تیتر۲۰- جایگاه صنعت فینتک در ایران، جهان و منطقه، الگوهای رفتاری کاربران در استفاده از خدمات دیجیپی بهعنوان یک سرویس فناوری مالی، نحوه استفاده کاربران دیجیپی در استفاده از خدمات اعتباری و خرید اقساطی، روند تغییر رویکرد کاربران به مفاهیمی همچون خدمات اعتباری، رتبه اعتباری، بازپرداخت، سابقه اعتباری و ردپای دیجیتال، عملکرد سرویسهای نوپای دیجیپی در سال ۱۴۰۱، عملیات پشتیبانی کاربران دیجیپی در سال گذشته، رویدادها و مسئولیتهای اجتماعی دیجیپی در سالی که گذشت اصلیترین محورها و پرسشهای کلیدی است که در این گزارش به آن پاسخ داده شده است.
در این گزارش آمده است: «سوپراپلیکیشن دیجیپی خدمات متنوع مالی را در اختیار کاربران قرار میدهد و اکنون انجام مجموعه از خدمات کارت به کارت، خرید شارژ، پرداخت قبض، خرید بسته اینترنت، پرداخت عوارض جادهای، نیکوکاری، پرداخت کرایه تاکسی و استعلام جریمه در این سوپراپلیکیشن امکانپذیر است.»
طبق این گزارش، مبلغ کل تراکنشهای پردازش شده در سوپراپلیکیشن دیجیپی ۶.۲ هزار میلیارد تومان است که بالاترین تعداد تراکنش یک فرد در طول یک سال ۴۷۹۲ تراکنش بوده است.
در ادامه گزارش، طبقهبندی سنی کاربران سوپراپلیکیشن دیجیپی بررسی شده که طبق آن، ۳۷ درصد کاربران آن سنین ۲۵ تا ۳۴ سال دارند و سنین ۱۸ تا ۲۴ و ۳۵ تا ۴۴ سال با ۳۴ و ۱۶ درصد به ترتیب رتبه دوم و سوم را دارند.
همچنین، ۸۷ درصد کاربران از طریق گوشی همراه از خدمات سوپراپلیکیشن دیجیپی استفاده میکنند. علاوه بر این، ۷۶ درصد کاربران سوپراپلیکیشن دیجیپی مرد و فقط ۲۴ درصد کاربران آن زن هستند.
در گزارش دیجیپی، بازخورد کاربران نیز بررسی شده که بر اساس آن، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نظرسنجی از کاربران دیجیپی به عمل آمده که از این تعداد ۳ درصد از شرکتکنندگان به پرسشهای رضایتسنجی پاسخ دادهاند.
از نظر میزان رضایت کاربران از سرویسهای مختلف خیریه، کرایه تاکسی و بیمه با بیش از ۹۵ درصد بیش از دیگر سرویسها بوده است. خرید اقساطی با ۶۰ درصد کمترین رضایت را داشته است.
در ادامه مهمترین دلایل نارضایتی کاربران خرید اقساطی و کاربران سوپر اپلیکیشن آمده است:
در سال گذشته بیش از ۲ میلیون درخواست برای خدمات اعتباری ثبت شده که مبلغ این درخواستها بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده و مبلغ اعتبارهای خرد اختصاصیافته به کاربران نیز ۱.۲ هزار میلیارد تومان بوده است.
تنوع سرویسهای اقساطی دیجیپی نشان میدهد که وامهای ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان با سهم ۷۵ درصدی بیشترین درخواست را داشته بوده و وامهای ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان کمترین متقاضی را با ۶ درصد سهم دارند.
طبقهبندی جنسیتی و سنی کاربران خرید اقساطی نشان میدهد که مردان با ۸۳ درصد سهم بیشترین تمایل را به خرید اقساطی دارند و خانمها با ۱۷ درصد سهم کمترین تمایل را به خرید اقساطی دارند که دراینبین کاربران ۳۰ تا ۳۵ سالهها بیشترین متقاضیان خرید اقساطی هستند.
دیجی پی در گزارش سال ۱۴۰۱ خود ۱۰ کالای محبوب کاربران برای خرید اقساطی را اعلام کرده که طبق آن گوشی موبایل اپل مدل ۱۳ محبوبترین کالا بوده و در ادامه میتوانید سایر کالاهای محبوب را مشاهده کنید:
دیجی پی در سهماهه پایانی سال ۱۴۰۰ باهدف تکمیل سبد محصولات اعتباری و برای پاسخ به نیازهای کاربران برای استفاده از وامهای کوتاهمدت و ارزانقیمت از سرویس اعتباری bnpl را رونمایی کرد و در سال ۱۴۰۱ این سرویس مراحل بلوغ خود را پشت سر گذاشت و علاوه بر ارائه سرویس به کاربران نهایی، ارائه به کاربران سازمانی هم در دستور کار قرارداد.
