جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
نتایج عملکرد اجرای طرح کارورزی در کشور از ثبت‌نام بیش از ۱۵۹ هزار نفر داوطلب حکایت دارد و اهدافی همچون افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار دارد.
کد خبر: ۶۳۷۹۷

تیتر۲۰- یکی از طرح‌های اثرگذار در توسعه اشتغال و بازار کار که بستر آشنایی با محیط کار و جذب کارجویان در بنگاه‌های اقتصادی را فراهم کرده، طرح کارورزی بوده است.این طرح که وزارت کار مجری آن در سال‌های اخیر بوده اهدافی همچون افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش‌آموختگان فراهم کردن زمینه انتقال دانش از دانش‌آموخته به کارگاه و کاهش هزینه بکارگماری نیروی کار برای کارفرما را دنبال می‌کند.

 به موجب این طرح، بستر لازم برای مهارت آموزی و ارائه آموزش‌های شغلی به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بـا استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده موجود در واحدهای فعال اقتصادی در بخش‌های خصوصی و تعاونی به وجود می‌آید.

به اعتقاد کارشناسان یکی از ویژگی‌­های برجسته طرح کارورزی تلفیق آن با طرح معافیت بیمه کارفرمایی و توجه توأمان به هریک از طرف­‌های عرضه و تقاضای بازار کار است که موجب فراهم کردن شرایط جذب پایدار نیروی کار شغل اولی از سوی کارفرما می شود.

مطابق گزارش عملکرد طرح کارورزی تاکنون ۱۵۹ هزار و ۵۶۲ نفر داوطلب در این طرح ثبت‌نام کرده‌ و ۶۸ هزار و ۲۰۷ نفر موفق به عقد قرارداد و جذب بازار کار شده‌اند. همچنین ۲۲ هزار و ۲۷ بنگاه اقتصادی در این طرح مشارکت داشتند که از این تعداد ۱۲ هزار و ۱۵۹ بنگاه مشمول معافیت بیمه‌ای قرار گرفتند.در میان استان‌های کشور استان فارس بیشترین تعداد داوطلب متقاضی، بنگاه پذیرنده و قرارداد منعقده را به خود اختصاص داده است.

مهمترین مزیت طرح کارورزی برای کارآفرینان و کارفرمایان این است که در صورت جذب کارورز از معافیت حق بیمه سهم کارفرما به مدت حداکثر دو سال برخوردار می‌شوند. داشتن مدرک دانشگاهی حداقل کارشناسی و کمتر از ۳۵ سال سن از جمله شرایط برخورداری از مزایای طرح است و داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت نظام وظیفه برای متقاضیان مرد الزامی است.

از نگاه کارشناسان بازار کار بیکاری یکی از ابرچالش‌های مهم کشور و بازار کار در سال‌های اخیر بوده و بر همین اساس لزوم تحرک بخشی به بازار کار و ایجاد فرصت‌های شغلی به ویژه برای جوانان، زنان و فارغ التحصیلان دانشگاهی همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی به استناد ماده (۷۱) قانون برنامه ششم توسعه و به عنوان یکی از برنامه‌های موثر وزارت کار ذیل برنامه سیاست‌های فعال بازار کار در قالب تبصره (۱۸) قوانین بودجه سنواتی تدوین شده و زمینه‌های لازم برای ارائه آموزش‌های شغلی به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بـا استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده موجود در واحـدهای فعال اقتصادی در بخش‌های خصوصی و تعاونی را فراهم کرده است.

بنگاه‌های اقتصادی و فارغ التحصیلان دانشگاهی که علاقمند به بهره‌مندی از مزایای دوره کارورزی و معافیت بیمه‌ای هستند می‌توانند به سامانه کارورزی وزارت کار به نشانی https://karvarzi.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند./ایسنا

ارسال نظرات
موضوعات روز