سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
مروری بر انواع چاپگر برچسب
تا بحال به برچسب‌های کوچک یا تگ هایی که در برخی از فروشگاه ها روی هر کالا چسبانده شده توجه کرده اید؟ روی هر کدام از این برچسب‌ها معمولا یک بارکد حاوی اطلاعات آن کالا چاپ شده‌ است. این برچسب یا لیبل ها توسط دستگاه لیبل پرینتر (Lable Printer) یا دستگاه چاپ می شوند و در کسب و کارهای مختلفی کاربرد دارند
کد خبر: ۶۰۶۵۳
لیبل پرینتر و کاربردهایش را بشناسید
تیتر20 - تا بحال به برچسب‌های کوچک یا تگ هایی که در برخی از فروشگاه ها روی هر کالا چسبانده شده توجه کرده اید؟ روی هر کدام از این برچسب‌ها معمولا یک بارکد حاوی اطلاعات آن کالا چاپ شده‌ است. این برچسب یا لیبل ها توسط دستگاه لیبل پرینتر (Lable Printer) یا دستگاه چاپ می شوند و در کسب و کارهای مختلفی کاربرد دارند.

این دستگاه با نام‌های دیگری مانند چاپگر برچسب، چاپگر لیبل و پرینتر لیبل زن نیز شناخته می‌شود. لیبل ها شامل انواع بارکد و تگ و حاوی اطلاعات  هستند که با اسکن‌ آن‌ها توسط دستگاه بارکدخوان، می توان نوع کالا را شناسایی و مشخصات آن را مشاهده کرد. لیبل ها را می‌توان را روی سطوح مختلف مانند برچسب‌، مقوا، ورقه‌های رولی و … چاپ کرد. بعضی از پرینترهای لیبل زن می‌توانند روی سطوح فلزی، جواهرات و PVC نیز عملیات چاپ را انجام دهند.

مزایای لیبل پرینتر نسبت به پرینتر معمولی
شاید تصور کنید کارایی لیبل پرینتر مشابه پرینترهای معمولی است. پرینتر معمولی شاید بتواند تا مدتی پاسخگوی نیازهای شما باشد اما قطعا با افزایش فروش و گسترده شدن کسب و کارتان باید به فکر تهیه یک لیبل پرینتر باشید. مزایایی که این دستگاه می‌تواند برای شما داشته باشد عبارت است از:
کیفیت بالاتر و کاهش ریسک چاپ بارکدهای ناخوانا
اطمینان بیشتر در حجم کاری بالاتر و کاهش ریسک خرابی پرینتر
امکان چاپ لیبل به تعداد دلخواه و صرفه جویی در مصرف کاغذ برچسب
کاهش هزینه ها در میان مدت به دلیل هزینه‌ی کمتر تجهیزات و ریسک خرابی کمتر

انواع چاپگر لیبل از نظر تکنولوژی چاپ
لیبل پرینتر حرارتی مستقیم (Direct Thermal):
این نوع پرینتر از حرارت مستقیم برای چاپ استفاده می کند. به این صورت که با ایجاد حرارت روی کاغذ مخصوص، باعث واکنش دادن ترکیبات شیمیایی روی کاغذ و تیره شدن نقاط چاپ می شود. سرعت چاپ پرینتر حرارتی بالاست و نیازی به ریبون و جوهر ندارد، اما باید از رول های کاغذی حرارتی و حساس به گرما استفاده شود. از طرفی لیبل‌هایی که با این پرینترها چاپ می‌شوند عمر کوتاهی دارند و نسبت به حرارت یا نور شدید حساس هستند. قیمت پرینترهای حرارتی با توجه به هزینه ی اولیه و هزینه های جاری آن، کمتر از پرینترهای انتقال حرارتی است اما با توجه به ارتباط مستقیم هد دستگاه (عامل اصلی ایجاد گرما) با لیبل، عمر هد کمتر است. علاوه بر این لیبل پرینترهای حرارتی نیاز به سرویس و نگهداری مرتب هم دارند.

پرینتر انتقال حرارتی غیر مستقیم (Thermal Transfer):
این نوع چاپگر لیبل، از لحاظ عملکرد کاملا مشابه چاپگر حرارتی مستقیم است با این تفاوت که از نوعی تکنولوژی مانند کاربن استفاده می کنند که به آن ریبون می گویند؛ بنابراین قابلیت انجام عملیات چاپ روی سطوح مختلف را دارد. پشت ریبون پوششی وجود دارد که مانع از آسیب دیدن هد دستگاه می شود و مانند یک عایق عمل می کند. لیبل هایی که با پرینتر انتقال حرارتی غیر مستقیم چاپ می‌شوند، حساسیتی به گرما و نور نداشته و ماندگاری بالایی دارند. به همین دلیل این نوع چاپ، رایج‌ترین فرآیند مورد استفاده در چاپ بارکدهای با کیفیت در دنیا است.