هندزفری بلوتوثی؛ محبوبترین کالای خریداری شده با اعتبار BNPL
تعداد کاربران دریافتکننده اعتبار bnpl در سال ۱۴۰۱ نیز به بیش از ۲ میلیون اعتبار به ۶۱۰ هزار کاربر یکتا رسیده و معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب BNPL داده شده است.
همچنین، محبوبترین کالای خریداری شده با اعتبار BNPL هندزفری بلوتوثی بوده است و بررسی کاربران از نظر سن نیز نشان میدهد که کاربران ۳۵ تا ۴۴ساله بیشترین سهم را با ۳۶ درصد در بین کاربران دریافتکننده BNPL دارند.
علاوه بر این، بیشترین میزان استفاده از BNPL مربوط به کاربری است که تا کنون ۹۴ سبد خرید اعتباری به ارزش ۱۰۶ میلیون تومان را به روش اعتباری خریداری کرده است.
دیجیپی در گزارش خود به بررسی اینکه کاربران در چه روزهایی از ماه بیشتر از اعتبار BNPL استفاده میکنند پرداخته که طبق آن، ۳۰ درصد کاربران دیجیپی در هفته دوم ماه بیشتر از این اعتبار استفاده میکنند.
در سال ۱۴۰۱ دیجیپی در بیش از ۳۰۰ نقطه شهری و روستایی در کشور به کاربران خرید اقساطی اعتبارات اختصاص داده که نرخ تاخیر در بازپرداخت اقساط کاربران خرید اقساطی در ۱۸۰ شهر و روستا در کشور صفر بوده است.
خوشحسابترین کاربران
همچنین، مردم استانهای قزوین، سیستان و بلوچستان و البرز به ترتیب در رده خوشحسابترین کاربران دیجی پی در سرویس خرید اقساطی هستند.
گزارش دیجیپی درباره وضعیت بازپرداخت اقساط کاربران نشان میدهد که کاربران در بازه سنی ۳۰ تا ۵۰ سال با وجود آن که بیشترین سهم از مبالغ وامهای دریافتی را به خود اختصاص میدهند کمترین تأخیر در بازپرداخت را نشان دادهاند.
دیجیپی همچنین در گزارش خود به بررسی اینکه کاربران بیشتر در چه روزهایی از ماه اقساط خود را پرداخت میکنند نیز پرداخته است که طبق آن روزهای پرداخت اقساط در خرید اقساطی بیشتر در روزهای اول تا پنجم هر ماه است.
در ادامه گزارش، به تأمین مالی زنجیره تأمین در سال ۱۴۰۱ پرداخته شده که طبق آن تعداد کل تأمینکنندگانی که این سرویس را دریافت کردند ۳۰۰۰ تأمینکننده بوده و مبلغ کل اعتبارهای اعتباری اعطا شده از این طریق ۱۱۰ میلیارد تومان بوده است.
درگاه یکپارچه پرداخت دیجیپی راهکاری جامع شامل درگاه پرداخت هوشمند، درگاه پرداخت اعتباری، درگاه پرداخت اقساطی و کیف پول الکترونیک است که بهصورت یکپارچه در اختیار متقاضیان قرار میگیرد. این محصول با رویکرد ایجاد محصول امن و نوآورانه و با محوریت درگاه پرداخت هوشمند توسعه پیدا کرد و در سال ۱۴۰۱ بهصورت رسمی معرفی شد.
دیجی پی در سال ۱۴۰۱ از نسخه جدید و توسعهیافته کیف پول الکترونیک خود که مزایای بسیاری نسبت به نسخه قبلی داشت رونمایی کرد که ویژگیهای پیاده شده در نسخه جدید شامل قابلیت سفارش سازی برای مشتری خاص با کمترین پیادهسازی، امکان استفاده از محصولاتی نظیر بازگشت وجه خرید اقساطی، چند پلتفرمی بودن حساب بانکهای عامل در سرویس کیف پول، خرج پذیری متنوع، امنیت بالا، همسویی با نظام کارمزد کشور، انتقال وجه سریع و ارزان و… میشود.
