پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 21
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
مدیرعامل ایران خودرو :
مدیر عامل ایران خودرو: باید تکلیف سهام داران در ایران خودرو مشخص شود چرا که اکنون برخی از قطعه سازان سهام دار ایران خودرو هستند و ما باید در راستای منافع سهام داران حرکت کنیم با این وضعیت نوعی دوگانگی رفتار را شاهد هستیم اگر طبق قانون عمل کنیم برچسب حمایت از قطعه سازان را می خوریم و بر این اساس باید کنسرسیومی متشکل از قطعه سازان و زنجیره صنعت خودرو برای خرید سهام ایران خودرو تشکیل شود.
کد خبر: ۶۰۷۴۰
ایران‌خودرو در انتظار رکورد بی‌سابقه تولید / در بحث واگذاری خودرو به نهادها هیچ تخلفی نداشته ایم/ باید تکلیف سهام داران در ایران خودرو مشخص شود/ کلیدواژه انحصار، راهکاری برای تداوم قیمت گذاری دستوری
تیتر20 -  مهدی خطیبی ، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در نشست با خبرنگاران، در تشریح مهم ترین محورهای عملکردی و دستاوردهای این گروه صنعتی در یک سال اخیر تصریح کرد: در صورت ادامه روند کنونی و با برنامه ریزی و هماهنگی با شبکه تامین، در سال آینده ایران خودرو رکورد بی سابقه ای را در تولید تجربه خواهد کرد. 

وی افزود: پیش از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ با چالش هایی نظیر تولید با کسری، خودروهای ناقص، افزایش بهای تمام شده، قیمت گذاری تکلیفی، مشکلات تامین قطعات و نیز حاشیه بازار و تقاضای واسطه ای مواجه بودیم. 

خطیبی ادامه داد: در اسفندماه سال گذشته و پس از بازدید رییس جمهور از ایران خودرو و صدور فرامین هشت گانه و تدوین طرح تحول کیفیت ایران خودرو، در راستای ارتقای کیفیت محصولات و نیز تولید محصولات جدید در کنار افزایش تیراژ، در وهله اول ۲۰۶ تیپ سه سقف شیشه ای در اسفندماه معرفی شد.

وی با بیان این که در فروردین ماه سال جاری دستاوردهایی نظیر تکمیل و تجاری‌سازی بیش از شش هزار دستگاه خودرو در یک روز، افزایش گارانتی محصولات ایران خودرو به سه سال یا ۶۰ هزار کیلومتر پیمایش و ایجاد مرکز مدیریت توسعه محصول و فناوری زنجیره ارزش ایران‌خودرو کسب شد، گفت: در پی برنامه ریزی های صورت گرفته برای تولید و ارایه محصولات جدید و به روز که از تاکیدات ریاست محترم جمهوری بوده است، طراحی هم زمان نسخه بنزینی و برقی خودروی کراس اوور ری را در اردیبهشت ماه کلید خورد، هم چنین قوی ترین موتور سه سیلندر داخلی که از دستاوردهای متخصصان ایران خودرو به شمار می رود در نمایشگاه موتور تهران معرفی شد.

خطیبی با بیان این که در خردادماه امسال خودروی ناقص از فرآیند تولید ایران خودرو حذف شد، بیان کرد: در این ماه رکورد چهارساله تولید کامل در ایران خودرو شکسته شد و تفاهم نامه اتحاد استراتژیک دو خودروساز ایران خودرو و سایپا نیز به امضا رسید.

وی با اشاره به معرفی کراس اوور ملی ایران خودرو در تیرماه امسال، خاطرنشان کرد: پس از معرفی محصول ری را، مرحله نخست طرح ویژه جهش کیفیت و خدمات در حوزه موتور و گیربکس کلید زده شد و به فاصله کوتاهی، عبور از مرز سه هزار دستگاه تولید روزانه محقق شد.

