شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
تیتر20 گزارش می دهد:
با گذشت 2 سال و نیم از امضای تفاهم نامه همکاری میان همراه اول با مجموعه فروشگاههای زنجیره ای رفاه در خصوص هوشمند سازی نظام توزیع مبتنی بر اینترنت اشیاء، هنوز نشانه ای از به کارگیری این تکنولوژی در اکوسیستم نوآوری شهری مشاهده نمی شود و به نظر می رسد گام های همراه اول در این زمینه در جایی معلق مانده است.
کد خبر: ۶۱۹۴۴
تاخیر طولانی همراه اول در پروژه هوشمند سازی نظام توزیع مبتنی بر اینترنت اشیاء
تیتر20 -  مهر ماه 1399بود که تفاهم‌نامه همکاری‌های سه‌جانبه ای بین شرکت ارتباطات مبین‌نت، مؤسسه خدمات رفاهی کارکنان همراه اول و فروشگاه‎های زنجیره‌ای رفاه با موضوع مشاوره، طراحی، توسعه و ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات، امضا شد و در صف بسیاری از پروژه هایی که در این چند سال امضاء و رها شدند، قرار گرفت.

اگر چه اصلی ترین تفاوت تفاهم نامه با قرارداد در الزام آوری آن است و تفاهم نامه برای طرفین ایجاد التزام قانونی نمی کند اما باید دید علت علاقه مدیران برای برپایی چنین جلسات و رسانه ای کردن تفاهماتی که بسیاری از آنها از امضای طرفین روی کاغذ فراتر نرفته است، چیست؟ شاید قرار گرفتن خبر های تحقق iot در صدر سرچ های گوگل که خود به تنهایی نوسان رو به بالا را برای شاخص های بورس قلقلک می دهد دستاورد در خور توجهی به حساب می آید؟!
 
در کنار بسیاری از پروژه هایی که در این سالها تعریف و بعد به دلایلی رها شده اند، پروژه هوشمند سازی نظام توزیع مبتنی بر اینترنت اشیاء،  مثال زدن رنگ و لعاب زیبا بر تن خسته دیوار کاهگلی خیسی است که از پای بست سست است و این دیالوگ زیبای مظفرالدین شاه به کمال الملک را  را یادآور می شود که "همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید". 

امروزه تکنولوژی IOT یکی از تکنولوژی های کلیدی انقلاب صنعتی چهارم در جهان بوده و صنعت ارتباطات و اطلاعات با سرعت بسیار زیادی در حال گسترش و پیشرفت است. در این میان با توجه به آگاهی و اهتمام متولیان صنعت ارتباطات کشور در برداشتن گامی در جهت تحول ارتباطات و اطلاعات در بستر تکنولوژی های نوین، چه موانع و چالش هایی پیش روی این صنعت قرار دارد که با گذشت دو سال و نیم هنوز دستاورد قابل لمس و مشاهده ای از این تفاهم مشهود نیست؟

هوشمند سازی اشیاء، گامی که معلق ماند
طی تفاهم مهر 99، شرکت مبین‌نت به عنوان متولی خدمات سازمانی در گروه «همراه اول»، متعهد به تأمین تمامی ارتباطات مبتنی بر تکنولوژی‌های روز دنیا طی دو فاز به فروشگاه‌های زنجیره‎ای رفاه شده و قرار بود با اجرایی شدن این پروژه، در فاز نخست ارائه پهنای باند اینترنت اختصاصی، سرویس‌های شبکه‌های VPN/APN، خدمات مرکز داده (رایانش ابری اختصاصی)، پنل پیامکی اختصاصی و برای فاز دوم ارائه وای‌فای مدیریت شده، VoIP سازمانی، پلتفرم تبلیغاتی دیجیتال، هوشمندسازی انبارها و یخچال‌های نگهداشت و توزیع بر بستر شبکه‌های IoT و سیم‌کارت‌های سازمانی با مکالمه درون شبکه‎ای رایگان، به عنوان بخشی از خدمات در نظر گرفته شده در این همکاری راه اندازی شود.

