سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی قطار از هفته آینده آغاز می‌شود، گفت: برای خطوط هوایی به مشهد مقدس درخواست افزایش پروازها را داده‌ایم.
کد خبر: ۶۰۹۰۳

تیتر۲۰-  پنجاه‌وچهارمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر روز دوشنبه- ۸ اسفندماه ۱۴۰۱ - در سالن فجر وزارتخانه برگزار و تمهیدات لازم برای سفرهای نوروز ۱۴۰۲از سوی مسئولین کمیته‌های عضو ستاد مورد بررسی قرار گرفت.

سید مصطفی فاطمی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در ابتدای این نشست با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای نوروز ۱۴۰۲ از ۶ ماه گذشته با هدف برنامه‌ریزی برای خدمت‌رسانی به مسافران در ایام‌ نوروز آغاز شده است، بیان کرد: ستاد خدمات سفر در تمامی استان‌ها شکل گرفته و جلسات متعددی به‌منظور ایجاد هماهنگی‌های لازم در شهرستان‌های گردشگری برگزار شده است، بسیج سازمانی برای خدمت رسانی در نوروز ۱۴۰۲ شکل گرفته در تک‌ تک استان‌ها شکل گرفته و ستاد خدمات سفر از امروز وارد فاز اجرایی در مرکز و استان‌ها می‌شود.

رشد ۲۰درصدی پروازهای کیش

مرتضی رمضانی گالشی معاون گردشگری منطقه آزاد کیش با اشاره به تشکیل ۱۳ کمیته در راستای برنامه‌ریزی برای نوروز ۱۴۰۲، افزود: طی همکاری‌های صورت گرفته با سازمان هواپیمایی کشور، تعداد پروازها با رشد حدود ۲۰درصدی از ۶۷ پرواز در سال گذشته به ۷۷ پرواز در نوروز ۱۴۰۲ خواهد رسید. همچنین برنامه‌ریزی خوبی برای سفرهای زمینی و ریلی شکل گرفته و همکاری خوبی با سازمان بنادر و دریانوروردی انجام شده و تعداد ایستگاه‌ها از ۲۰ ایستگاه به ۴۰ ایستگاه افزایش داده شده است.

وی به همکاری‌های صورت گرفته با معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای خدمات‌دهی هرچه‌بهتر به گردشگران و تهیه اقلام‌ مورد نیاز برای نوروز ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: اقامتگاه‌ها و هتل‌ها با قیمت مصوب خدمات‌رسانی خواهند کرد و از روز گذشته کارشناسان برای بازدیدهای میدانی اعزام شده‌اند.

پیگیری جدی نظارت بر بازار

احمد اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه این جلسه با بیان اینکه این سازمان مرجع رسیدگی به تخلفات است، نه نظارت و کشف تخلفات گفت: منتقد این موضوع هستیم که نظارت بر بازار تعیین تکلیف شود، در همین راستا و با توجه به شرایط خاص اقتصادی موضوع نظارت را به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم. در دوره جدید مخصوصا دو ماه پایانی سال برای حضور میدانی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

اصانلو با بیان اینکه براساس طرح‌های ویژه تعزیرات رؤسای شعب و گشت‌های مشترک بر قیمت‌ها نظارت خواهند کرد، گفت: بر اساس مصوبه سران قوا اختیار پلمب و رسیدگی به تخلفات در محل به تعزیرات حکومتی داده شده و جرائم تشدید شده است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه از امروز برای نظارت بر بازار پای کار آمده‌ایم، گفت: منتظر وصول گزارشات نیستیم. بر نرخ قیمت بلیت هواپیما و سایر وسایل نقلیه عمومی و همچنین رعایت نرخ مصوب از سوی هتل‌ها و مراکز اقامتی نظارت کرده و با متخلفان برخورد جدی می‌شود.