وی با اشاره به این که در مردادماه خودروهای ناقص در سایت مرکزی ایران خودرو به صفر رسید، یادآور شد: در شهریورماه، پس از عرضه محصولات این خودروساز در بورس کالا، از محصول ری را رونمایی و نمونه نیمه صنعتی تارا برقی معرفی شد و تفاهم نامه همکاری تولید مشترک خودروی اقتصادی توسط ایران خودرو و سایپا به امضا رسید و به فاصله کوتاهی، از محصول مشترک این دو خودروساز رونمایی شد.

وی با اشاره به رسیدن خودروهای ناقص در تمامی سایت های تولید گروه صنعتی ایران خودرو در مهرماه امسال، عنوان کرد: در این ماه هم چنین محصول TF۲۱ ایران خودرو رونمایی و نیز تولید دو محصول قدیمی سمند و پژو ۴۰۵ متوقف شد، افزایش ظرفیت روزانه تولید موتور ملی به تعداد بیش از هزار دستگاه نیز در همین ماه محقق شد.

خطیبی در ادامه به دستاوردهای این خودروساز در آبان ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: تولید هایما ۸S در آبان ماه رقم خورد. 

وی با بیان این که آغاز تولید موتور EF۷P و عبور از تولید نیم میلیون دستگاه در دی ماه امسال محقق شده است، اظهار کرد: هم چنین شروع صادرات دو هزار دستگاه خودرو به روسیه و شکستن رکورد عرضه سال گذشته از دستاوردهای ایران خودرو در دی ماه به شمار می رود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو هم چنین شکستن رکورد تولید هفتگی از اسفندماه سال ۱۳۹۶ و شروع تولید دنا پلاس جوانان و تارای سال را از دستاوردهای این خودروساز در بهمن ماه جاری برشمرد.

وی با اشاره به چالش های پیش روی این خودروساز، تصریح کرد: ابهام در شیوه نهایی قیمت گذاری، تشدید مشکلات تبادلات و تعاملات بین المللی، تداوم انتظارات تورمی در تمامی بازارها و نیز عدم توازن افزایش قیمت مصوب خودرو متناسب با رشد قیمت نهاده ها از چالش های پیش رو به شمار می رود.

خطیبی در ادامه با اشاره به رویکردهای اصلی گروه صنعتی ایران خودرو جهت تامین منافع تمامی ذی نفعان صنعت خودرو، بیان کرد: توسعه متوازن در سطح گروه، تولید کامل، باثبات و رشد یابنده، کاهش قیمت تمام شده محصولات به قیمت ثابت و تولید اقتصادی، بهبود عرضه در حوزه فروش، تحویل و تعهدات، بهبود جریان نقدینگی و صرف آن در بخش های مولد، افزایش سهم و تیراژ محصولات برند ایکو و تمرکز بر تولید خودروهای داخلی تا عرضه CKD از جمله رویکردهای اصلی ماست. 

وی همچنین توسعه کسب و کارهای جدید در حوزه های مختلف تولیدی و مالی، تصمیمات اقتصادی تاثیرگذار بر وضعیت مالی گروه، مدیریت تامین در حوزه ارتقای توانمندی، داخلی سازی، لجستیک و کاهش هزینه، حفظ و ایجاد اشتغال پایدار با افزایش ظرفیت های تولید و بهبود رضایت کارکنان، تداوم پروژه های توسعه ای در راستای تنوع بخشی سبد محصولات و بهینه سازی ترکیب تولید و نیز بهبود کیفیت محصولات و خدمات را از دیگر رویکردهای اصلی گروه صنعتی ایران خودرو برشمرد.

وی با مقایسه عملکرد تولید کامل (تجاری شده) سواری و تجاری تا ۲۹ بهمن ماه سال جاری، اظهار کرد: ضمن حذف تولید خودروهای ناقص و جمع‌آوری خودروهای ناقص، تولید خودروی کامل در شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد رشد داشته است. این رشد در بخش تولید خودروهای تجاری ۱۷۳ درصد بوده و رشد تولید کامل در گروه صنعتی ایران خودرو ۳۶ درصد بوده است. هم چنین رکورد تیراژ تولید هفتگی از اسفند ۱۳۹۶ شکسته شده است.

