. تست ۴۰۰ مگاوات انجام شده اما امکان تبادل ۶۰۰ مگاوات وجود دارد./مهر

ارسال نظرات
موضوعات روز