تیتر۲۰- آمارهای رشد اقتصادی و شاخص کل تولیدات صنایع بزرگ اگرچه نشان از روندی مثبت دارد، اما در یک نمای کلی، نگرانی بزرگ صنعتگران از فرسودگی تجهیزات تولید است. این نگرانی میتواند در آینده پاشنهآشیل رشد اقتصادی باشد. هرچند آمارهای صنعتی در فصول پایانی سال گذشته بیانگر وضعیت بهتری نسبت به سال ماقبل آن است، طی یک دهه اخیر روند تشکیل سرمایه بهویژه در بخش ماشینآلات کمتر از سطح استهلاک بوده و سرمایهگذاری لازم برای نوسازی خطوط تولید انجام نشده است. کارشناسان اصلیترین دلیل این روند کاهشی را علاوه بر چشمانداز پرابهام کار مولد و تولیدی، مشکلات مربوط به تامین مالی میدانند. بخش خصوصی نیز بهدلیل مسائل حقوقی، ارزی و گمرکی با موانع متعددی برای واردات ماشینآلات روبهرو است. این در حالی است که فرسودگی خطوط تولید، با کاهش تیراژ و کیفیت تولیدات، آثار نامطلوبی بر رقابتپذیری صنایع داخلی در بازارهای داخلی و صادراتی داشته ضمن اینکه تبعاتی چون کاهش بهرهوری، افزایش مصرف انرژی و آلایندگی ناشی از تکنولوژی فرسوده را به دنبال دارد.
تحریم، نوسانات و محدودیتهای ارزی و دشواری تامین مالی در کنار چشمانداز منفی کار مولد و تولیدی، روند سرمایهگذاری در ماشینآلات را طی سالهای اخیر کاهشی کرده است. از طرف دیگر تغییر مقررات و آییننامههای مربوط به فرآیند واردات ماشینآلات از سوی قانونگذار و سیاستگذار، صاحبان بنگاههای تولیدی را هر روز با مانع جدی برای نوسازی خطوط تولید روبهرو کرده است. در این راستا فعالان اقتصادی با هشدار نسبت به تبعات ادامه تولید با ماشینآلات ۵۰ساله، خواستار تسهیل مسیر تامین ارز برای واردات تجهیزات هستند.
بررسیها اما نشان میدهد که به دلیل سیاستهای بانکمرکزی و وزارت صمت، تخصیص ارز واردات ماشینآلات و نوسازی تجهیزات تولید بهکندی پیش میرود و بانکها به تامین مالی این بخش چندان رغبتی نشان نمیدهند. تامین و نوسازی تجهیزات تولید از مسیر صنایع داخلی نیز به دلیل شکاف تکنولوژی و فاصله از استاندارد روز دنیا، چندان راهگشا نیست. در حال حاضر طبق برآوردهای اولیه، سرمایه لازم برای نوسازی ماشینآلات و خطوط تولید حدود ۷۰هزار میلیارد تومان پیشبینی شده و مسوولان وزارت صمت از پیگیری ایجاد صندوق ویژه برای تامین منابع مالی موردنیاز در این موضوع و ایجاد مجوز بازسازی و نوسازی ماشینآلات در پیشنویس دستورالعمل جدید وزارت صمت و تامین منابع ریالی در پاسخ به پیگیریها خبر دادهاند.
فقر سرمایهگذاری در نوسازی ماشینآلات
بررسیها نشان میدهد که سهم انباشت سرمایه در ماشینآلات طی سالهای اخیر روند کاهشی داشته و به همان اندازه که حال و روز اقتصاد و وضعیت تولید مساعد نبوده و فعالان اقتصادی و تولیدکنندهها چشمانداز مثبتی برای ادامه فعالیت در بخش مولد اقتصاد نمیدیدند، سرمایهها از این بخش رویگردان شدهاند. آمارها نشان میدهد که سهم سرمایهگذاری در ماشینآلات در سال ۸۵ نزدیک به ۶۰درصد بوده، در حالی که این سهم در سال گذشته به حدود ۴۰درصد رسیده و ۷۹هزار میلیارد تومان حجم حقیقی انباشت سرمایه در ماشینآلات به ۵۰درصد کاهش داشته است.
