جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۷
درگفت و گوی تیتر 20 با معاون مدیر بیمه های آتش سوزی بیمه پاسارگاد تشریح شد:
مزایای خرید بیمه نامه طرح جامع مجتمع های مسکونی
تیتر20 - با توجه به اینکه در قانون تملک آپارتمان ها مسئولیت حفظ و نگهداری ساختمان را به مدیر مجتمع محول شده است به نظر می رسد وظایف مدیر ساختمان بسیار بیشتر از تهیه بیمه اتش سوزی می باشد و دامنه وظایف و مسئولیت های متعددی برای مدیر مجتمع وجود دارد. بیمه پاسارگاد برای رفع نگرانی های ناشی از این موضوع در طرح جامع مجتمع های مسکونی سعی بر این داشته که تمام خطراتی که متوجه مجتمع مسکونی می باشد و می تواند برای مدیران مجتمع های مسکونی نگران کننده باشد را تحت پوشش قرار دهد.
به این بهانه گفت و گویی با محمد مدنی ، معاون مدیر بیمه های آتش سوزی بیمه پاسارگاد درباره جزییات و ویژگی های این بیمه نامه انجام شده است که در ادامه از نظرتان می گذرد:

طرح جامع مجتمع های مسکونی چیست و به چه دلیل شرکت بیمه پاسارگاد به سمت طراحی و عرضه این رشته بیمه ای رفته است؟
امروزه به دلیل افزایش جمعیت ساکن در شهرها و نیاز به فضاهای مسکونی در سالیان اخیر، ضرورت وجود آپارتمان ها و به طبع آن مجتمع های مسکونی غیر قابل انکار است. در ایران هم با روند رشد شهر نشینی ، سیاست تولید مسکن انبوه در قالب مجتمع های مسکونی به عنوان یکی از راه های پاسخ به نیاز مسکن به سرعت افزایش پیدا کرده است.

با توجه به قانون تملک آپارتمان ها که در اسفند ماه 1343 تدوین شده و در سال 1376 نیز بازنگری شده است برای مجتمع های مسکونی که بیش از 3 مالک دارند نیاز به تشکیل مجمع عمومی و انتخاب رئیس مجمع و پس از آن انتخاب مدیر یا مدیرانی برای اداره مجتمع امری ضروری است.

مدیر یا مدیران مجتمع مسکونی ملزم به تهیه بیمه نامه آتش سوزی برای مجتمع می باشند و می بایست تمام مجتمع را تحت قالب یک واحد تحت پوشش در مقابل خطر آتش سوزی قرار دهند.

اما با توجه به اینکه در قانون تملک آپارتمان ها مسئولیت حفظ و نگهداری ساختمان را نیز به مدیر مجتمع محول کرده اند به نظر می رسد وظایف مدیر ساختمان بسیار بیشتر از تهیه بیمه اتش سوزی می باشد و دامنه وظایف و مسئولیت های متعددی برای مدیر مجتمع وجود دارد.

لذا با توجه به اینکه طیف وسیعی از خطرات چه با منشاء انسانی و چه با منشاء طبیعی متوجه مجتمع های مسکونی می باشد بیمه نامه های مرسوم توانایی جبران تمام خسارت های وارده را ندارند.

بدین منظور شرکت بیمه پاسارگاد طرح جامع بیمه مجتمع های مسکونی را طراحی و عرضه نموده است و در این طرح علاوه بر بیمه مجتمع در مقابل تمامی خطرات ، مسئولیت مدنی مدیر مجتمع مسکونی نیز در مقابل خسارت بدنی و مالی وارد به اشخاص ثالث ، ساکنین و کارگران مجتمع تحت پوشش قرار گرفته و نگرانی مدیران مجتمع های مسکونی را در این خصوص بر طرف کنند.

در این طرح چه خطراتی تحت پوشش قرار گرفته است؟
همانطور که اشاره شد در این طرح سعی بر این بوده که تمام خطراتی که متوجه مجتمع مسکونی می باشد و می تواند برای مدیران مجتمع های مسکونی نگران کننده باشد تحت پوشش قرار گیرد.

به عبارت دیگر طرح جامع مجتمع های مسکونی یک بیمه کامل و تمام خطر است و از دو بخش اموال و مسئولیت تشکیل شده است.

در این بیمه نامه تمام خطراتی که مجتمع های مسکونی چه با منشاء انسانی از قبیل آتش سوزی، انفجار، برخورد اجسام هوایی ، زمینی، سرقت و ... و چه با منشاء طبیعی از قبیل زلزله، سیل، رانش و فروکش ساختمان، طوفان، بارش برف و باران و ... را تهدید می کند تحت پوشش قرار می دهد.

در ضمن در این طرح مسئولیت مالی و جانی مدیران مجتمع در قبال اشخاص ثالث از قبیل ساکنین، کارکنان، کارگران، سرایدار و خانواده سرایدار، مراجعین و مهمانان را تحت پوشش قرار می دهد.