 اما در خصوص محورهای پیشرفت پروژه و موانع موجود، شنیده ها حاکی از این است که یکی از مهمترین بخش های این تفاهم نامه، که همان ایجاد زیر ساخت های مناسب برای مجموعه فروشگاههای رفاه در قالب APN سازمانی و همینطور  VPN بوده تا بتواند در این بستر، ارتباطات شبکه ای را برقرار کند، هم اکنون در مرحله انجام قرار دارد و گفته می شود پیشرفت های چشمگیری در این زمینه حاصل شده است.

همچنین شنیده ها حاکی از این است که همکاری بین همراه اول و مجموعه فروشگاههای زنجیره ای رفاه در قالب نوعی عملیات تست در حال انجام است و در صورت موفقیت، از طریق یکی از پلتفورم های همراه اول علاوه بر دریافت خدمات پایه مثل پرداخت الکترونیک، سرویس های نوآورانه و دیجیتال نیز برای استفاده مشتریان فراهم خواهد شد.

همچنین در صورت موفقیت عملیات تست، انتظار می رود در آینده مشترکان این فروشگاه با توجه به اعتباری که دارند، بتوانند هزینه های خریدشان را بدون پرداخت پول و کشیدن کارت، از محل کیف پول یا اعتبارشان پرداخت کنند.

در حالی که انتظار می رفت با پیشرفت و انجام این شبکه سازی، تا کنون حداقل بخشی از مباحث IOT (اینترنت اشیاء) و هوشمند سازی برای این مجموعه فروشگاهی راه اندازی شده باشد، تا به امروز این پیشرفت ها به طرز قابل ملاحظه ای مشهود نیست!

و همه ی این موارد در حالی عنوان شده است که طبق مشاهدات میدانی عملیات خرید و فروش در هر یک از فروشگاههای زنجیره ای رفاه کما فی سابق به صورت سنتی جریان دارد و پس از گذشت 2 سال و نیم نه تنها هنوز اجرایی نشده بلکه در مرحله تست، شناسایی و رفع مشکلات سیستم باقی مانده و فاصله ای مشهود بین آنچه که وعده شده با آنچه که در واقعیت است وجود دارد.

از طرفی یکی دیگر از مقولاتی که در مفاد تفاهم نامه مرتبط با IOT (اینترنت اشیاء) به آن اشاره شده بود، اتصال یخچالهای مجموعه فروشگاههای رفاه به یک مرکز مانیتورینگ است تا در صورت ایجاد خلل در کارکرد هر یک ازدستگاهها و برای جلوگیری از فساد مواد غذایی و هدر رفت منابع، سیستم طراحی شده بتواند از طریق آلارم و اطلاع رسانی یکپارچه، خط نظارت و کنترل را برای بررسی و رفع عیوب احتمالی در جریان قرار دهد. البته در خصوص تحقق این مقوله هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست و فقط به شنیده ها بسنده می کنیم.

در این میان و در فاصله حرف و تعهد تا عمل، نکته قابل توجه این است که پروژه به دلایلی که عنوان نمی شود با تاخیر طولانی در هوشمند سازی نظام توزیع مبتنی بر اینترنت اشیاء مواجه و یا متوقف شده است و انتظار و امیدهای مسئولان همراه اول که همان شکل‌گیری تجربه ای در خور و شایسته در سطح خاورمیانه و طرح آن به عنوان یک کیس در دنیا بود، مانند بسیاری از پروژه های دیگر چنان در گرداب  تاخیر گرفتار و فراموش شده که از قافله پیشرفت تکنولوژی روز جهان عقب مانده است.

این در حالی است که  با پیشرفت به موقع و اجرای پروژه، مجموعه فروشگاههای رفاه حتی می توانست به عنوان یک نمونه موفق، این تکنولوژی را با سایر مجموعه های فروشگاههای زنجیره ای فعال در عرصه صنعت خرده فروشی کشور به اشتراک بگذارد.
 
