پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
تیتر20 بررسی می کند؛
با توجه به اینکه MTN ایرانسل در توسعه نسل پنجم تلفن همراه در نقاط دیگر دنیا موفق بوده، انتظار می رود سرعت این اپراتور در ارائه خدمات نسل پنجم تلفن همراه در ایران نیز بسیار بیشتر از این باشد.
کد خبر: ۶۲۵۲۶
چالش های ایرانسل در توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه
تیتر20 – ایرانسل در شانزدهمین سال فعالیت خود، با رسیدن به تعداد ۶۲میلیون مشترک فعال و۴۳ میلیون مشترک اینترنت‌همراه، تمرکز اصلی فعالیتش را به توسعه شبکه 5G اختصاص داده است اما با توجه به اینکه MTN ایرانسل در توسعه نسل پنجم تلفن همراه در کشورهای دیگر دنیا موفق بوده، به نظر می رسد سرعت این اپراتور در ارائه خدمات نسل پنجم تلفن همراه در ایران پایین تر ازسایر کشورها باشد که البته ایرانسل و سایر اپراتورها در این رابطه با چالش های مختلفی روبرو هستند.

چندی پیش عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل، در نشستی با اشاره به رشد اینترنت نسل ۵ در کشورهای منطقه و نقش گسترده و پر رنگ اینترنت 5G  بر بعضی از معادلات اقتصاد دیجیتال در آینده نزدیک تاکید کرد به دلیل نرخ تعرفه‌ها و درآمد اپراتورها، این سرمایه‌گذاری‌ها مناسب نیست و باید برای رشد و توسعه مناسب عرضه نسبت به تقاضا سرمایه‌گذاری مناسب‌تری داشته باشیم.

البته این اظهارات در حالی بیان می شود که با توجه به نوسانات نرخ ارز در شرایط اقتصادی فعلی نمی‌توان حجم سرمایه‌گذاری عظیمی را در سطح وسیع در کل کشور و در کوتاه مدت تصور کرد. همچنین نامشخص بودن وضعیت تحریم‌ها و نبود سرمایه‌گذار خارجی نیز عملا از دیگر چالش های اپراتورهای همراه برای توسعه شبکه اینترنت پر سرعت است.

از سویی اپراتورها علاوه بر فراهم بودن شرایط فنی و مقررات‌گذاری اپراتورهای مختلف برای توسعه تکنولوژی نیاز به داشتن ارزیابی به مقرون به صرفه بودن توسعه این تکنولوژی هستند. البته به‌دلیل تاخیری که در توسعه تکنولوژی‌های پیشین به‌وجود آمده سرمایه‌گذاری جدید در نسل پنجم نیازمند تجهیزات گران‌قیمت جدید است. راه‌اندازی این سایت‌ها بستری برای تست کاربردها، تحقیق و توسعه و ماموریت‌های علمی و فرهنگی ایرانسل خواهد بود.

در همین رابطه حسن بلوردی معاون ایرانسل در نشستی در همین زمینه می‌گوید: «در دنیا عمده مصرف روی شبکه ثابت است و شبکه سیار لوکس و گران است، اما در توسعه شبکه ایرانسل موضوع TD-LTE قابل توجه است و درصد زیاد جمعیتی از مشترکان ایرانسل از این شبکه استفاده می‌کنند و مودم زیادی دست مردم است و برای توسعه شبکه 5G نمی‌توان در کوتاه‌مدت این مسائل را نادیده گرفت و به شبکه 5G سوئیچ کرد. مهاجرت به شبکه 5G باید در یک برنامه چند ساله اتفاق بیفتد، چراکه شبکه‌های موبایل به حد انفجار رسیده و به‌دلیل قیمت پایین، مصرف آن بسیار بالا است و اگر بخواهیم برای بخشی از شبکه به‌خصوص در بخش TD-LTE هر تصمیمی بگیریم، نارضایتی زیادی به‌دنبال خواهد داشت.

از سوی دیگر درحالیکه حدود ۴۰ درصد شبکه ایرانسل روی TD-LTE است و در هر شهر بیش از ۳ هزار سایت وجود دارد. از همین رو گفته می شود که ایرانسل در بلندمدت فرکانس تخصیصی را به سمت توسعه 5G  خواهد برد.

چالش‌ بعدی پیش روی توسعه شبکه، در تخصیص فرکانس‌های 5G وجود دارد و باید این چالش‌ها با همت وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات در تعاملی چند سویه بین ذی نفعان، مدیریت شود. البته به تصمیم‌گیری بنیادی و کلان در این برهه حیاتی نیاز است و در کنار آن نباید بدون فکر و تمهیدات لازم فرکانس واگذار شود و زیر بار مصرف برود چون امکان دارد در نهایت دیده شود که نمی‌توان به شکل درستی از این باندها استفاده کرد.

لازم به ذکر است MTN ایرانسل در 21 کشور افریقایی و خاورمیانه سرمایه گذاری کرده است. باید دید شرکت مخابراتی ام‌تی‌ان آفریقای جنوبی با  بیش از 1/5 میلیارد دلار سرمایه گذاری در زمینه تلفن همراه در ایران و اختصاص ۴۹ درصد از سهام شرکت ایرانسل به ارزش ۲ میلیارد دلار ، چرا نسبت به کشورهای دیگر در خصوص ایجاد شبکه نسل پنجم در ایران کند پیش رفته و یا دچار چه چالش هایی شده است. در گزارش های بعدی به چالش های ایرانسل در خصوص نسل محبوب TD-LTE بیشتر می پردازیم.

ارسال نظرات
موضوعات روز