پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
در حالی که بیمه تعاون در سال مالی اخیر مدعی است با تغییر سبد خدمات از بیمه درمان به سمت خدمات ریسک پذیر افزایش درآمد داشته اما در عمل این شرکت ۹ تومان به ازای هر سهم سود ساخته است.
کد خبر: ۶۳۵۳۵
تیتر20 - گزارش عملکرد سالانه شرکت بیمه تعاون با نماد وتعاون نشان می دهد که در سال مالی اخیر این شرکت نسبت به سال گذشته تغییری در درآمد نداشته و با توجه به اینکه شرایط تحریمی و فضای رقابتی در صنعت بیمه حاکم است این شرکت اگر نتواند سودآوری را بهبود ببخشد قطعا خروج پول از سهام شرکت افزایش می یابد زیرا در دو سال گذشته سهامداران رشد سودآوری ندیده اند در حالی که در یک سال گذشته به دلیل تغییر عوارض وزارت بهداشت و درمان قیمت بیمه نامه ها ۱۷ درصد افزایش داشته و سایر شرکت های بیمه ای از این محل درآمدهای قابل توجهی داشته اند اما بیمه تعاون مدعی است با تغییر سبد خدمات از بیمه درمان به سمت خدمات ریسک پذیر افزایش درآمد داشته اما در عمل این شرکت ۹ تومان به ازای هر سهم ساخته است.
بیمه تعاون در سال 1401 حدود 1831 میلیارد تومان حق بیمه تولیدی داشته و با وجود اینکه این عدد در سال 1400 حدود هزار میلیارد تومان بوده اما سود بیشتری نسبت به سال قبل تر نداشته و این مساله نشان می دهد که افزایش درآمد حاصل از بیمه نامه های تولیدی ناشی از گرانی تعرفه بیمه بوده و عملا نسبت فروش بیمه نامه شرکت تغییر نکرده است.
همچنین این شرکت در یک سال گذشته حدود 750 میلیارد تومان خسارت پرداخته کرده و با درنظر گرفتن میزان حق بیمه تولیدی می توان ادعا کرد سایز هزینه های اداری و... شرکت به قدری بالاست که تقریبا مساوی خسارت بیمه نامه ها، درآمد شرکت صرف آن شده است.
به طور کلی مهمترین مشتریان عمده بیمه تعاون در سال گذشته گروه خودروسازی سایپا، زرماکارون، بانک رفاه، شرکت ملی گاز ایران، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، موسسه اعتباری ملل، بانک توسعه تعاون، باشگاه ورزشی استقلال، فروشگاه زنجیره ای رفاه، شرکت کک سازی طبس، شهرداری ها و دانشگاه علوم پزشکی بوده اند و با در نظر گرفتن اینکه ضعف خدمات درمانی این شرکت در سال ۱۴۰۱ و ادامه این روند می تواند تهدیدی برای قراردادهای سازمان شرکت باشد، زیرا در حال حاضر این شرکت بیشتر دریافت کننده خدمات عمومی برای کارمندان خود هستند که بیمه درمانی اصلی ترین خدمات بیمه ای محسوب می شود، از این رو می توان گفت استراتژی که مدیران این شرکت معتقدند قوی ترین سیاست آنها در یک سال گذشته بوده در واقع ضعیف ترین برنامه آنها برای سودسازی بوده است.
در واقع مدیران بیمه تعاون می گویند از نظر خدمات بیمه ای راهبرد شرکت در سال 1401 اینگونه بوده که سهم بیمه نامه های درمانی را به دلیل رقابت بالای شرکت ها دیگر در این حوزه و همچنین افزایش هزینه های درمانی، کاهش داده اند به طوری که سهم درمان در سبد خدمات تعاون از 35 درصد سال 1400 به 22 درصد در سال 1401 کاهش داشته است.
همچنین بیمه تعاون در مورد بیمه های اتومبیل هم با اجرای سیاست های انقباضی و تمرکز بر خودروهای صفر کیلومتر احتمالا افزایش هزینه های خسارت را بیشتر کرده است، در واقع هزینه خسارت برای خودروها نو و لوکس به دلیل اینکه مالکان به دنبال تعمیرات در تصادف نیستند و بیشتر قطعات و... تعویض می شوند عملا هزینه خسارت بالا می رود، البته مدیران تعاون تاکنون استدلالی متضاد با این داشته اند اما وضعیت سودسازی شرکت نشان می دهد که برنامه های شرکت خیلی به نفع سهامداران نبوده است.
این شرکت در پایان سال مالی 1401 حدود 10 میلیارد تومان مطالبه از بیمه گذاران و نمایندگی ها داشته که نسبت به سال مالی قبل از آن رشد داشته و سرمایه گذاری شرکت در اوراق و سپرده های بانکی هم از 228 میلیارد تومان سال 1400 به 324 میلیارد تومان در سال 1401 رسیده است که نشان می دهد که این شرکت به جای سرمایه گذاری در توسعه خدمات بیمه ای به دنبال خرید اوراق رفته و حتی در سال گذشته حدود ۳۰ میلیارد تومان ملک خریده است و این مصداق بنگاه داری است آنهم در حالی که دولت شرکت های تخصصی را مکلف به ارائه خدمات در حوزه خود کرده است.