يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
تیتر20 گزارش می دهد؛
فروشگاه های زنجیره ای برای توسعه بازار خود با راه اندازی فروشگاه های سوپرمارکتی به دنبال ورود به بازار محله ها بودند اما به دلیل نداشتن مزیت تخفیف و ... قدرت رقابت با فروشگاه های سنتی را نداشته و در نهایت فروشگاه هایی مانند وین مارکت، رفاه مارکت، گندم ، بیس مارکت و ... نتوانستند اهداف را محقق کنند.
کد خبر: ۶۳۶۲۳
فروشگاه های زنجیره ای سوپرمارکتی کماکان بدون مزیت / سنتی ها مورد اعتماد محلی ها
تیتر 20- در سال های اخیر نظام خرده فروشی ایران به سمت توسعه حرکت کرده اما در محلات عملا فروشگاه های زنجیره ای نتوانستند در طرح فروشگاه های سوپرمارکتی با فروشگاه های سنتی رقابت کنند.

داود چراغی استاد موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در گفتگو با تیتر20 درباره دلایل عدم موفقیت فروشگاه های زنجیره ای با متراژ کوچک  گفت: این مساله را باید به صورت پایه ای بررسی کرد و آن به  ضعف خرده فروشی ما بر می گردد که ریشه در مشکلات اقتصادی دارد به این معنی که اقتصاد را به صورت علمی شکل نداده ایم متاسفانه وقتی اقتصاد بد شکل می گیرد روی کسب و کارها تاثیر منفی می گذارد.

او افزود: در حال حاضر در تمام کسب و کارهای ایران از طرح های فروشگاه های زنجیره ای تا دستفروشی و ... هیچ اصول علمی وجود ندارد در ایران برخلاف کشورهای پیشرفته دولت کسب و کارها را تسهیل نمی کنند حتی مانع هم به وجود می آورند.

او با تاکید بر اینکه در کشور 2 میلیون بنگاه خرده فروشی در کشور داریم، تصریح کرد: هرچند در خریدهای ماهانه فروشگاه های سنتی بد کار می کنند اما در خرید روزانه به ویژه در مناطق پایین شهر موفق هستند زیرا تعاملاتی مانند نسیه و ... با همسایگان دارند، به همین دلیل فروشگاه های زنجیره ای که به دنبال ورود به بازار محله ها هستند قدرت رقابت با آنها را ندارند، در واقع ابتدا باید بتوانند نظر مشتریان را جلب کنند تا بتوانند سهمی از بازار را کسب کنند در غیر اینصورت شکست خواهند خورد.

استاد موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با بیان اینکه در خرده فروشی ایران انحصار ایجاد شده و قیمت شفافی برای مصرف کننده به وجود نیامده است، اظهار کرد: بعد از طرح تحول نظام توزیع در سال 1388اقداماتی انجام شد اما در سال های اخیر چالش های جدی برای خرده فروشی به وجود آمد تصریح کرد: در علم اقتصاد مصرف کننده اولویت است و وقتی این اتفاق بیفتد کیفیت ها بالا می رود و قیمت ها پایین می آید در شرایط کنونی مصرف کننده ها هیچ نماینده ای در اتاق های تصمیم گیری دولت ندارند اما نماینده های صنفی و تولیدی در اتاق های فکر وجود دارند به همین دلیل می بینیم که در اقدامات دولت بیشترین منافع برای تولیدکنندگان و اصناف ایجاد می شود.

او ادامه داد: رئیس سازمان حمایت در اواخر دهه 90 به فروشگاه های زنجیره ای نامه زد که فروشگاه های زنجیره ای نباید تخفیف بدهند و بعد از آن برای مصرف کننده تفاوتی بین فروشگاه های زنجیره ای و فروشگاه های سنتی وجود ندارد و این مساله ناشی از ضعف سیاست گذاری دولت است و باعث شده رقابت در صنعت خرده فروشی از بین برود و عملا فروشگاه های زنجیره ای توان رقابت با فروشگاه های سنتی در محلات نداشته باشند.

او با اشاره به اینکه مصرف کننده امروز در فروشگاه های آنلاین قیمت ها را کشف می کند، تصریح کرد: حالا اگر تعداد فروشگاه های آنلاین زیاد بود کشف قیمت دقیق تر و رقابت بیشتر می شد. در بخش فروشگاه های فیزیکی هم مشکلات زیادی وجود دارد برای نمونه امروز بیشتر فروشگاه زنجیره ای غیر استاندارد هستند و حتی تخلف هم مرتکب می شوند و از طرف دیگر از افراد خبره هم در صنف خرده فروشی استفاده نمی کنند و این مساله منجر شده که در بازار قدرت رقابت نداشته باشند.

استاد موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تاکید کرد: ایران نمی تواند از کشورهای دیگر در خرده فروشی الگو برداری کند زیرا ما در بحث فروشگاه های زنجیره ای  ... در ابتدای راه هستیم و نمی توانیم با کشورهایی که دهها سال در این زمینه کار کرده اند الگو برداری کنیم. به طور قطع صنعت خرده فروشی ایران تنها با افزایش فروشگاه های زنجیره ای و ایجاد برنامه های جدید رقابتی می شود که فعلا از این برنامه ها خبری نیست یا ضعیف اجرا می شوند.

چراغی افزود: در دنیا فروشگاه ها و برندهای بزرگ در نتیجه رقابت با دهها بنگاه به وجود آمده اند و به صورت دستوری نمی توان برند سازی کرد. به عبارت دیگر امروز اگر در کشوری دو برند بزرگ وجود دارد این شرکت ها در ابتدا با دهها شرکت رقابت کرده اند و بعد کم کم شرکت های دیگر به حاشیه رفته اند و حتی تعطیل شده اند و چند شرکت بزرگ بیشترین سهم را در بازار گرفته اند و حالا هیچ شرکت دیگری نمی تواند با آن ها رقابت کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز