دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
تیتر۲۰ گزارش می دهد؛
دو بعد همکاری گروه انتخاب با دانشگاه ها در طراحی صنعتی این است که در بلندمدت به پرورش نیروی متخصص کمک کند و سطح کیفیت و تنوع طراحی محصول را هم افزایش می دهد اما در کوتاه مدت به افزایش هزینه تمام شده کالا ختم می شود.
کد خبر: ۶۴۲۹۱
دو بعد همکاری گروه انتخاب با دانشگاه ها در طراحی صنعتی
تیتر ۲۰- به تازگی خبری منتشر شده مبنی بر اینکه مرکز نوآوری دیزاین انتخاب در دانشگاه تهران راه‌اندازی شده و در کنار این اقدام گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تفاهم‌نامه‌ای در زمینۀ توسعۀ و همکاری در طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه با هدف خلق ارزش در حوزه‌‌های مختلف مورد نیاز گروه انتخاب، امضا شده است.

با توجه به اینکه در سال های گذشته شرکت های ایرانی توجه زیادی به طراحی محصول نداشته اند ارتقای این بخش اهمیت ویژه ای دارد، اما باید بسترهای علمی آن هم در کشور ایجاد شود.

طراحی صنعتی ویژگی های کمی و کیفی یک کالا را تعیین می کند تا از نظر کارکرد، ظاهر، هزینه، مد رایج جامعه و متناسب با سلیقه مشتریان محصول تولید شود، به همین دلیل می توان گفت یک رشته بین رشته ای است که باید با علوم مختلف ارتباط داشته باشد در حال حاضر گروه انتخاب الکترونیک با امضای تفاهم‌نامه با دانشکده هنر دانشگاه تهران که قدیمی ترین مرکز علمی در این حوزه است توانسته مقدمات لازم برای شکل گیری و تقویت طراحی صنعتی در ایران بردارد.

اما مسأله اساسی میزان کیفیت طراحی صنعتی است که به فروش محصولات کمک کند، در حال حاضر شرکت های بزرگ لوازم خانگی در دنیا برای طراحی محصول تنها به زیبایی توجه نمی کنند، بلکه فاکتورهای مانند کارایی و قیمت تمام شده هم از دیگر فاکتورهایی است که به طراحی کالا ارتباط پیدا می کند.

به عبارت دیگر برخی شرکت ها با طراحی محصولات با بهره گیری از قطعات سبک تر  و مواد اولیه خاص به قدرت رقابت پذیری تولیدات کمک می کنند. از طرف دیگر وقتی محصولی سبک تر ساخته می شود بهره وری بالاتر و حتی مشتریان بیشتری را جذب می‌کند.

حالا بر اساس تفاهم صورت گرفته بین گروه انتخاب و دانشکده هنر دانشگاه تهران مقرر شده رشتۀ تخصصی طراحی محصول با گرایش‌های لوازم خانگی، مبلمان و روشنایی در مقطع کارشناسی ارشد، راه اندازی شود.

هزینه طراحی محصول به عوامل مختلفی همچون سطح توان و تعداد تیم طراحی، هزینه و مدت زمان پروژه بستگی دارد، با توجه اینکه طراحان صنعتی در اصلاح خصوصیات ارگونومیکی و ویژگی های ظاهری محصول را چندین مرتبه می سازند به تاخیر در معرفی محصول یا حتی شکست پروژه منجر شود که احتمالاً هزینه های اقتصادی را در بر خواهد داشت و در نهایت می تواند هزینه تولید و عرضه محصولات را بالا ببرد.

به همین دلیل گروه انتخاب به همکاری با هنرهای زیبا دانشگاه تهران روی آورده تا در یک بازه زمانی به پرورش نیروی متخصص کمک کند، این موضوع علاوه بر اینکه سطح کیفیت طراحی صنعتی کشور را بالا می برد تنوع طراحی محصول را هم افزایش می دهد اما در کوتاه مدت به افزایش هزینه تمام شده کالا ختم می شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز