دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
تیتر۲۰ گزارش می دهد؛
شرکت سام سرویس که سالها عرضه کننده محصولات سامسونگ در ایران بوده و به دلیل خدمات پس از فروش مناسب تندیس طلایی دریافت کرده است، زیر فشار نوسانات دلار و بی توجهی متولیان ، با وجود ظرفیت بالا با حداقل توان فعالیت می کند.
کد خبر: ۶۱۷۹۴
ظرفیت های تولید تلویزیون در سام الکترونیک
تیتر ۲۰- بازار لوازم خانگی در سال های اخیر به دلیل کاهش قدرت خرید مردم وارد یک رکود شده و حضور برندها مطرح را در بازار داخلی با چالش مواجه کرده است، زیرا افزایش قیمت ارز نسبت به واحد پول ملی باعث شده تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان لوازم خانگی به یک معضل تبدیل شود و برندهایی همچون سام سرویس که سال ها در تامین نیاز بازار داخلی حرف اول را می زدند با چالش هایی روبرو شده است‌.

در واقع سام الکترونیک که با هدف تولید محصولات صوت و تصویر در دهه ۷۰ تأسیس شده بود و در ادامه نماینده تولید و عرضه محصولات سامسونگ در ایران بود و حتی چشم انداز این را ترسیم کرده بود که به نوعی صادرکننده محصولات سامسونگ به کشورهای منطقه شود اما با خروج سامسونگ از ایران، برنامه این شرکت تغییر کرد و سام الکترونیک در حال حاضر محصولاتی همچون تلویزیون و جاروبرقی و... را ارائه و تکوین الکترونیک هم که شرکت دیگر گروه سام است محصولات گروه برودتی و شوینده ها را با برند سام تولید و به بازار عرضه می کند و البته برند مشابه دیگری تحت عنوان سام در بخش لوازم آشپزخانه و لوازم خانگی کوچک در بازار کشور به چشم می خورد اما این تولیدات به‌صورت جداگانه محصولات خود را با گارانتی متفاوت از سام سرویس به بازار عرضه می کند.

سام در سال های گذشته در تیراژ تولید بی رقیب بود و اما با بروز مشکلات ناشی از گرانی ها و ... تا حدودی تیراژ تولید را کاهش داده تا همچنان سطح کیفی خود را حفظ کند و البته نباید فراموش کرد که یکی از دلایل  برندینگ سام، خدمات پس از فروش،  محصولات سامسونگ بوده که سال‌ها در این زمینه فعال بوده و پیشرفت‌های بسیار خوبی را ثبت کرده و تندیس طلایی هم برای آن دریافت کرده که نشان دهنده جلب رضایت مردم در خدمات پس از فروش و ارتباط با مشتری بوده است و کسب سال‌ها تجربه در گارانتی محصولات خانگی و همچنین همکاری با برندهای خارجی فعال در بازار ایران باعث شد همین اندوخته را برای تولیدات خود بکار ببرد.

در حال حاضر بیشتر قطعات لازم برای ساخت تلویزیون‌های سام در ایران تولید می‌شوند و تنها بخشی از قطعات دیگر آن از کشورهای شرق آسیا مثل تایوان، کره و چین وارد می‌شوند. به گفته مسئولان این شرکت خط تولید تلویزیون ایرانی سام الکترونیک ظرفیتی بیش از 700 هزار دستگاه در سال را داراست که تقریبا نیمی از مصرف داخلی کشور محسوب می شود، اما در مقطع کنونی بخش عمده ای از این ظرفیت خالی مانده و کالای قاچاق جای آن را پر کرده است.

حالا با توجه به اینکه بسیاری از قطعات سام هم‌اکنون توسط تولیدکنندگان داخلی عرضه می‌شود امکان افزایش تولید دارد که این مسأله در گرو سرمایه در گردش، تقاضای بازار و حمایت دولت از تامین مواد اولیه با نرخ ارز سامانه نیماست، زیرا برخی از قطعات هنوز هیچ صرفه اقتصادی برای تولید در داخل کشور ندارند و باید واردات شوند.

 یکی از این موارد  پنل‌های LCDها و نمایشگرها هستند که توسط چند کشور محدود تولید می‌شوند و ماهانه بیش از ۱۲ میلیون قطعه به سراسر جهان می‌فروشند. تولید این رقم کم و به اندازه نیاز یک شرکت برای بازار ایران اصلا منطقی نیست چرا نیاز بازار کشور هم اکنون از طریق واردات تامین می شود و تنها مانع آن نرخ ارز است.

از طرف دیگر باید توجه داشت که بخش زیادی از تهیه و تولید مواد اولیه صنایع مهم در کشور در دست بخش های دولتی یا شبه دولتی است که هم اکنون هزینه زیادی را به شرکت های تولیدکننده پایین دستی تحویل کرده اند، از این رو یکی از مهمترین دلایل کاهش ظرفیت تولید برخی شرکت های لوازم خانگی رویکرد همین شرکت های دولتی و شبه دولتی است.

ارسال نظرات
موضوعات روز