تامین وسایل اولیه نجات و آموزش پرسنل هتل‌ها و مراکز اقامتی

علی شریفان دبیر سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه وزارت بهداشت از ماه گذشته جلسات را برای ارائه خدمات سلامت به مسافران نوروزی در سه حوزه بهداشت، درمان و اورژانس پیش از بیمارستان آغاز کرده است، ادامه داد: همیشه اقامتگاه‌های دارای مجوز و زیرمجموعه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهترین همکاری را دارند و استانداردها رعایت می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین مشکل مربوط به فعالیت صنوف و کسبه غیرمجاز است، بر برنامه‌ریزی و مجوزدار شدن این گروه و نظارت بر فعالیت آنها اشاره کرد.

شریفان با اشاره به ۱۰۶۰ بیمارستان و ۱۴۴ هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستان‌ها در کشور از اعلام آمادگی برای ارائه خدمات در بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: با استفاده از ۵۲ بالگرد، ۸۸ اتوبوس آمبولانس و ۵۷۰۰ آمبولانس، در ۳۲۰۰ پایگاه ارائه خدمات به مسافران را داریم.

کارشناس سازمان اورژانس کشور به اهمیت تدبیر سرانه سلامت برای هر مسافر از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: در صورت تجهیز هتل‌ها و اقامتگاه‌های بزرگ به وسایل اولیه نجات و آموزش پرسنل، جان مسافران نجات پیدا می‌کند، این امر می‌تواند فاز به فاز انجام‌ گیرد و این آمادگی از سوی ما وجود دارد.

لزوم حضور پزشکان متخصص در بیمارستان‌ها

سرهنگ سیروس حسن‌زاده معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا انتظامی با بیان اینکه هماهنگی بین سازمان‌های امدادی انجام شده است، ادامه داد: رزمایش طرح ترافیکی ۲۳ اسفندماه انجام و طرح همیاران‌ پلیس نیز با همکاری وزارت آموزش پرورش از ۱۵ اسفندماه آغاز می‌شود.

وی اطلاع‌رسانی به موقع و دقیق از سوی صداوسیما را در به حداقل رسیدن تصادفات مهم دانست و افزود: عدم استفاده از خودروها و مینی‌بوس‌های شهری برای بین شهری و همچنین استفاده از اتوبوس‌های ایمن از سوی راهیان‌نور باید مورد توجه قرار گیرد.

حسن‌زاده با بیان‌اینکه ۳۰ درصد تصادفات از ساعت ۱۶ تا ۲۰ صورت می‌گیرد، این ساعات را برای سازمان‌های امدادی حائز اهمیت عنوان‌ کرد و ادامه داد: به دلیل اینکه پزشکان متخصص در بسیاری شهرها حضور ندارند، تشخیص درست اتفاق نمی‌افتد و این موضوع منجر به مرگ گردشگران می‌شود. حضور پزشکان متخصص در بیمارستان‌ها باید مدنظر قرار گیرد.

اختصاص ۱۰ تا ۱۵ درصد سهمیه بیشتر بلیت قطار و هواپیما برای مسیر مشهد مقدس

شهریار افندی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست گفت: سال گذشته ۶ میلیون نفر از طریق حمل‌نقل هوایی، ۲ میلیون نفر به صورت حمل‌ونقل جاده‌ای، ۱,۵ میلیون نفر به صورت ریلی و ۲ میلیون نفر نیز از طریق خودروهای شخصی خود جابه‌جا شدند که امسال نیز پیش‌بینی می‌کنیم ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته باشیم.

وی افزود: ۸هزار کیلومتر از راه‌های پرحادثه شناسایی شده تا با کمک پلیس و نیروهای امدادی نظارت بیشتری بر این راه‌ها داشته باشیم.

افندی‌زاده ادامه داد: از هفته آینده پیش‌فروش بلیت‌های قطار آغاز خواهد شد و برای مسیرهایی مثل مشهد ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش سهمیه بلیت خواهیم داشت. در حوزه حمل و نقل هوایی نیز برای مسیرهایی مثل مشهد مقدس درخواست افزایش پروازها را داده‌ایم. سه موج سفر را برای نوروز امسال پیش‌بینی کرده‌ایم و تمام تلاش‌مان را برای ارائه خدمات به گردشگران نوروزی به کار خواهیم گرفت.