خطیبی با اشاره به مقایسه آمارهای تولید محصول در بهمن ماه سال جاری نسبت به بهمن ماه سال ۱۴۰۰، خاطرنشان کرد: میانگین تعداد قطعات کسری در هر دستگاه خودروی ناقص در بهمن ماه سال گذشته بالا بوده است، این در حالی است که در بهمن ماه جاری صد درصد قطعات تامین شده و با کسری در این بخش مواجه نیستیم.

وی افزود: در بهمن ماه سال ۱۴۰۰، تعداد خودروهای ناقص بیش از ۸۲ هزار دستگاه بوده در حالی که خودروهای ناقص در روز دهم مهرماه سال جاری در تمامی سایت های گروه صنعتی ایران خودرو به صفر رسیده و از این تاریخ تاکنون هیچ خودرویی به صورت ناقص تولید نشده است.

خطیبی هم چنین سهم عبور مستقیم از تولید را در بهمن ماه سال ۱۴۰۰، ۱۲ درصد و در بهمن ماه سال جاری صد در صد دانست.

وی به افزایش هفت برابری تولید محصولات اقتصادی تر و کاهش قابل توجه تیراژ تولید محصولات غیر اقتصادی در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل و آثار ریالی تولید عبور مستقیم و حذف خودروهای ناقص اشاره و اظهار کرد: بهبود فرایند در حوزه بازرگانی خرید به مبلغ ۵.۵۰۰ میلیارد تومان، حذف خواب سرمایه ناشی از تولید خودروی ناقص (از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان جمع آوری خودروهای کف در سال ۱۴۰۱) به مبلغ پنج هزار میلیارد تومان، صرفه جویی ناشی از اجرای پروژه عبور مستقیم و تکمیل خودروهای ناقص به مبلغ ۲۸۰۰ میلیارد تومان و نیز بهبود نسبت به تولیدات سال گذشته از محل تولید محصولات با ترکیب بهینه اقتصادی به مبلغ شش هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، از دستاوردهای حاصل از این اقدام است.

وی با بیان این که در ۱۰ ماهه امسال شاهد فروش یک میلیون و ۴۱ هزار دستگاه خودرو سواری در کشور بوده ایم که نشان دهنده رشد ۳۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته است، گفت: شرکت ایران خودرو در ۱۰ ماهه نخست سال جاری ۴۷درصد فروش خودروی سواری در کشور را به خود اختصاص داده است.

خطیبی در ادامه به کسب رتبه اول خدمات پس از فروش ایران خودرو برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروی کشور اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به استفاده از پتانسیل شرکت های دانش بنیان و انعقاد قرارداد و تفاهم نامه های متعدد با این مراکز، عنوان کرد: ارزش قراردادهای توسعه فناوری با شرکت های دانش بنیان در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود و در حال حاضر با ۸۷ شرکت دانش بنیان برای ۴۸ عنوان فناورانه در حال مذاکره هستیم.
ایران‌خودرو در انتظار رکورد بی‌سابقه تولید / در بحث واگذاری خودرو به نهادها هیچ تخلفی نداشته ایم/ باید تکلیف سهام داران در ایران خودرو مشخص شود/ کلیدواژه انحصار، راهکاری برای تداوم قیمت گذاری دستوری
خطیبی با اشاره به روند تولید خودروهای تجاری در شرکت ایران خودرو دیزل، اظهار کرد: این خودروساز تجاری از یکم فروردین ماه تا ۲۹ بهمن ماه سال جاری موفق به تولید ۱۵ هزار و ۸۷۷ دستگاه خودروی کامل شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به رشد ۱۷۳ درصدی دست یافته است. هم چنین در مقایسه تولید یک سال، از نهم بهمن ماه سال گذشته تا هشتم بهمن ماه سال جاری، ۱۶ هزار و ۸۴ دستگاه خودروی کامل تولید کرده و به این ترتیب موفق به دستیابی به رشد ۱۵۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.

