شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳
بررسی‌های صورت گرفته از آمارهای گمرک، مبنی بر حجم واردات تلفن‌های همراه به کشور، حاکی از آن است که هر ساله سبد تلفن‌های همراه وارداتی به کشور در حال آب رفتن است!
کد خبر: ۶۱۸۳۳

تیتر۲۰-  طبق برآوردهای صورت گرفته در سال گذشته ارزش واردات تلفن‌های همراه به کشور، در نسبت با سال ۱۴۰۰ نزدیک به یک میلیارد کاهش یافت؛ آمار واردات گمرک در ۱۲ ماهه سال گذشته نشان می‌دهد که دو میلیارد و ۸۷۸ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۶۸۲ دلار انواع تلفن همراه هوشمند و قطعات و لوازم آن در قالب هشت ردیف تعرفه‌ای به کشور وارد شده است. ارز ریالی واردات این کالاها معادل ۶۴ هزار و ۵۵۶ میلیارد تومان اعلام شده است.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۴.۱ میلیارد دلار ارز برای واردات تلفن‌های همراه به کشور در نظر گرفته شد؛ از میان تمام برندهای وارداتی به کشور در سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۷۷۵ هزار موبایل با برند اپل ( معادل ۴ درصد ) به کشور وارد شد.

از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ بود که واردات تجاری آیفون ممنوع شد؛ سخت‌گیری‌ها برای این پرچمدار اپل به حدی در سال گذشته بالا گرفت که آیفون ۱۴ مسافری نیز از روند رجیستری خط خورد و واردات این تلفن‌همراه هوشمند به صورت تجاری در سال گذشته صورت نگرفت.

با توجه به سهم ۴ دصدی آیفون از بازار تلفن‌های همراه وارداتی، نمی‌توان آب‌رفتن سبد واردات تلفن‌های همراه به کشور را تماما بر گردن توقف واردات آیفون انداخت؛ بلکه فقدان منابع ارزی کافی و کاهش تقاضا در نتیجه کاهش قدرت خرید در داخل نقش اساسی در روند کاهشی واردات تلفن‌های همراه به کشور داشته‌است.

با وجود آنکه بارها نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌اند که مشکل کمبود منابع ارزی وجود ندارد اما تداوم تحریم‌ها، عدم آزادسازی پول‌های بلوکه شده و مشکلات واحدهای تولیدی برای دریافت ارز و واردات مواد اولیه از کمبود منابع ارزی حکایت دارد، کمبودی که در کاهش بی‌سابقه واردات تلفن‌های همراه به کشور نیز مشهود است.

از طرفی با روند جهشی تورم در کشور و افت ارزش پول ملی و جهش قیمت کالاهای اساسی و طبق پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی، افت بی‌سابقه قدرت خرید مردم در حال رخ دادن است؛ اتفاقی که حتی خرید کالاهای اساسی مانند گوشت، مرغ و پوشاک را برای مردم دشوار کرده چه برسد به تلفن‌های همراه و در نتیجه این اتفاق تقاضا برای خرید تلفن‌های همراه در کشور نیز به طور بی‌سابقه‌ای کاهش پیدا کرده‌است./خبرآنلاین

ارسال نظرات
موضوعات روز