جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۲
وزیر نیرو‌ از اجرای طرح سراسری پاداش صرفه جویی از ابتدای خرداد ماه خبر داد.
کد خبر: ۶۱۹۲۰

تیتر۲۰- علی اکبر محرابیان با اعلام خبر اجرای طرح سراسری پاداش صرفه جویی مصرف برق از ساعت ۲۴ سی و یکم اردیبهشت به مدت ۴ ماه تا پایان شهریور اظهار داشت: سال گذشته این طرح به صورت محدود اجرا شد امسال بنا بر این است‌ که به صورت سراسری اجرا شود.

وی با اشاره به تفاوت‌های طرح اجرایی در سال گذشته و امسال گفت: پارسال فقط به صرفه جویی زیر الگوی مصرف پاداش می دادیم، امسال این پاداش شامل همه مشترکان می شود.

وزیر نیرو همچنین از ۲۰ برابر شدن پاداش صرفه جویی در سال جاری خبر داد و گفت: به طور متوسط قیمت فروش برق ۱۰۰ تومان و در مناطق گرمسیری بک چهارم این رقم است.

وی پاداش صرفه جویی را ۲ هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت  عنوان کرد.

محرابیان با بیان اینکه پارسال ۴۰ درصد مشترکین خانگی پاداش صرفه جویی دریافت کردند، خاطرنشان کرد: این رقم صرفه جویی شده ۱۳۵۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه پارسال ۸ میلیون مشترک قبض رایگان دریافت کرده و با بستانکار شدند، تاکید کرد: همه ۳۱ میلیون مشترک برق کشور می توانند از این ظرفیت پاداش صرفه جویی استفاده کنند و مبنای پرداخت پاداش نیز میزان مصرف سال گذشته است.

وی با اشاره به الگوی مصرف در مناطق عادی ادامه داد: الگوی مصرف در این مناطق ۳۰۰ کیلووات ساعت است و اگر مشترکی زیر ۱۵۰ کیلووات ساعت مصرف کند به ازای هر کیلووات ۲۰۰۰ تومان پاداش دریافت خواهد کرد و اگر مشترکی ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلووات مصرف داشته باشد به ازای هر کیلووات ساعت ۱۵۰۰ تومان و در پله‌های بعدی ۱۰۰۰ تومان و ۵۰۰ تومان پاداش خوش مصرفی از وزارت نیرو اخذ می‌کند.

محرابیان با اشاره به راهکارهای کاهش مصرف برق گفت: اگر مشترکی که در سال گذشته کولر گازی را با دور تند استفاده می‌کرده امسال از دور کند استفاده کند به ازای هر ماه ۱۵۰ هزار تومان پاداش می‌گیرد و طبیعتا این پاداش می‌تواند انگیزه مناسبی برای صرفه‌جویی باشد.

وی ادامه داد: در مناطق گرمسیری نیز بعضا در هر خانه سه کولر و یا چهار کولر گازی مصرف می‌شود که اگر تنها یک کولر خاموش شود مشترک یک میلیون تومان مبلغ صرفه جویی دریافت خواهد کرد.

وزیر نیرو با بیان این‌که طی سال‌های گذشته شاهد رشد قابل توجه مصرف برق در کشور بوده‌ایم اظهار کرد: سالانه یک میلیون مشترک به مجموعه صنعت برق اضافه می‌شود که این مساله هم به لحاظ رشد سرمایه‌ گذاری‌ها و هم به خاطر افزایش تعداد مشترکان خانگی با رشد قابل توجهی مواجه بودیم.

وی در ادامه با بیان اینکه سالانه یک میلیون به مشترکین برق اضافه می شود، اظهار داشت: این رشد به خاطر سرمایه گذاری و افزایش تعداد مشترکین خانگی است.

وزیر نیرو با بیان اینکه سال‌های گذشته متناسب با رشد تقاضا نیروگاهها توسعه نیافته اند، گفت: دولت یازدهم و دوازدهم به طور متوسط سالانه ۱۶۰۰ مگاوات رشد تولید داشته اند در حالی که نیاز کشور بیش از این است. این شرایط به نقطه ای رسید که در تابستان شاهد خاموشی و محدودیت برای بخش صنعت و کشاورزی و خانگی بودیم.

وی با بیان اینکه پیش بینی ها مبنی بر این بود که در تابستان ۱۴۰۱، ۲۰ هزار مگاوات کسری داشته باشیم، گفت: مجموع تقاضای برق ۷۰ هزار مگاوات بوده است که ۲۰ هزار مگاوات ۲۵ درصد برق مورد نیاز بوده است.

محرابیان تاکید کرد: اگر بدون مدیریت مصرف و توسعه نیروگاه قرار بود مدیریت کنیم در اوج مصرف باید یک چهارم برق قطع می شد یعنی روزی ۶ ساعت خاموشی می دادیم، در حالی که با اقدامات انجام شده در بخش خانگی خاموشی نداشتیم و در بهش های دیگر هم انرژی زیادی به تولید تزریق شد، به طوری که در تیر و مرداد ۳۰ تا ۶۰ درصد در بخش فولاد رشد تولید داشتیم که دلیل آن تامین برق است.

وی بیان داشت: در سال ۱۴۰۰ از اردیبهشت تا شهریور بعضا خاموشی خانگی داشتیم و وضع تولید نیز ناگوار بود، ما با ۱۰۰ اقدام در سال ۱۴۰۱ رشد قابل توجهی را در تامین انرژی شاهد بودیم.

مقام عالی وزارت نیرو گفت: بکی از مهم‌ترین مولفه ها برای عبور از تابستان ۱۴۰۱ همکاری مردم بود که باعث شد شاهد کاهش مصرف بخش خانگی باشیم، فراخوان داده شد و پاداش صرفه جویی اعلام شد که با مشارکت مردم کاهش مصرف قابل توجهی داشتیم. 

وی ادامه داد: برای تابستان ۱۴۰۲؛ ۱۴۰ اقدام پیش بینی کردیم و محور اصلی نیز توسعه نیروگاه، رفع محدودیت نیروگاههای قدیمی، تعمیرات حداکثر تا پایان زمان مقرر، توسعه شبکه پست انتقال، رفع محدودیت هوشمندسازی شبکه برق بویژه پرمصرف خانگی، صنایع و کشاورزی و در کنار آن پیش بینی کردیم که روش نوین آخرین دستاوردها را برای مدیریت مصرف اعمال کردیم./ایلنا

ارسال نظرات
موضوعات روز