همچنین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت : واگذاری خودرو به برخی دستگاه ها و نهادها قبلا هم انجام می شده و ایران خودرو در این زمینه هیچ تخلفی از دستور رییس جمهوری نداشته است.

وی در پاسخ به واگذاری خارج از رویه خودرو به برخی دستگاه ها و نهادها گفت: تفسیر و تعبیر ما از دستور رییس جمهوری مبنی بر نحوه واگذاری خودرو، مربوط به خودروهایی است که با قیمت گذاری تکلیفی عرضه می شود، اما وقتی خودرویی در بورس عرضه می شود، از مصادیق قیمت گذاری دستوری نیست. 

وی با طرح این پرسش که چرا باید ۸۰ درصد ذهن مدیر عامل خودروسازی درگیر حاشیه ها باشد، افزود: برخی مسایل مطرح می شود که به دور از حقیقت و کذب است، لطفا حاشیه سازی نکنید و خواهش می کنم اجازه بدهید به دور از حاشیه ها برای صنعت خودرو ایران کار کنیم.

وی تاکید کرد: اعلام می کنم حتی یک دستگاه از خودروهایی مانند پارس،‏ رانا، سورن و ... که مشمول قیمت گذاری دستوری است، خارج از ضوابط واگذار نشده است، ضمن این که بر اساس قانون برخی دستگاه‌ها و نهادها نمی توانند از خارج یا بازار آزاد خودرو خریداری کنند و مدیران این دستگاه ها چاره ای جز خرید از خودروسازان داخلی ندارند، علاوه بر آن این گونه واگذاری ها از قبل هم انجام می شده و این خودروها به برخی نهادهای نظامی و قوای مقننه، مجریه و قضاییه بوده است.

خطیبی افزود: در مورد خودروهایی که در بورس عرضه می شود به جرات می گویم که هیچ خودرویی به دستگاه‌ها نداده‌ایم  و در این زمینه اطلاع رسانی مناسبی شده و در جلسه ای با شورای اطلاع رسانی دولت جواب گو بوده‌ایم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو طرح این گونه مسایل را ابهام آمیز دانست و گفت: مشخص نیست چرا در مورد واگذاری این خودروها فقط به ایران خودرو پرداخته می شود، یا در بخش خبری صدا و سیما فقط صحبت مدیر عامل ایران خودرو پخش می شود، اگر این واگذاری ها تخلف هست که نیست باید از همه پی گیری کنند. 

وی گفت: دستور رییس جمهوری برای پیگیری این موضوع مربوط به واگذاری خودرو به اشخاص حقیقی و خودروهای مشمول قیمت گذاری بوده است و در این زمینه از معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری نیز استعلام خواهیم کرد و به طور شفاف و ریز این موضوعات را به دستگاه های نظارتی از جمله سازمان بازرسی گزارش کرده‌ایم.

مدیرعامل ایران خودرو در مورد شائبه واگذاری خودروهای هایما 8S به برخی مدیران این شرکت نیز گفت: عرف رایج در مورد خودروهایی که تازه تولید می شود آن است که این خودروها یا به نام شرکت سند زده و به مدیران واگذاری می شود و یا شش ماه نگه داری و با زیان از طریق مزایده به فروش می رسد.

وی با تاکید بر این که نام من به عنوان مدیرعامل ایران خودرو جزو فهرست مدیران متقاضی هایما 8S نبوده، اظهار کرد: برخی رسانه ها به یک باره اعلام می کنند که ایران خودرو هایما‌های اهدایی به مدیران خود را پس گرفته است، این در حالی است که هایمایی اهدا نشده بود بلکه قصد فروش این خودرو به برخی کارشناسان و مدیران را داشتیم تا از تحمیل زیان به ایران خودرو جلوگیری کنیم و در نهایت نیز این خودروها واگذار نشد، چرا باید ۸۰ درصد ذهن من مدیر عامل ایران خودرو درگیر این حاشیه ها باشد؟

