پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 21
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
تیتر20 دغدغه های ارزی خودرو سازان در مناطق آزاد را بررسی کرد؛
در حالی که هنوزخودروسازان و تولید کنندگان درگیر و دار لغو معافیت های مالیاتی این مناطق مانده اند،حالا با مشکل دیگری آنهم قطع شدن ارز مبادله ای توسط بانک مرکزی باید دست و پنجه نرم کنند.
کد خبر: ۶۳۰۸۸
دود تصمیم های بانک مرکزی به چشم خودروسازان مناطق آزاد
تیتر20  - طی سال های اخیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور،همانند سرزمین اصلی با مشکلات و چالش هایی به وجود آمده از تحریم ها روبرو بوده اند.در کنار این مسائل که به طور اساسی مانع از توسعه و تحقق اهداف این مناطق شده است،از سال گذشته هم آنها درگیر جلوگیری از اجرای قانون کاهش معافیت های مالیاتی شده اند.

در واقع یکی از اصلی ترین مزیت های این مناطق که قانوگذار برای جذب و جلب نظر سرمایه گذاران در نظر گرفتند،برخی معافیت های مالیاتی نسبت به سرزمین اصلی است.این معافیت ها به طور کلی یکی از مزیت ها و حتی دلایل ایجاد مناطق آزاد اقتصادی است.

هدف اصلی از ایجاد این مناطق با در نظر گرفتن برخی مزیت ها،صرفا جذب سرمایه های داخلی نیست.بلکه اهدافی دیگری نیز مد نظر است که نتیجه آن تاثیر مستقیمی بر اقتصاد کلان،ایجاد اشتغال،کاهش فشار بر دولت، افزایش رقابت با تولیدکنندگان سرزمین اصلی ،افزایش صادرات و جذب سرمایه های خارجی دارد.

برخی از این مناطق به دلیل مجاورت با مرزها و شناسایی بازارکشورهای همسایه اقدام به تولید محصولاتی می کنند که توان نفوذ در بازار این کشورها را داشته باشد.

 به بیان ساده علاوه بر افزایش درآمدهای ارز،ضریب نفوذ و سهم ایران از بازارهای هدف را افزایش می دهند.با توجه به رقابتی بودن بازارهای کشور مقصد، تولید کنندگان این مناطق باید همیشه و همواره محصولات تولیدی خود را با ارتقاء کیفیت همراه کنند.

در همین حال معافیت های مالیاتی اجازه رقابت با تولید کنندگان داخلی را نیز به آنها می دهد.خودروسازان نیز یکی از صنایع مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند که نقش ویژه ای در تولید خودرو در کشور دارند.اما خودروسازان نیز همانند سایر تولید کنندگان،علاوه بر مشکلاتی که تحریم ها به وجود آورده اند،حالا باید با تحریم های داخلی نیز مواجه شوند.

خودروسازان مستقر در مناطق آزاد به رغم اینکه نقش با اهمیت و تاثیر گذاری در تولید خودرو دارند، اما در حال حاضر نه تنها شاهد از دست رفتن مزیت های رقابتی هستند، بلکه نسبت به تولید کنندگان سرزمین اصلی نیز دیدگاهی تبعیض آمیز همراه شده اند.

در واقع از اوایل بهمن ماه و پیرو تصمیم بانک مرکزی نرخ ارزی که به خودروسازان تعلق می گرفت،از 8500 تومان تغییر کرد.خودروسازان باید در بازارهای متشکل ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند.این ارز درحال حاضر دربهترین حالت 10درصد کمتر از نرخ بازار آزاد است.البته بیش از 4 ماه است که آنها نتوانسته اند ارزی تهیه کنند.

به عبارت ساده تر،در سالی که به نام مهار تورم و ایجاد اشتغال نام گذاری شده است،نه تنها مسیر تولید برای خودروسازان سراسرکشور همواره نشده است،بلکه برخی تصمیمات در مسیر آنها دست انداز ایجاد می کند و بعضا برخی آنها را به بن بست خواهد کشاند.

در این شرایط درست درزمانی که به شدت کمبود ارز آنها را وارد چالش های شدیدی کرده است،بانک مرکزی به بهانه کاهش شدید منابع ارزی، بدون اطلاع و هماهنگی ،ارز مبادله ای مناطق آزاد را قطع کرده است.

به بیان ساده در حالی که آنها درتکاپوی تامین منابع ارزی برای سفارش گذاری بر اساس برنامه های تولید بودند،بانک مرکزی عملا با این اقدام آنها را از دایره تولید کنندگان خارج کرده است.

در حال حاضرتولید کنندگان خودرومستقردرمناطق ویژه و آزاد اقتصادی از ارزمبادله ای محروم شده اند.خودشان باید ارز مورد نیاز را از صادرکنندگان دریافت کنند. با توجه به تفاوت نرخ ارز در بازاردوم (متشکل) و بازار آزاد،آیا واقعا صادرکننده ای حاضر است قید این مابه التفاوت را بزند؟

در این شرایط اگر دولت و مشخصا بانک مرکزی نتواند مشکل دو مجموعه تحت مدیریت خود را برطرف کند نه تنها ادامه فعالیت برای خودروسازان در این مناطق امکان پذیر نخواهد بود،بلکه حیات سه هزار واحد تولید فعال در این مناطق نیز با تعطیلی و خاموشی چراغ تولید مواجه می شوند.

از بین رفتن تولید در این مناطق غیر از کاهش میزان تولید و تاثیر منطقی بر اقتصاد کلان کشور،منجر به افزایش بیکاری، فقر و حتی بزه های خرد و کلان خواهد شد.

آیا بانک مرکزی توان پاسخگویی به این مشکلات را خواهد داشت،یا با تکیه بر تفکر جزیره ای ،بی تفاوت به سایر امور جاری خود خواهد پرداخت؟

با این حال بر کسی پوشیده نیست که در آخر دود این تصمیم ها تنها به چشم تولید کنندگان نخواهد رفت، بلکه این آتش شعله ور تر شده و زندگی های بسیاری را خواهد سوزاند.

ارسال نظرات
موضوعات روز