جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹
دبیرکل انجمن ملی صنعت پخش ایران در گفتگو با تیتر ۲۰ :
احمد شیروانی با بیان اینکه متولی صنعت پخش میتواند وزارت بازرگانی باشد به شرطی که فعالین این صنعت فقط با این وزارت خانه در تعامل باشند و هر موضوعی با موضوع صنعت پخش به این وزارتخانه ارجاع داده شود ، گفت: این موضوع یکی از مهمترین دغدغه های صنعت پخش است و متاسفانه فعالین این حوزه و موضوعات صنعت پخش در بخش قانون گذاری نادیده گرفته شده اند .
کد خبر: ۶۴۰۸۲
احمد شیروانی
تیتر20 - دبیرکل انجمن ملی صنعت پخش ایران در گفتگو با تیتر ۲۰ با اشاره به اینکه چالش های صنعت پخش به دو دسته درون ساختاری و برون ساختاری تقسیم می شوند، گفت:  قطعا چالش های درون ساختاری تحت تاثیر چالش های برون ساختاری هستند که یکی از مهمترین مسایل  این است که هیچ نهاد حاکمیتی به طور مستقل متولی صنعت پخش نیست  و هم اکنون بین نهادهای مختلف چند شقه شده است، به طوری که هم اکنون بخشی از آن توسط وزارت بهداشت، بخشی از آن توسط وزارت صنعت، بخشی توسط وزارت جهادکشاورزی و بخشی هم توسط وزارت نفت انجام می شود.

احمد شیروانی با بیان اینکه اگر یک نهاد متولی صنعت پخش بود سایر نهادها هم با آن هماهنگ می شدند، افزود: قبلا زمانی که وزارت بازرگانی بود تمام اختیارات در آن تجمیع شده بود و حالا امیدواریم با تشکیل مجدد وزارت بازرگانی بار دیگر وظایف صنعت پخش در آن تجمیع شود و سایر نهادها در این زمینه با آن همکاری کنند.

او با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین مسائل در تشکیل وزارت بازرگانی این است که آیا این نهاد می تواند همه اختیارات مربوط به صنعت پخش را دوباره به عهده بگیرد، تصریح کرد: یکی از مشکلات که در ساختار حاکمیتی وجود دارد این است که هر وزارتخانه ای که اختیاراتی به دست آورد دیگر حاضر نیست آن را به وزارتخانه ای دیگر واگذار کند.

شیروانی با بیان اینکه الان سندرم سامانه ای داریم و شرکت ها را گرفتار کرده است، گفت: برای نمونه هم اکنون سامانه جامع تجارت، سامانه جامع مودیان، سامانه جامع انبارها و... داریم و شرکت ها باید در همه این سامانه ها اطلاعات خود را بارگذاری کنند در حالی که اطلاعات پایه شرکت ها در سامانه جامع تجارت ثبت می شود و اگر وزارت صنعت یا وزارت بازرگانی متولی بود دیگر همه سازمان ها می توانستند از همان اطلاعات سامانه جامع تجارت استفاده کنند و مزیت دیگر آن این بود که راستی آزمایی داده های شرکت ها هم راحت تر بود.

به گفته دبیرکل انجمن ملی صنعت پخش ایران  مشکلات ساختار داخلی شرکت ها هم به عدم حمایت از صنعت پخش بر می گردد که به نوعی ناشی از نبود متولی خاص است. هرچند در سال های گذشته شرکت ها در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفت های زیادی داشته اند.

شیروانی با تاکید بر اینکه سالهاست که شرکت ها در دنیا به سمت 3pl رفته اند، گفت: در حال حاضر به شرکت های 3pl در ایران از طرف هیچ نهادی مجوزی داده نمی شود به همین دلیل آیین نامه مربوط به این شرکت ها را با همکاری وزارت صمت و فعالیت این حوزه در یک فرایند 2 ساله و بر اساس تاکید وزیر وقت  تدوین کردیم و بعد از عوض شدن فاطمی امین، آقای نیازی سرپرست وزارت صنعت اعلام کرد که این آیین نامه بایگانی شود. این بزرگترین ایراد است در ساختاردولت که متاسفانه با عوض شده ادمها در وزارتخانه ها ،سیاستها نیز تغییر میکند .

او افزود: شرکت های 3pl  شرکت های هستند که در انبارداری  مدرن  و حمل و نقل به روز  به صورت گسترده فعالیت دارند، به عبارت دیگر مالکیتی بر کالاهای توزیعی ندارد و تنها براساس سفارش ، کالاهای مختلف را توزیع می کنند.

او با اشاره به اینکه شرکت های پخش انگیزه کافی برای سرمایه گذاری ندارند، گفت: حاشیه سود شرکت های پخش بسیار پایین است و از طرف دیگر هیچ مشوقی  برای سرمایه گذاری در صنعت پخش وجود ندارد، به همین دلیل سرمایه گذاری در این بخش زیاد نیست.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه فعالیت های صنعت پخش را عموما با تعرفه های تجاری و خدمات  محاسبه می کنند و همین مسئله هزینه شرکت ها را بالا می برد، گفت: برای نمونه وقتی شرکت پخشی بخواهد یک انبار در شهرکهای  صنعتی راه اندازی کند مبنای محاسبه نرخ زمین با نرخ تجاری و خدمات  برای آن محاسبه می شود  و دلیلشان این است که در پخش ، تولید صورت نمی گیرد.

او با تاکید بر اینکه تحریم ها و محدودیت های بین المللی هم روی حاشیه سود شرکت ها ی پخش تاثیر منفی گذاشته است، اظهار کرد: حاکمیت در شرایط کنونی باید متولی را تعیین کند و در بخش قانون گذاری باید به صنعت پخش توجه شود و نباید آن را در قالب صنف ببیند  زیرا پخش واسطه ها را حذف می کند.

او افزود: یکی دیگر از مشکلات صنعت پخش قیمت گذاری دستوری است در حال حاضر مارجین های صنعت پخش را تحت تاثیر قرار داده و از طرف دیگر برند شرکت ها در حاشیه قرار گرفته است و به تعبیری اصلا به برند و قدمت کالاها در نرخ گذاری و حاشیه سود توجه نمیشود .



مزدک جمشیدی
ارسال نظرات
موضوعات روز