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسشی در مورد سرنوشت قیمت گذاری دستوری و مصوبه اخیر شورای رقابت برای عرضه خودرو، گفت:  قیمت گذاری دستوری با توجه به خروجی هایی که داشته به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات صنعت خودرو است و با وجود تلاش های صورت گرفته هنوز تغییری در این رویه نادرست صورت نگرفته است، اما از یک طرف در قانون بودجه سال آینده اعلام شده که همه خودروها باید در بورس کالا به فروش برسند و از سوی دیگر دستورالعمل شورای رقابت باید از طرف سازمان حمایت به صورت جزئی به خودروسازان اعلام شود، اما تلاش ما عرضه خودرو در بورس است. از سوی دیگر سازمان گسترش صورت جلسه‌ای داشته که در آن ذکر شده است که باید قیمت گذاری دستوری از ابتدای سال ۱۴۰۲ لغو شود. 

خطیبی افزود: وقتی در مورد لغو قیمت گذاری دستوری اقدامی صورت نمی گیرد، در فضای غبار آلودی برای تعیین قیمت خودرو هستیم و اقدام مشخصی برای ارایه آنالیز قیمت تمام شده انجام نمی شود، کماکان راه عرضه خودرو در بورس را ادامه می دهیم، چرا که معتقدیم در نبود روش های بهینه عرضه خودرو، بورس بهترین گزینه است و امیدواریم بتوانیم با تداوم عرضه خودرو در بورس از زیان خارج شویم.

وی گفت: متاسفانه کلیدواژه انحصار، راهکاری برای تداوم قیمت گذاری دستوری در بازاری است که ۳۸ درصد ارزش ریالی و ۱۵ درصد سهم تعدادی خودروهای عرضه شده در اختیار شرکت‌های غیر ایران خودرو و سایپا بوده و این بازار انحصاری نیست؛ حتی اگر بگویند بازار برخی محصولات انحصاری است نیز غلط است چرا که در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز عرضه برخی انواع خودرو انحصاری است و از جامعه دانشگاهی برای بررسی و تبیین این موضوع دعوت می کنیم.

خطیبی تاکید کرد: با قیمت گذای دستوری حداقل ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از جیب مردم و سهام داران خارج شده است، شاید یکی از علت ها آن بوده که از سوی خودروسازان پیگیری جدی در این زمینه نشده است که در حال حاضر پی گیر حقوق سهام داران و مشتریان هستیم.

وی افزود: وقتی تولید یک محصول در تیراژ بالا و مدل‌های مختلف صورت می گیرد به معنای کاهش هزینه و افزایش درآمد خودروساز نیست و ایران خودرو هم زمان مدل های مختلفی داشته و این انتخاب برای مشتری وجود دارد؛ بر این اساس هرگز برای جبران زیان به دنبال کم فروشی به مشتریان نیستیم تلاش می کنیم تا قیمت گذاری دستوری را متوقف کنیم، اما هرگز به دنبال تامین این زیان با کم فروشی یا افت کیفیت نیستیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسشی در مورد واگذای سهام ایران خودرو به برخی شرکت های قطعه سازی، گفت: باید تکلیف سهام داران در ایران خودرو مشخص شود چرا که اکنون برخی از قطعه سازان سهام دار ایران خودرو هستند و ما باید در راستای منافع سهام داران حرکت کنیم با این وضعیت نوعی دوگانگی رفتار را شاهد هستیم اگر طبق قانون عمل کنیم برچسب حمایت از قطعه سازان را می خوریم و بر این اساس باید کنسرسیومی متشکل از قطعه سازان و زنجیره صنعت خودرو برای خرید سهام ایران خودرو تشکیل شود.