کمبودی در تامین مایحتاج ضروری مردم نداریم

شاهپور علائی‌مقدم معاون وزیر جهاد کشاورزی در این نشست گفت: تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان باعث شده تا امسال با حساسیت بیشتری موضوع تامین موادغذایی را پیگیری کنیم و از سه ماه قبل جلسات مختلفی با موضوع تامین مایحتاج مردم برگزار شده و در همین ارتباط قرارگاه‌هایی تشکیل شده است. در این باره برای تامین برخی از مواد غذایی مثل برنج، گوشت، مرغ، روغن، شکر، تخم‌مرغ، خرما، میوه و ... برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای شده و کمبودی در این باره نداریم.

وی افزود: در خصوص تامین سیب و پرتقال در نوروز نیز پیش‌بینی ما این است که حدود ۱۵ هزار تن مورد نیاز است و تا کنون ۱۱ هزار تن سیب و پرتقال تامین شده است.

پشتیبانی ۲۱ بالگرد از خدمات امدادی جمعیت هلال‌احمر

صادق محمودی رئیس جمعیت امداد و نجات نیز در این جلسه گفت: ۱۹ هزار نیروی امدادی داریم که در تمام سال از جمله نوروز به ارائه خدمات امدادی می‌پردازند. در نوروز امسال آمادگی کامل داریم و برنامه‌ریزی‌های خوبی در این باره صورت گرفته است. ۲۱ فروند بالگرد برای پشتیبانی خدمات امدادی در نوروز امسال به کار گرفته خواهد شد.

ایجاد نشاط و ارتقای ایمنی دو هدف ما است

حجت‌الاسلام سید هاشم حسینی رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر نیز گفت: ایجاد نشاط و ارتقای ایمنی دو هدف ما است که در همین راستا ۲۰۷ پست ثابت ایجاد کردیم که بیشتر در مبادی شهرها و در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرها مستقر می‌شوند.

تهیه مستند از حضور گردشگران خارجی در اماکن فرهنگی تاریخی

مسلم رحیمی معاون امور استان‌های صدا و سیما و رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در ادامه این نشست گفت: پیام‌های رادیویی کارهای جدیدی است که امسال در نوروز آمادگی اجرای آن‌ را داریم. شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی استانی آمادگی کامل برای اطلاع‌رسانی در نوروز را دارند. ما در سازمان صدا و سیما آماده هرگونه همکاری با ستاد و دستگاه‌های عضو ستاد هستیم.

وی افزود: برای نوروز امسال برنامه‌های ویژه‌ای برای تهیه گزارش و معرفی از اماکن فرهنگی تاریخی داریم. برنامه‌ریزی‌ کرده‌ایم مستندهایی از حضور گردشگران خارجی و خاطرات آن‌ها از سفر به ایران تهیه خواهد شد. در کنار آن مسابقات محلی و بازی‌های بومی و محلی اهمیت فراوانی دارد که ما در کمیته اطلاع‌رسانی آمادگی کامل برای اطلاع‌رسانی و معرفی این جشنواره‌ها داریم.

سامان‌دهی فضاهای اقامه نماز

حجت‌الاسلام جواد حیرانی رئیس ستاد اقامه نماز نیز در این جلسه گفت: از ماه گذشته دو اقدام را پیگیری و انجام دادیم که به عنوان مثال می‌توان به سامان‌دهی فضاهای اقامه نماز اشاره کرد. همچنین با همکاری برخی از دستگاه برنامه‌ریزی‌های را انجام داده‌ایم که در کنار سفر، گردشگران نشاط معنوی را نیز تجربه کنند.