با توجه به دامنه خطرات تحت پوشش این بیمه نامه طرح مذکور طرح جذابی برای بیمه گذاران می باشد و امید است با استقبال گسترده جامعه روبرو شود.

در خصوص مواردی که در این بیمه نامه تحت پوشش قرار میگیرد نیز توضیح دهید؟
این بیمه نامه به صورت تمام خطر طراحی و عرضه شده است. در این بیمه نامه کل ساختمان مجتمع شامل سازه ها، در و پنجره ها، نمای ساختمان، منصوبات واحدها شامل شیرآلات و سرویس های بهداشتی، دستگاه های سرمایش و گرمایش ، تجهیزات اعلام و اطفا حریق، کلید و پریزهای برق، کابینت ها، هود و هواکش ها به علاوه تاسیسات ساختمان از جمله موتورخانه، آسانسور ، لوله کشی های گاز، آب و فاضلاب به صورت اجباری و پایه تحت پوشش قرار می گیرد.

اثاثیه موجود در مشاعات، اثاثیه اختصاصی هر یک از واحدها و خودروهای موجود در پارکینگ نیز در صورت انتخاب توسط بیمه گذار از موارد این بیمه نامه هستند.

هزینه های اسکان موقت با اجاره بهای از دست رفته واحدها، جابجایی اثاثیه به محل امن و برداشت ضایعات نیز از جمله مواردی است که در این طرح بدون دریافت حق بیمه اضافی تحت پوشش است.

ضمنا" خسارت مالی و جانی که به دیگران در مجتمع وارد می شود و بر طبق قانون، مدیر مجتمع مسئول جبران خسارت احتمالی شناخته می شود نیز در این طرح تحت پوشش قرار می گیرد.

طرح اولیه این بیمه نامه از چه زمان شکل گرفت و از چه زمانی این محصول عرضه شده است؟ 
طرح اولیه این بیمه نامه را سالیان گذشته جناب آقای ضمیری مدیرعامل محترم شرکت ارائه نمودند و از مدیران شرکت درخواست کردند محصولی را برای مجتمع های مسکونی عرضه کنند که تمام نیازهای موجود در بازار هدف که همان مدیران مجتمع های مسکونی هستند را پوشش دهند. 

این طرح در چند مرحله طراحی و تنظیم گردید و شرایط و پوشش های ان مورد بازنگری قرار گرفت تا در نهایت شورای محترم فنی شرکت عرضه بیمه نامه با شکل کنونی را تایید نمود.

از ابتدای سال 1402 نیز دستور العمل و نحوه صدور بیمه نامه به شبکه فروش شرکت عرضه و صدور بیمه نامه ها استارت خورد.

تعرفه طرح جامع مجتمع های مسکونی بیمه پاسارگاد به چه صورت است و با توجه به تنوع مجتمع های مسکونی فرمول محاسبه حق بیمه چگونه است؟
حق بیمه این طرح با توجه به پوشش جامع و کاملی که دارد قابل رقابت در بازار بوده و ضمناً تخفیفاتی نیز براساس سال ساخت مجتمع و متراژ کل زیر بنا برای آن در نظر گرفته شده است  .

به نظر می رسد تا چه میزان از این طرح استقبال شود و آیا در آینده در این طرح تغییراتی نیز اعمال خواهد شد؟
دستور العمل صدور این طرح به تازگی برای شبکه فروش شرکت ارسال شده است و در حال حاضر در حال معرفی این طرح به شبکه فروش شرکت هستیم. در آینده نزدیک نسخه دوم این طرح نیز عرضه خواهد شد که در آن پوشش های بیمه ای بیمه نامه توسط بیمه گذار انتخاب خواهد شد و این بیمه نامه در کنار طرح تمام خطر برای مجتمع های مسکونی در دسترس خواهد بود. علاوه بر این با توجه به بازخوردهایی که از نمایندگان در خصوص طرح جامع مجتمع های مسکونی خواهیم گرفت سعی در تغییرات و رفع نیازهای بازار خواهیم کرد.

همچنین با توجه به پوشش های گسترده این بیمه نامه و نرخ مناسب آن و همچنین گسترش روزافزون آپارتمان نشینی و استفاده گسترده مردم از مجتمع های مسکونی به آینده این طرح بسیار خوش بین هستیم.

در صورت بروز خسارت در استان ها و شهرهای کوچک جبران خسارت به چه صورت انجام خواهد شد؟
شرکت بیمه پاسارگاد از نظر تعداد و پراکندگی شعبات در سطح کشور جزو شرکت های سرآمد صنعت بیمه به شمار می رود. همچنین نمایندگان و شبکه فروش شرکت نیز به صورت گسترده در سطح کشور فعالیت دارند. به همین دلیل از نظر صدور و همچنین پرداخت خسارت نگرانی خاصی وجود ندارد.



ارسال نظرات
موضوعات روز