وی در مورد میزان تحقق هدف گذاری وزارت صمت برای رشد تیراژ تولید خودرو در سال جاری گفت: گرچه در حوزه تولید، صنعت خودرو به اهداف وزارت صمت نرسیده، اما متاسفانه طی سال های گذشته استفاده از مفهوم غلط تولید ناقص به جای آمار تولید نهایی را شاهد بوده ایم. امسال تا کنون ۵۷۶ هزار دستگاه سواری و تجاری در ایران خودرو تولید شده است، از سوی دیگر وزارت صمت می گوید تولیدی که صفر تا صد آن امسال انجام شده باید در آمار تولید لحاظ شود. گرچه حتی با این روند نیز بیش از ۸۰ درصد آمار تولیدی وزارت صمت محقق شده و تا پایان سال تولید ایران خودرو از ۶۰۰ هزار دستگاه عبور می کند که با در نظر گرفتن آمار تولید سایپا و بخش خصوصی، بخش عمده هدف گذاری وزارت صمت برای تولید خودرو در سال جاری محقق می شود.

خطیبی افزود: ضمن این که تجاری سازی و تحویل از تولید مهم تر است. اتفاق جالبی که امسال در ایران خودرو افتاده آن است که در سال های گذشته ۷۰ هزار دستگاه خودرو کامل شده آماده حمل یا پلاک را داشتیم، اما این تعداد امروز  به ۳۰ هزار دستگاه کاهش یافته و معتقدم ایران خودرو اهداف تولید را محقق کرده است.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد آخرین وضعیت واگذاری سهام تودلی‌ها‏ و جریمه ۱۴ میلیاردی بهمن موتور توسط سازمان تعزیرات، گفت: برای واگذاری سهام تودلی باید کارشناس را دعوت و نسبت به قیمت گذاری ارزش سهام اقدام می کردیم که این کار انجام شده، آگهی منتشر شده و به سازمان گسترش اطلاع دادیم و وزارت صمت پی گیر این موضوع است که کار ساده ای هم نیست.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در مورد کاهش هزینه تمام شده تولید به عنوان یکی از اهداف وزارت صمت، گفت: باید بررسی شود که کاهش قیمت تمام شده به قیمت ثابت یا جاری مد نظر است، به قیمت ثابت ایران خودرو نسبت به سال قبل در دو شاخص حقوق و دستمزد و هزینه های مالی بیش از ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش هزینه داشته و با هزینه های جاری نیز نزدیک به ۱۵ درصد کاهش هزینه را شاهد بوده ایم‌ که علت اصلی آن تولید عبورمستقیم و صرفه جویی دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی ناشی از آن است، همچنین با تغییر ترکیب تولید شاهد کاهش هزینه تمام شده بوده‌ ایم و ایران خودرو امروز در همه شاخص‌های اقتصادی به مراتب اقتصادی تر از سال گذشته مدیریت می شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسشی در مورد علت سفرنکردن به چین همراه رییس جمهوری و آینده همکاری با خودروسازان چینی گفت: دلیل نرفتن به چین آن بود که باید برخی کارها را پی گیری می کردم، اما در این سفر پر برکت امضای قرارداد ایران خودرو دیزل با شرکت چینی انجام شده که با سفر مدیریت این شرکت و یک گروه از ایران خودرو محقق شده و از سوی دیگر باید به زودی میزبان مدیر عامل هایما باشیم.

خطیبی افزود: تا سال ۲۰۳۰ اتفاقات چشم گیری را در صنعت خودروی چین شاهد خواهیم بود و این کشور بازار خودروی دنیا را تسخیر می کند که با این روند اگر چین شریک تجاری خودروسازان ایرانی شود، اتفاق مثبتی خواهد بود، اما ایران خودرو برای رسیدن به جایگاه جهانی باید در زنجیره جهانی خودروسازان بزرگ قرار گیرد.

وی در مورد تایید نشدن خودروهای ایرانی برای صادرات به روسیه افزود: برخلاف خبر منتشر شده، روسیه از جمله بازارهای هدف صادراتی ایران خودرو است و تاکنون صادرات به این کشور نیز انجام شده و از نظر تعدادی و قیمتی شرایط خوبی برای صادرات به این کشور داشته ایم، اکنون همکاری خیلی خوبی با روسیه در حوزه صادرات خودروهای تجاری و سواری داریم و حتی کشنده آتامان نیز به این کشور صادر می شود.