نماینده سازمان اوقاف نیز در ادامه این نشست گفت: از ۲۸ اسفند طرح آرامش بهاری در ۲هزار بقعه اجرا خواهد شد. این طرح در ۱۲۸ بقعه که در مسیر مشهد مقدس هستند از نیمه شعبان به صورت ویژه آغاز می‌شود. همچنین خیمه‌های معرفت احداث می‌شود. در این خیمه‌ها در کنار اقدامات فرهنگی، سوغات و صنایع‌دستی نیز اجرا خواهد شد. همچنین ظرفیت‌های اقامتی ما در اختیار گردشگران نوروزی قرار خواهد گرفت.

برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در تمام شهرهای استان مازندران

روح الله سُلگی معاون سیاسی استانداری مازندران نیز در این نشست به صورت ویدئو کنفرانسی در سخنانی گفت: مازندران دارای ظرفیت‌های گردشگری بی‌نظیری است که از آن جمله می‌توان به جنگل‌های انبوه، سواحل زیبا، چشمه‌ها و آبشارها و طبیعت زیبا اشاره کرد که فرصت مناسبی برای سفر و گردشگری در این استان است.

وی افزود: خدماتی که استان مازندران به گردشگران ارائه می‌دهد ملی است، اما بودجه و امکاناتی که در اختیار دارد استانی است. بنابراین درخواست ما از ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر این است که به تقویت بودجه و امکانات این استان برای ارائه خدمات هرچه بهتر به گردشگران توجه کند.

معاون استاندار مازندران افزود: در تمام شهرستان‌های استان مازندران در نوروز بازارچه و نمایشگاه صنایع‌دستی برگزار می‌شود.

حجت‌الله غلامعلی نماینده وزارت کشور نیز با بیان اینکه از دی ماه دستورالعمل برای تشکیل ستادهای سفر به استان‌ها ابلاغ و جلسات به ریاست استانداران و فرمانداران برگزار و هماهنگی‌ها انجام شده است، گفت: روز گذشته وزیر کشور مصوبه ویژه‌ای را به استانداران سراسر کشور به‌منظور برنامه‌ریزی برای موج اول سفرها در ۱۶ اسفندماه به مناسب نیمه شعبان ابلاغ کرد. 

استفاده از تمام ظرفیت‌های ساختاری برای ارائه خدمات به گردشگرها از جمله شورای تامین استان‌ها و سایر ظرفیت‌ها برای ارایه خدمات به گردشگران، توسعه طرح استراحتگاه‌ها در سی کیلومتری شهرها، توقف پروژه‌های عمرانی غیر ضروری، تکمیل تابلوهای اطلاع‌رسانی جاذبه‌های گردشگری، سامان‌دهی مبادی ورودی شهرها، تشکیل ستاد ویژه برای نیمه شعبان، طرح‌سفرهای یک‌روزه و نیم‌روزه، دایر کردن ایستگاه‌های افطاری احداث کمپ‌های اضطراری و استقرار تیم‌های ایمنی آتشنشانی در مراکز تجمعی از جمله موارد این ابلاغیه بود که نماینده وزارت کشور به آن اشاره کرد.

ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در نوروز ۱۴۰۱ با عضویت ۲۳ دستگاه اجرایی و محوریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ در محل این وزارتخانه تشکیل شد. مدیریت و بررسی وضعیت محورها و مسیرهای سفر، مبادی و مقاصد سفر، محل‌های اقامت و پذیرایی، امدادرسانی و اطلاع رسانی از تغییرات آب و هوا و وضعیت ترافیکی جاده‌ها با هدف افزایش کیفیت خدمات و رضایتمندی گردشگران و مسافران از مهمترین و ظایف و ماموریت‌های این ستاد است که در شعب آن در همه استان‌ها و هرستان‌های کشور نیز همزمان با ستاد مرکزی تشکیل و شبانه روزی فعالیت می‌کنند.

نوروز ۱۴۰۱ با توجه با فروکش کردن ویروس کرونا و کاهش محدودیت های سفر بعد از سه سال، موج سفرهای داخلی در کشور شکل گرفت که از آن به عنوان سونامی سفر تعبیر شد./ایرنا

ارسال نظرات
موضوعات روز