پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲
صادرات خشکبار یکی از مزیت‌‌‌های رقابتی ایران در صحنه تجارت بین‌الملل است و ایران به دلیل داشتن منابع و محصولات باکیفیت، در سطح تجارت خارجی به‌‌‌عنوان یکی از کشورهای قدرتمند خودنمایی می‌کند. بنا بر آمار، ایران به عنوان یکی از برترین کشورهای صادرکننده خشکبار در دنیا شناخته می‌شود
کد خبر: ۶۳۱۲۶

تیتر۲۰-  صادرات خشکبار یکی از مزیت‌‌‌های رقابتی ایران در صحنه تجارت بین‌الملل است و ایران به دلیل داشتن منابع و محصولات باکیفیت، در سطح تجارت خارجی به‌‌‌عنوان یکی از کشورهای قدرتمند خودنمایی می‌کند. بنا بر آمار، ایران به عنوان یکی از برترین کشورهای صادرکننده خشکبار در دنیا شناخته می‌شود و تجار و بازرگانان کشورمان توانسته‌‌‌اند بخش بسیاری از خشکبار موردنیاز در بازارهای جهانی را تامین کنند. از این رو چند دهه است که صادرات انواع خشکبار به ‌‌‌عنوان یکی از اهداف مهم تولیدکنندگان و تاجران عرصه خشکبار در دستورکار قرار گرفته و بخش زیادی از محصولات این حوزه به بازارهای جهانی بسته‌‌‌بندی و ارسال می‌شود.

 محصولات تولید شده در کشور دارای مزیت رقابتی است و بخش عمده‌‌‌ای از صادرات پسته، خرما، بادام و... در جهان توسط تاجران ایرانی تامین می‌شود. پسته، زعفران، کشمش، انجیر، خرما و آجیل، محصولاتی هستند که از ایران به سایر کشورهای جهان صادر می‌شوند. محصولات دیگری مانند قیسی و آلو خشک نیز، جزو خشکبار صادراتی ایران هستند؛ اما حجم صادرات آنها کمتر است. صادرات خشکبار ایران به دلیل کیفیت بالای محصولات و مزیت رقابتی که در نیروی کار و... دارد، از وضعیت خوبی برخوردار است. در کنار این عامل تفاوت واحد پولی و نوسانات ارزی روبه‌‌‌رشد می‌تواند حاکی از این باشد که سود صادرات خشکبار بالاست.

نه‌‌‌تنها سود حاصل از صادرات این محصولات زیاد است، به دلیل ارزآوری زیادی که دارد و تفاوت واحد پولی به لحاظ اقتصادی و تجارتی توجیه خوبی دارد. بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت کشور، انواع خشکبار یکی از مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران در بازار جهانی محسوب می‌شود. کشورهای زیادی در لیست صادرات انواع خشکبار هستند و تاجران ایرانی توانسته‌‌‌اند خشکبار ایران را تا قلب این کشورها ببرند. چین، امارات متحده عربی، هندوستان، ترکیه، عراق، پاکستان، روسیه، قزاقستان، ویتنام، افغانستان و... از مهم‌ترین بازارهای هدف ایران در حوزه این نوع صادرات محسوب می‌‌‌شوند.

کاهش صادرات خشکبار در سال ۱۴۰۱

در همین رابطه دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با ابراز تاسف از اینکه در سال گذشته صادرات خشکبار بیش از ۵۰‌درصد کاهش یافت، افزود: این در حالی است که ۸۰‌درصد محصولات خشکبار ایران صادر می‌شود. زین‌العابدین هاشمی گفت: خوشبختانه امسال محصول خشکبار خوبی داریم و بازار هند هم برای ما مورد توجه است. هاشمی درباره وضعیت صادرات پسته گفت: صادرات این محصول استراتژیک امسال بیش از ۷۰‌درصد کاهش یافت. به عنوان مثال در ۱۰ ماه نخست سال ۹۹، ۱۶۴‌هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار پسته از کشور صادر شده بود که این عدد در سال گذشته به ۱۱۹‌هزار تن به ارزش ۷۹۷ میلیون دلار رسید، اما امسال این عدد فقط ۴۶‌هزار تن به ارزش ۳۲۸ میلیون دلار بود؛ بنابراین قیمت بالای برخی اقلام خشکبار و آجیل در بازار داخل مربوط به صادرات نبوده است./دنیای اقتصاد

ارسال نظرات
موضوعات روز