خطیبی افزود: تولید خودروهای برقی بر روی پلتفرم ری را پیش بینی شده و در این زمینه تفاهم نامه‌ای با مپنا داریم تا دراوایل سال آینده حداقل ۵۰ دستگاه خودرو برقی تولید کنیم که در جزیره کیش به صورت تاکسی استفاده شوند. در زمینه خودرو اقتصادی نیز ایران خودرو کار را پیش برده و قرار شده خودرو اقتصادی بنزینی در سایپا و برقی در ایران خودرو تولید شود. ضمن این که محصول پروژه TF۲۱ نیز خودرویی است که از نظر قیمتی جذاب خواهد بود. 

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسشی در مورد این که چرا با وجود آمارهای روبه رشد ایران خودرو، شاهد کاهش زیان انباشته و بهبود سهام شرکت نیستیم، گفت: در بهمن ۱۴۰۰ ارزش سهام ایران خودرو در بورس حدود ۱۸۰ هزار تومان بود، اما امروز ارزش آن صد درصد افزایش یافته است. همچنین اقداماتی که برای عرضه خودرو در بورس داشته ایم کمک می کند تا خودروهای تولیدی را با زیان نفروشیم و زیان انباشته قبلی نیز کم شود، اما طبق استانداردهای سازمان بازرسی تنها خودرویی را می توانیم ثبت فروش بزنیم که تحویل شود بر این اساس برخی خودروهای فروخته شده در بورس سال آینده عرضه می شود. 

وی ادامه داد: علاوه بر آن ماده ۹۰ سیاست‌های اجرایی باید اجرا شود که این موضوع از ۹ بهمن تا پایان سال گذشته انجام شده و امسال نیز پی گیر اجرای آن هستیم  که با این روند، ایران خودرو گرچه زیان ده است، اما با توجه به افزایش تولید شیب این زیان دهی کاهشی شده و در شش ماهه دوم امسال با توجه به تمامی جهات زیان نداده‌ایم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در مورد پرداخت ها به قطعه سازان و به روز آوری قراردادهای قطعه سازان، گفت: در دوره مدیریت جدید بدهی به قطعه سازان نداریم و به روزآوری قراردادهای قطعه سازان در حال انجام است و تعجب می کنم که چرا برخی قطعه سازان این مسایل را رسانه‌ای می کنند. 

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای توسعه ایران خودرو در دوره عبور مستقیم، شناسایی گلوگاه‌های تولید بوده است چرا که تا قبل آن مثلا نمی دانستیم رینگ آلومینیومی یکی از گلوگاه های تولید است. 

خطیبی افزود: بر اساس قانون، ملکف به عرضه ۵۰ درصد محصولات در قالب طرح جوانی جمعیت هستیم و بخشی را هم به خودروهای فرسوده اختصاص می دهیم و بقیه نیز به سایر مشتریان عرضه می شود، اما عرضه در بورس ارتباطی با این نوع عرضه ندارد و از تعداد خودرویی که در هیات مدیره برای عرضه مصوب می شود ۵۰ درصد آن باید در چارچوب طرح جوانی جمعیت باشد.
 وی در مورد تامین اعتبار اجرای فرمان هشت ماده‌ای رییس جمهوری برای رشد تولید گفت:  توپ را به زمین دیگری انداختن در رویه کاری ایران خودرو نیست و این موضوع را به وزارت صمت ارجاع نمی کنیم، وزارت صمت نیز قولی برای تامین سرمایه به ما نداده است این که پذیرفتیم تا تولید را افزایش دهیم با توجه به امکانات خودمان بوده است.

خطیبی گفت: تنها مشکل در مسیر تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده قیمت گذاری است، اما قول می دهم که با وجود همه مشکلات و تنگناها در صورت رفع قیمت گذاری دستوری رکورد تولید را در همه عرصه ها شکسته و به سودآوری می رسیم، تامین مالی انجام و محصولات با کیفیت تولید می شود.