به این ترتیب، رشد سرمایهگذاری در ماشینآلات در سال گذشته ۴/ ۶درصد به ثبت رسیده و حجم حقیقی انباشت سرمایه در بخش ماشینآلات در سهفصل ابتدایی ۱۴۰۱ حدود ۳۱هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است. این در حالی است که بهواسطه ماشینآلات فرسوده هزینههای تولید، به مراتب افزایش یافته و میانگین عمر ماشینآلات معدنی و تجهیزات مصرفی در کشور به ۲۰ تا ۳۰ سال رسیده است. تنها در بخش معدن کشور حدود ۳۰هزار دستگاه ماشینآلات معدنی وجود دارد که بیش از ۶۰درصد آنها فرسوده است و با بهرهوری پایین و مصرف سوخت بالا کار میکنند و براساس محاسبات، دستکم ۱۵هزار دستگاه ماشینآلات جدید برای جایگزینی آنها و رفع نیاز کشور وجود دارد. بهعنوان نمونه، در حالی که در کشوری مانند ترکیه، سالانه حداقل ۲میلیارد دلار صرف واردات انواع ماشینآلات در حوزه نساجی و پوشاک میشود، در کشور ما بهطور متوسط حدود ۲۵۰میلیون دلار در بخش ماشینآلات سرمایهگذاری شده که این میزان نسبت به استانداردهای جهانی بسیار پایین است.
مسیر سخت واردات تجهیزات تولید
در حال حاضر فعالان اقتصادی نسبت به سختگیری بانکمرکزی در تامین ارز واردات ماشینآلات تولید گلایهمند هستند و معتقدند بانکمرکزی باید با رجوع به قوانین و مصوبات اجازه دهد تولیدکنندگان صادراتی نیاز خود به ماشینآلات را در قبال صادرات تامین کنند و حداقل بتوانند از ۲۰درصد ارز صادراتی خود برای تامین و واردات ماشینآلات موردنیاز اقدام کنند. براساس قوانین بانکمرکزی، صادرکنندگان و تولیدکنندگان باید تمامی ارز صادراتی خود را وارد سامانه کنند و برای واردات ماشینآلات موردنیاز واحد تولیدی حداقل ۶ماه در صف تخصیص ارز منتظر بمانند.
راندمان پایین و مصرف انرژی بالای ماشینآلات فرسوده
لطفعلی بخشی، اقتصاددان، به تورم و قیمت ارز اشاره میکند که توان مالی بنگاهها برای نوسازی ماشینآلات را کاهش داده است. به گفته او در سیستمهای مالی یک سیستم استهلاک وجود دارد که با کنار گذاشتن سالانه ۱۰درصد ارزش ماشینآلات، بعد از ۱۰سال امکان جایگزینی ماشینآلات فرسوده فراهم شود. اما اتفاقی که در عمل افتاده، این است که به دلیل تورم و افزایش قیمت ارز، با هزینه استهلاکی که جمعآوری میشود، امروزه بنگاهها حتی قادر به خرید قطعات یدکی دستگاهها نیستند.
بخشی، با بیان اینکه این شرایط امکان جایگزینی ماشینآلات قدیمی را بسیار دشوار و نیازمند سرمایهگذاری بسیار سنگین کرده است، با بیان اینکه در ایران ضریب و نرخ سرمایهگذاری کشور منفی است و به همین دلیل ماشینآلات کهنه جایگزین نمیشوند، به «دنیایاقتصاد» گفت: بسیاری از کارخانهها با ماشینآلاتی در حال کار هستند که بیش از ۴۰سال از زمان نصب آنها گذشته است. به گفته او در صنایع سیمان و فولاد و برخی معادن بزرگ، ماشینآلات بالای ۵۰سال مشغول به کار هستند و به دلیل هزینه استهلاک و کاهش ارزش ارقامی که برای نوسازی ماشینآلات جمعآوری شده، کارخانهای قادر به جایگزینی ماشینآلات نیست و تولیدکنندگان مجبورند ماشینآلات قدیمی را با تلاش زیاد سرپا نگه دارند. این اقتصاددان به راندمان پایین و مصرف انرژی بالای ماشینآلات فرسوده و میزان پایین تولید و قیمت تمامشده بالای بسیاری از تولیدات به دلیل هزینه بالای انرژی و تامین قطعات یدکی اشاره میکند و میگوید: قیمت تمامشده بالای محصولات داخلی به دلیل سقوط قیمت ریال، فعلا بر صادرات اثرگذار نیست؛ ولی اگر روزی به اقتصاد جهانی وصل شویم، این هزینهها هنگفت خواهد بود و در رقابت جهانی کار دشواری در پیش خواهیم داشت و نمیتوانیم با کالاهای مشابه در بازارهای جهانی رقابت کنیم.
