جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
معاون تعاون وزیرکار از اجرای طرح «کهکشان تعاون» در سراسر کشور خبر داد و گفت: نرخ رشد صادرات بخش تعاون نسبت به سایر بخش ها دوبرابر بوده است.
کد خبر: ۶۳۸۸۸

تیتر۲۰- یکی از موضوعاتی که طی سال های اخیر مورد توجه قرارگرفته است, بحث کسب و کارهای خوشه محور و گرایش به خوشه سازی در حوزه تعاون است. رشد و توسعه فرصت های شغلی از طریق گسترش خوشه های کسب وکار, نقش مشخصی در سیاست های اقتصادی  برای کاهش نرخ بیکاری در مناطق شهری و روستایی ایفا می کند. یکی از راهکارهایی که بسیاری از کشورها در مناطق مختلف دنبال می کنند بحث حمایت از توسعه خوشه های کسب و کار است.

در حال حاضر بخش تعاون از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بسیاری در زمینه کسب و کارهای خوشه محور برخوردار است.منظور از خوشه های کسب و کار واحدهای کسب و کاری است که در یک منطقه جغرافیایی متمرکز است و با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر، محصولات و یا خدمات مشابه و مشترکی را تولید و ارائه می کنند.این خوشه ها می توانند در بخش های مختلف تولیدی از جمله صنعتی, خدماتی, کشاورزی, هنری و صنایع دستی فعال باشند.

دی ماه سال 1401 بود که مهدی مسکنی, معاون امور تعاون وزارت کار از تصویب طرح کهکشان تعاون در سازمان برنامه و بودجه و اختصاص 1100میلیارد تومان اعتبار به این طرح خبر داد.

در همان موقع مسکنی گفت: طرح کهکشان  در راستای توسعه کسب و کارهای خوشه‌محور و شبکه‌ای است. در بخش تعاون شبکه‌ای از تعاونی‌های تولیدی، تامین اعتبار مورد نیاز و اتحادیه‌ها را داریم که طبق این مصوبه، 1100میلیارد تومان بودجه برای آن مصوب شده و تاکنون چهار استان برای اجرای این طرح هدفگذاری شده است.

مسکنی با اشاره به دو برابری‌ نرخ رشد صادرات بخش تعاون نسبت به سایر بخش‌ها گفت: این مسئله نشان می‌دهد تعاونی‌ها و اقتصاد خُرد، در مشکلات کمتر دچار تلاطم شده و پایدارتر هستند.

اما روز گذشته مسکنی با اشاره به اجرای طرح کهکشان تعاون در استان کرمان گفت: استان کرمان با بهره‌گیری از 5 هزار و 400 تعاونی فعال، نقش جدی در کسب‌و‌کار تعاون‌محور ایفا می‌کند و از استان‌های برتر در صادرات تعاونی است.

معاون امور تعاون ادامه داد: در طرح «کهکشان تعاون» در راستای ایجاد زنجیره ارزش در ظرفیت تولیدی تعاونی‌ها اقداماتی آغاز شده و مدنظر است چرخه تأمین و نیاز لجستیکی تعاونی‌ها، منابع و خدمات مورد نیاز، سرمایه‌گذاری، بازار فروش و ... دنبال شود.

مسکنی گفت: 25 زنجیره در کهکشان تعاون هدف‌گذاری شده و شش استان را پایلوت کردیم و در استان کرمان که امروز تفاهم‌نامه آن امضاء می‌شود، در حوزه صنایع دستی کار دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر مشارکت مردم در اقتصاد افزود: این امر مسئولیت ما را سنگین‌تر کرده و دنبال ارتقای سهم تعاون هستیم.

مسکنی با بیان این‌که اولین تعاونی پلتفرمی را در کشور ثبت کرده‌ایم، گفت: در این تعاونی با حضور افراد زیادی تقسیم کار شده و پروژه‌های بزرگ در کشور را کدنویسی می‌کنند.

وی تصریح کرد: مجوز تشکیل تعاونی‌های دانش‌آموزی از سوی قوه‌قضاییه صادر شده که می‌توانند تمرین کسب‌و‌کار تعاون‌محور داشته باشند. ضمن این‌که تعاونی دانشجویی در استان کرمانشاه به‌صورت پایلوت اجرا می‌شود./تسنیم

ارسال نظرات
موضوعات روز