کاربرد پرینترهای انتقال حرارتی بیشتر است زیرا چاپ بسیار با کیفیت‌تر، واضح‌تر و با دوام‌تری دارند. بنابراین می توان گفت با وجود قیمت بالا، با در نظر گرفتن کیفیت بالاتر و عمر طولانی تر نسبت به لیبل پرینترهای حرارتی، در دراز مدت از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر هستند. لیبل پرینتر XT-300 بایامکس از این روش برای چاپ لیبل استفاده می‌کند.

 انواع لیبل پرینتر
لیبل پرینترهای رومیزی:  این نوع پرینتر معمولاً برای کارهای سبک تا متوسط طراحی شده‌است. از رول با عرض حدود ۱۰ سانت (۴ اینچ) استفاده می‌کند و معمولاً بی صدا و ارزان قیمت هستند. پرینترهای رومیزی براساس مدل مخزنشان می‌توانند ریبون های ۷۰ تا ۳۰۰ متر را در خود جای دهند. اگر میزان چاپ شما در روز زیر ۱۰۰۰ عدد لیبل است، این نوع از لیبل پرینترها گزینه بسیار خوبی است.

لیبل پرینترهای تجاری یا نیمه صنعتی: این نوع پرینتر به‌طور معمول می‌تواند رول بزرگتر، تا عرض ۲۰سانتی متر (۸ اینچ) را در خود جای دهد و مخصوص کار چاپ با حجم متوسط است.

لیبل پرینترهای صنعتی:  این پرینتر برای کارهای سنگین، کار مداوم در انبارها، مراکز توزیع و کارخانجات طراحی شده‌است. چاپگرهای لیبل صنعتی قابل حمل نیز برای انجام کارهای سنگین در محل، طراحی شده‌است. پرینترهای صنعتی برای چاپ تیراژهای بالای لیبل در روز و عمدتا در صنایع و فروشگاه‌های زنجیره‌ای استفاده می‌شوند. بدنه این دستگاه‌ها اغلب فلزی است و دارای مخازن بزرگ رول کاغذ با امکان استفاده از رول‌های بزرگ ریبون، تا ۴۵۰ متر هستند. هد این دستگاه‌ها به مراتب قوی تر از مدل‌های رومیزی است و همچنین با افزوده شدن لوازم جانبی مانند برشگر خودکار لیبل، جدا کننده لیبل از پوسته زیر (Peeler) و امکان اتصال به شبکه، امکانات فراوانی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

•پرینتر RFID (RFID Reader):این دستگاه ها لیبل پرینترهای مخصوصی هستند که همزمان عمل چاپ و رمزدار کردن چیپ های تعبیه شده روی تگ‌ ها و لیبل های RFID را انجام می دهند. این نوع پرینترها دارای یک رمزنگار رادیویی یا RF هستند که داده‌ ها را به چیپ انتقال می‌دهند و پس از چک کردن داده ها و اطمینان از صحت آن، پرینترهای RFID خود لیبل ها را نیز چاپ می کنند.

•لیبل پرینترهای سیار: در اصل یک پرینتر کمری و قابل حمل است که با استفاده از باطری داخلی قابل شارژ کار می کند و قابلیت چاپ بر روی لیبل های حرارتی از عرض ۵ سانت تا نهایتا عرض ۱۱ سانت بر حسب مدل را دارا هستند و از طریق بسترهای ارتباطی بلوتوث یا wifi به یک فرمان دهنده اعم از هندهلد، کامپیوتر یا تبلت اتصال پیدا می‌کنند. کاربرد این دستگاه ها جهت صدور سیار برچسب‌های قیمت، کد، برچسب اموال، کنترل کیفی و … در کارخانجات، فروشگاه‌های زنجیره ای و … کاربرد دارد.

اگر قصد خرید لیبل پرینتر را دارید، برای اینکه بهترین دستگاه را مطابق با نیازهای خود انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله-‌ راهنمای خرید لیبل پرینتر را نیز مطالعه کنید.

ارسال نظرات
موضوعات روز