جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
تیتر20 گزارش می دهد:
فولاد هرمزگان با اجرای پروژه و نصب لنس های تزریق اکسیژن، کربن و آهک در کوره های فولادسازی، میزان مصرف انرژی الکتریکی در کوره ها را کاهش داد. پروژه ای که علاوه بر بهبود کیفیت ذوب به کاهش مصرف انرژی نیز منجر می شود.
کد خبر: ۶۴۰۷۸
فولادهرمزگان در پی کاهش مصرف انرژی در کوره ها
تیتر 20-  تامین انرژی مورد نیاز برای صنایع فولادی در سال های اخیر به یکی از چالش های اصلی این صنعت تبدیل شده است که برنامه های تولیدی را تحت تاثیر قرار می دهد. بخشی از این مشکل به عدم توسعه موازی در حوزه زیرساخت ها به موازات سرمایه گذاری های صورت گرفته در صنعت فولاد باز می گردد. 

توسعه صنعت فولاد و سرمایه گذاری در این حوزه به جایی رسیده است که ظرفیت بالقوه ۴۵ میلیون تنی تولید فولاد  ایجاد اما بیش از ۱۰ میلیون تن آن هنوز بلا استفاده مانده است که بخشی از آن به تامین زیرساخت های انرژی مربوط است. 

البته در این زمینه واحدهای فولادی برای احداث نیروگاه اقدام کردند که باز هم نتوانست پاسخگوی نیاز موجود باشد. شاید برخی از تغییرات باید در درون سازمان رخ دهد و اتفاقاتی در بحث استفاده از تکنولوژی های نوین صورت بگیرد تا با کاهش مصرف انرژی بتوانند چالش های موجود را مدیریت کنند. 

فولاد هرمزگان به عنوان یکی از زیرمجموعه های شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز از این موضوع مستثنی نبوده و با چالش تامین برق و گاز مواجه است. علاوه بر اینکه این مجموعه در دو سال اخیر با مدیریت ، توانسته در میانه بحران انرژی و قطعی برق و گاز نه تنها برنامه تولید را پیش برده بلکه به رکورد زنی هایی در تولید دست یافته است که نشان از مدیریت بحران در فولاد هرمزگان دارد. 

این مجموعه در تلاش است تا میزان تولید را افزایش و سبد محصولات خود را گسترده تر کند، به همین دلیل نیاز است تا در کاهش مصرف انرژی و ارتقای تکنولوژی اقدامات ویژه را در دستور کار قرار دهد. فولاد هرمزگان در نظر دارد در  پروژه‌ها ی توسعه ‌ای که در فاز مطالعات فنی و تهیه اسناد پیمان هستند افزایش ظرفیت واحد فولادسازی از 1.5 میلیون تن به 3.2 میلیون تن رسانده و در کنار آن  احداث واحد نورد گرم به ظرفیت 1.7 میلیون تن، احداث مدول چهارم واحد آهن‌سازی به ظرفیت 1.6 میلیون تن، احداث واحد تولید گازهای صنعتی شماره 3، احداث ایستگاه کاهش فشار گاز طبیعی شماره 3، توسعه پست اصلی برق 230 ولت و ارتقای شبکه توزیع آن و همچنین توسعه زیرساخت‌های ریلی و ساختمانی را اجرایی کند. 

بدون شک توسعه خطوط تولید نیازمند تامین مواد اولیه، انرژی، توسعه بازارهای فروش و... است. در بخش انرژی فولاد هرمزگان در کنار توسعه پست های اصلی برق، تلاش کرده تا با ارتقای تکنولوژی های خود که عمدتا ناشی از سرمایه گذاری این مجموعه در واحد تحقیق و توسعه و همچنین توسعه همکاری با شرکت های دانش بنیان است، میزان مصرف خود را کاهش دهد.

اجرای پروژه و نصب لنس های تزریق اکسیژن، کربن و آهک در کوره های فولادسازی باعث می شود تا مصرف انرژی الکتریکی در کوره های قوس الکتریکی  کاهش و با انرژی شیمیایی جایگزین شود.

اجرای این پروژه منجر به بهبود کیفیت ذوب، کاهش مصرف انرژی الکتریکی، کاهش مصرف نسوز و الکترود می شود. این پروژه که در حال حاضر پیشرفتی 98.52 درصدی داشته که بدون شک می تواند در عملکرد و بهره وری فولاد هرمزگان تاثیرات مثبتی به همراه داشته باشد. 

هرچند بخشی از تامین زیرساخت ها باید از سوی دولت انجام شود و نیازمند تعامل بیشتر میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو است اما نباید از تغییرات درون سازمانی نیز غافل بود، اتفاقی که فولاد هرمزگان آن را در اولویت خود قرار داده و نتیجه آن را باید در بهبود کیفیت و افزایش تولید مشاهده کرد.

 درواقع عملکرد فولاد هرمزگان نشان می دهد درصورتی که واحدهای فولاد در حوزه تحقیق و توسعه و همکاری با شرکت های دانش بنیان وارد همکاری شوند می توان نتیجه آن را در کاهش مصرف انرژی، افزایش کیفیت و فروش محصول مشاهده کرد که منجر به تحقق توسعه پایدار می شود. فولاد هرمزگان با چنین نقشه راهی در تلاش است تا در تمامی حوزه های مرتبط با تولید فولاد یکه تاز باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز