دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
تامین و دسترسی آسان به مواد اولیه، یکی از مشکلات بزرگ بسیاری از صنایع و کارخانه‌های تولیدی در کشور محسوب می‌شود.
کد خبر: ۶۳۰۲۹

تیتر۲۰- در حال حاضر تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه هر روز با یک قیمت جدید روبه‌‌‌رو می‌‌‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد نوسانات قیمتی همچنان به قوت خود باقی است. این نوسانات در حالی وجود دارد که برخی مواد اولیه موردنیاز برای خطوط تولید در بازار یافت نمی‌‌‌شوند.

در همین حال یکی از چالش‌‌‌های فعالان صنعت نساجی و پوشاک نیز تامین مواد اولیه است که هر از‌گاهی زنجیره‌‌ تولید محصولات این صنعت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

نخ و پنبه از مهم‌ترین مواد اولیه صنایع نساجی و پوشاک هستند که تهیه آنها برای تولیدکنندگان ایرانی کار بسیار سختی شده و به همین دلیل تولید را تحت‌تاثیر قرار داده است.

نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک و نساجی نیز این موضوع را تایید کرده است.

مجید نامی در این خصوص گفت: «عمده مواد اولیه‌‌‌ صنعت نساجی و پوشاک وابسته به واردات است مثلا در الیاف پنبه، مصرف سالانه‌‌ کشورمان حدود ۱۵۰‌هزار تن است که سال‌ها قبل بخش اعظمی از این پنبه‌‌ مورد نیازمان را در داخل کشور تولید می‌کردیم. به واسطه‌‌ مشکلات مختلفی که در بحث‌‌‌های کشاورزی، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی داشتیم این سهم را برای تولید داخل پنبه از دست دادیم.»

وی در همین خصوص ادامه داد: «در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰‌هزار تن پنبه در کشور تولید می‌شود، که ۱۵ تا ۲۰‌هزار تن این مقدار به عنوان کالای با کیفیت قابل استفاده در صنعت نساجی و پوشاک است و مابقی این مقدار به کشور وارد می‌شود.»

نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک و نساجی با اشاره به واردات مواد اولیه‌‌‌ موردنیاز صنعت نساجی و پوشاک گفت: «الیاف ویسکوز موردنیاز این صنعت تماما وارداتی است و امکان تولید آن در داخل کشور وجود ندارد.»

وی ادامه داد: «در سال‌های اخیر توانستیم در زمینه‌‌‌ تولید الیاف پلی‌استر توانمند شویم و به دلیل حمایت از تولید داخل و ظرفیت‌‌‌هایی که در این حوزه وجود دارد، واردات این الیاف به کشور ممنوع است. بخش دیگری از مواد اولیه صنعت نساجی و پوشاک وابسته به الیاف اکریلیک است و از آنجا که میزان مصرف و تولید اکریلیک در کشورمان رو به افزایش است، ۸۰‌درصد این الیاف در فرش ماشینی و ۲۰‌درصد در پوشاک استفاده می‌شود.»

نامی در پایان گفت: «در سال‌های گذشته به صورت متوسط بین ۸۰ تا ۱۰۰‌هزار تن الیاف اکریلیک به کشور وارد شده است.»/دنیای اقتصاد

برچسب ها: صنعت نساجی فرش
ارسال نظرات
موضوعات روز