رشد اقتصاد بر بستر اینترنت اشیا/چرا بازار اینترنت اشیاء داغ است
در سال 1991 کوین اشتون برای اولین بار اصطلاح اینترنت اشیاء (internet of things )  را به کار برد که به سرعت مورد استقبال قرار گرفت.

اینترنت اشیا (Internet of Things IoT) تحولی بنیادی مبتنی بر نسل پنجم شبکه های ارتباطی است و با محقق‌شدن این هدف همه اشیا در بستر اینترنت با هم در ارتباط خواهند بود.

در حالیکه ارزش مالی اینترنت اشیاء دو تریلیون دلار برآورد می شود، براساس تحلیل‌های اقتصادی مختلف پیش‌بینی می‌شود IoT سهم زیادی در رشد اقتصادی در دهه آینده داشته باشد و این میزان تا ١٠ سال آینده به چهار تا ١١ تریلیون دلار افزایش خواهد یافت.

این تکنولوژی امروز در دستگاه‌هایی که در منزل و یا حتی محل کار استفاده می‌شوند به چشم می‌خورد. روشن و خاموش کردن دستگاه قهوه ساز از طریق تلفن همراه، چک کردن موجودی مواد غذایی در یخچال برای نوشتن یک لیست خرید به صرفه، کم و زیاد کردن نور لامپ های خانه، تنها چند نمونه کوچک از آینده اشیا را به ما نشان می‌دهد.

چالش ها و موانع پیش رو در رشد و گسترش اینترنت اشیاء در ایران
در حالیکه تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۱ میلیارد وسیله و گجت الکترونیکی با استفاده از اتصال به اینترنت به تعداد وسایل الکترونیکی اینترنت اشیا اضافه ‌می‌شود، میتوان برخی از موارد زیر را به عنوان موانعی مشترک در رشد و توسعه این صنعت در کشورمان برشمرد:
نیاز به قوانین مدون در خصوص اینترنت اشیاء
کمبود تجهیزات و سخت افزار 
نیاز به زیرساخت و پلتفرم های کارآمد با ظرفیت انتقال بالای داده و پردازش اطلاعات
عدم تولید وسایل هوشمند در کارخانجات داخلی
نگرانی از امنیت داده و حفظ حریم خصوصی
زیرساخت برقراری اتصال با شبکه
نیاز به برنامه های کاربردی
کندی و یا مقاومت سازمان ها و کسب و کارها در پیاده سازی اینترت اشیاء
انحصار طلبی برخی سازمان ها و شرکت های اقماری

با این حال و با وجود شرکت های دانش بنیان و پتانسیل بسیار خوبی که در زمینه هوشمند سازی اشیاء درگستره وسیع ارتباطات و اطلاعات در کشور وجود دارد، ایران بیستمین کشور در بازار استفاده از اینترنت اشیاء یا همان IOT  است. 

بازاراینترنت اشیاء در ایران نو پا و بکر است و برای جا نماندن نظام ارتباطی کشور از رشد روزافزون این صنعت مدرن و پیشرو، نیاز به اختصاص بودجه لازم و پیدا کردن سرمایه گذار برای ساخت ابزارها و تجاری سازی IOT در ایران کاملا مشهود است، در این بین با توجه به بازار نا به سامان ایران و وجودعوامل بیرونی مانند تحریم ها ، بیشتر سرمایه گذاران در حوزه فناوری اطلاعات تمایل چندانی به فعالیت در بازار اینترنت اشیاء ایران را ندارند.

اما اگر همراه اول در عرصه صنعت ارتباطات و اطلاعات، خود را یکی از متولیان اصلی و چابک ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه تکنولوژی IOT در کشور می داند، چرا و به چه علت با گذشت دو سال و نیم از امضای تفاهم نامه، پروژه هوشمند سازی نظام توزیع مبتنی بر اینترنت اشیاء هنوز به مرحله اجرا و بهره برداری نرسیده است؟ اینهمه تاخیر برای چیست و مقصر کیست؟


ارسال نظرات
موضوعات روز