وی افزود: در این مسیر تامین پنج هزار میلیارد تومان از طریق شورای پول و اعتبار مطرح و منوط به فروش دارایی های مازاد (سهام بانک پارسیان) شده بود که ما نپذیرفتیم تا سهام بانک پارسیان را ارزان بفروشیم و ترجیح دادیم خودمان منابع را تامین کنیم.

خطیبی، با بیان این که خودروسازی در تمام دنیا به دلیل نوع خدمت و جایگاهی که در سبد خدماتی خانوار دارد و نیز حجم تراکنش های مالی و صنایع پسین و پیشین که با آن مرتبط هستند، بسیار مهم است، گفت: این صنعت در ایران از اهمیت دو چندانی برخوردار است، زیرا متاسفانه در سال های اخیر نتوانستیم خودرو را از سبد سرمایه‌ای خانوار خارج کنیم.

وی با بیان این که بهتر است، اظهار نظرهای مطروحه از سوی مردم و مسوولان کارشناسی باشد، عنوان کرد: در کشور ما صنعت خودرو با توجه به توانمندی نیروی انسانی، تکنولوژی، سرمایه گذاری ثابتی که در آن صورت می گیرد و... سرآمد صنایع داخل کشور است، اما برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسی احساس عدم کیفیت و عدم امنیت نسبت به این صنعت را به مردم می دهد و موجب آسیب زدن به آن می شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که آمادگی داریم تا کارشناسان از خطوط تولید این خودروساز بازدید کرده و بتوانند به پاسخ سوالات خود برسند، عنوان کرد: مشی ما این است که صریح ترین و شفاف ترین اطلاع رسانی را داشته و در تعامل و مذاکره با سازمان های بالادستی از جمله وزارت صمت و سازمان استاندارد، بسیار شفاف و متعهدانه عمل کنیم. این خودروساز بسیار شفاف و اخلاق مدار است.

وی با اشاره به این که گروه صنعتی ایران خودرو در دوره مدیریت جدید بارها تاکید کرده که هیچ مخالفتی با واردات خودرو ندارد، گفت: این که این خودروساز در واردات خودرو شرکت می کند یا خیر، بستگی به تصمیم هیات مدیره و صلاح دید سهام داران دارد. از نظر سیاست گذاری، آزادسازی واردات خودروهای دست دوم را اقدام درستی نمی دانم و مخالف این موضوع هستم و از نظر کارشناسی به آن انتقاد دارم، اما با واردات خودروهای دست اول موافقم و آن را به نفع اقتصاد کشور و مردم می دانم.

خطیبی افزود: سیاست گذاری های ما باید به گونه ای باشد که اگر شهروندی قصد استفاده از خودروی وارداتی را دارد مانع نشویم، بلکه با اعمال سیاست های تعرفه ای و گمرکی، هزینه و قیمت تمام شده را برای اینکه منافع جمعی جامعه تامین شود، افزایش دهیم.

وی با اشاره به ضرب‌العجل سازمان استاندارد برای تجهیز محصولات خودروسازان به استانداردهای ۸۵ گانه تا تیرماه سال آینده، عنوان کرد: در تلاش هستیم محصولاتی که محبوب و مورد اقبال مردم هستند را با ایجاد تغییرات و بهبودهایی حفظ کنیم‌. در حال مذاکره جدی با سازمان ملی استاندارد هستیم تا بتوانیم سهم بازار خود را به عنوان یک بنگاه تولید کننده خودرو حفظ کنیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که تولید خودروی پژو ۲۰۶ تا زمان دستیابی به استانداردهای ۸۵ گانه متوقف شده است، اظهار امیدواری کرد، با لحاظ کردن استانداردهای لازم و اجباری در آینده شاهد بازگشت این خودروی محبوب به خطوط تولید و بازار باشیم.

ارسال نظرات
موضوعات روز