وضعیت درگاه یکپارچه پرداخت و کیف پول دیجیپی در سال ۱۴۰۱ نشان میدهد که بیش از ۵۲ میلیون تعداد تراکنشهای موفق درگاه یکپارچه پرداخت دیجیپی بوده، تعداد تراکنشهای موفق بر بستر کیف پول بیش از ۱۰ میلیون تراکنش بوده و مبلغ کل تراکنشهای موفق بر بستر کیف پول معادل ۱.۵ هزار میلیارد تومان بوده است.
اعتبارسنجی و تعیین رتبه اعتباری از جمله مراحلی است که کاربران خرید اعتباری و اقساطی برای دریافت تسهیلات باید با موفقیت طی کنند که در سال ۱۴۰۱، دیجیپی معادل ۱۱۵ هزار و ۱۶۸ اعتبارسنجی موفق انجام داده است.
اعتبارسنجی و تعیین رتبه اعتباری از جمله مراحلی است که کاربران خرید اعتباری و اقساطی برای دریافت تسهیلات باید با موفقیت طی کنند که در سال ۱۴۰۱، دیجیپی معادل ۱۱۵ هزار و ۱۶۸ اعتبارسنجی موفق انجام داده است.
سرویس مدیریت ثروت دیجیپی با هدف امکان سرمایهگذاری خرد برای تمامی مشتریان سوپراپلیکیشن دیجیپی با همکاری گروه مالی فارابی در شهریور ماه ۱۴۰۱ به صورت آزمایشی رونمایی شد. اولین طرحهای سرمایهگذاری این محصول، طرحهای مرتبط با بازار سرمایه بود. دو صندوق درآمد ثابت اکسیر دوم و سهامی اکسیر اول برای سرمایهگذاران با ریسکپذیری مختلف در دسترس قرار گرفت تا افراد با اهداف و نیازهای متفاوت بتوانند در این طرحها سرمایهگذاری کنند.
دستاوردهای فعالیت محصول مدیریت ثروت دیجیپی در طول شش ماه گذشته و در فاز آزمایشی نشان میدهد که ۶۶۷ تعداد مشاورههای سبدگردان است. همچنین، ۲۹ هزار و ۳۰ تعداد کاربران سنجش ریسک، ۷۰ هزار و ۱۶۱ تعداد کاربران و ۲۵ هزار و ۴۷۴ تعداد درخواستهایی مشاوره در این زمینه بوده است.
علاوه بر این، ۱۴ هزار و ۹۸۰ تعداد تراکنشهای انجام شده در محصول مدیریت ثروت دیجیپی است.
ارزش بیمهنامههای صادره شده: ۶ میلیارد تومان
بیمه تجهیزات الکترونیک و دیجیتال که برای کاربران دیجی کالا پیادهسازی شده بود و بیمه تسهیلات اعطایی به کاربران خرید اقساطی دیجی پی دو پروژه موفق بود که در سال ۱۴۰۱ در خط کسب و کاری بیمه پیاده سازی و اجرا شدند.
ارزش بیمهنامههای صادره شده ۶ میلیارد تومان و تعداد بیمهنامههای صادر شده در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۲۳ هزار و ۶۹ بوده است
در سال ۱۴۰۱ مرکز عملیات و خدمات مشتریان دیجی ۵۰۰ هزار تماس ورودی داشته که ۲ دقیقه و ۱۴ ثانیه میانگین مدت زمان پشت خطی کاربران بوده است.
همچنین، بیش از ۴۰۰ هزار و گفتگوی آنلاین و پیام اینترنتی در این مرکز ثبت شده که میانگین نمره اعطا شده به کاربران پاسخگو ۴.۲ بوده است.
علاوه بر این، در سال گذشته رسانههای داخلی و شبکههای اجتماعی بیش از ۹۰۰۰ بار از دیجیپی نام بردند که این عدد در مقایسه با سال گذشته رشد ۳۰۰ درصدی داشته است. البته، به ۱۰۰ درصد پیامهای مستقیم در توئیتر و ۳۷ درصد توئیتهایی که حاوی نامی از دیجیپی بودهاند، پاسخ داده شده است.
راهاندازی آکادمی فینتک دیجیپی، حضور در نهمین نمایشگاه بانکداری الکترونیک و تحول دیجیتال، همکاری با بانک ملت، جذب و سرمایه از بانک تجارت، حضور در نمایشگاه تراکنش ایران و ثبت ۲۹۷ میلیارد تومان اعتبار خرید اقساطی در اسفند ماه ۱۴۰۱ از جمله رویدادهای مهم دیجیپی در سال گذشته است.