بخشی به تحریم اشاره میکند و معتقد است برای حل چنین چالشهایی باید دست از تضاد با جهان برداریم و با جهان تعامل کنیم. به گفته او دلیل کاهش سرمایهگذاری کشور در صنعت و ماشینآلات خیلی واضح است، چرا که در وهله اول ماشینآلات جدید را باید از کشورهای خارجی خریداری کنیم که به دلیل قیمت بالا و کمبود ارز و تحریمها قادر به خرید خیلی از ماشینآلات نیستیم و حتی اگر این امکان فراهم باشد، باید چند برابر قیمت واقعی برای خرید ماشینآلات هزینه کنیم. از طرفی به دلیل تحریمها مسیرهای متعددی برای خرید باید طی شود. نحوه پرداخت هم بسیار پرریسک است. به همین دلایل نوسازی ماشینآلات تولید و صنایع ایران با تکنولوژی روز دنیا بسیار دشوار است.
این اقتصاددان راه باقیمانده برای نوسازی ماشینآلات را تامین و خرید از صنایع ساخت داخل میداند و معتقد است، در این مورد اوضاع بد نیست و امکانپذیر است، اما مشکلی که وجود دارد این است که دسترسی صنایع تولید ماشینآلات داخلی به تکنولوژیهای جدید به دلیل تحریم، محدود است و ماشینآلات ساخت داخل نمیتوانند بهرهوری بالایی در حد استانداردهای جهانی داشته باشند. او با بیان اینکه تحریم، ما را از تکنولوژی روز جهان چند فاز عقب نگه داشته، معتقد است هدف اصلی تحریم هم همین بوده است.
تجهیزات هایتک امکان ورود به ایران را ندارند
عباس آرگون، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران در گفتوگو با «دنیایاقتصاد» به کاهش کیفیت تولیدات به دلیل فرسودگی ماشینآلات اشاره میکند و با اشاره به اینکه فرسودگی ماشینآلات، کیفیت تولیدات را کاهش میدهد، معتقد است نوسازی ماشینآلات نیاز اساسی تولید و بنگاههاست و قطعا این روند باید شتاب بگیرد. به گفته او فرسودگی ماشینآلات علاوه بر کاهش کیفیت تولید بر قیمت تمامشده نیز تاثیرگذار است و در مقابل با ارتقای تکنولوژی قیمتها کاهش مییابد. آرگون علت تشدید فرسودگی خطوط تولید را کاهش سرمایهگذاری طی یکدهه اخیر میداند و در تشریح چرایی روند کاهشی سرمایهگذاری به تحریم و محدودیتها و عدمدسترسیها برای فعالان اقتصادی اشاره میکند. به گفته او بسیاری از ماشینهای هایتک به دلیل محدودیت اساسا امکان واردات به ایران را ندارند. علاوه بر اینکه تحریم مشکلات ارزی در این زمینه را تشدید کرده و این موضوع هم به یکی از دلایل کاهش سرمایهگذاری در این بخش تبدیل شده است. علاوه بر اینکه بسیاری از تامینکنندههای بینالمللی حاضر به همکاری با ایران در این زمینه نیستند. آرگون با اشاره به تشکیل معاونت صنایع ماشینآلات و تجهیزات در وزارت صمت، داشتن متولی در این زمینه را کمککننده میداند و معتقد است این متولی میتواند در پیگیری روند نوسازی ماشینآلات موثر باشد، اما موضوع اساسی این است که هرگونه نوسازی خطوط تولید بنگاهها به سرمایهگذاری نیاز دارد و به دلیل موانع موجود، هزینه تمامشده هرگونه نوسازی برای بنگاهها بیشتر تمام میشود و نهایتا افزایش قیمت تولیدات را در پی دارد. این موضوع در حالی است که برای نفوذ و دوام در بازارهای صادراتی و ارزآوری، کاهش قیمت تمامشده در کنار افرایش کیفیت تولیدات بسیار تاثیرگذار است. به اعتقاد عضو هیاترئیسه اتاق بازرگانی تهران، در شرایطی که هم کیفیت تولیدات پایین است و هم قیمت بالاست، تولیدات ایرانی در بازارهای صادراتی در پیدا کردن بازار و جذب مشتری مشکل خواهند داشت./دنیای اقتصاد