جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷
عباس علی‌آبادی، در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران، تمام نظرات و دغدغه‌های فعالان صنعت پوشاک، نساجی و کفش را شنید.
کد خبر: ۶۵۲۹۶

تیتر۲۰- عباس علی‌آبادی، در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران، پس از شنیدن تمام نظرات و دغدغه‌های فعالان صنعت پوشاک، نساجی و کفش که برای اولین بار به صورت  یکجا  برگزار شده است، به فعالان این سه صنعت قول داد که در اولین فرصت نزدیک، با تشکیل جلسه‌ای با فعالان این حوزه، به جدیت به موضوعات این صنایع پرداخته شود.

وی با بیان اینکه به واسطه مطالعاتی که در زمینه صنایع پوشاک و نساجی داشته‌ام، متوجه شدم که در مورد این صنعت بسیار غفلت صورت گرفته است گفت: نیاز است که به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم، زیرا ارزش افزوده بیشتری در صنعتی شدن نصیب کشور می‌شود؛ این وعده را می‌دهم که در یک جلسه کارشناسی به صورت مفصل، در این خصوص صحبت کنیم.

علی آبادی با اشاره به اینکه رویکرد اصلی‌مان در صنعت خودرو، نساجی و پوشاک و... باید دانش‌بنیان و صادرات محور باشد، گفت: صنعت نساجی و پوشاک از پایه‌های اجتماعی و اقتصادی تمدن بشری هستند. کاری به اولی یا چندمی آن نداریم، اما صنعت پوشاک یکی از پایه‌های اصلی است؛ می‌شود خودرو نداشت اما نمی‌توان از خوراک، پوشاک و مسکن گذشت؛ نساجی در رده و ردیف اولین‌ها و در زمره اولین نیازهای اجتماعی بشر است؛ بنابراین در اقتصاد جهانی، نساجی از ارکان اقتصاد جهانی به حساب می‌آید.

وزیر صمت با بیان اینکه سه شاخص عمده در صنعت نساجی وجود دارد، گفت: اولین شاخص این است که این صنعت «به شدت» اشتغال‌زاست. این موضوع خیلی مهم است و بایستی نسبت به آن توجه ویژه صورت گیرد. طبق آمار ٢١ درصد اشتغال از کل صنعت پوشاک جهان در اروپا و ١١ درصد در آمریکا و پنج درصد در آفریقا متمرکز است، اما این عدد در آسیا ۶٣ درصد است؛ این نشان می‌دهد که در کشورهای بسیار توسعه یافته و تقریباً توسعه نیافته، صنعت پوشاک از اولویت اول برخوردار نیست؛ اما در کشورهای میانه به لحاظ توسعه یافتگی، این موضوع بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه در توسعه یافته‌ها اشتغال اولویت نیست و به دنبال صنایع اشتغال زا نیستند، بلکه به دنبال صنایعی هستند که بسیار ثروت زا باشد. اگر در حاضر، مشکل ما اشتغال است، بدون تردید از جمله بهترین گزینه‌ها، صنعت نساجی و پوشاک است و این صحبت عاقلانه‌ای است.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: نکته دوم که به نظر بنده بسیار مهم و تاکید بر آن ضروری است، این است که این صنعت به شدت سرمایه‌خواه نیست؛ چرا که نیروی انسانی محور است. صنعتی‌ است بر پایه هنر و توانایی فردی افراد. ماشین‌آلات هم نیاز دارد و بسیاری از گروه‌های صنعت را می‌توان با ماشین‌آلات پیشرفته حل کرد یا قیمت تمام شده را با ماشین‌آلات کاهش داد، اما یادمان باشد که هنوز نیروی انسانی حرف اول را می‌زند؛ بنابراین برای توسعه صنعتی که سرمایه زیادی هم نیاز ندارد، بایستی به سراغ صنعت نساجی و پوشاک برویم.

به گفته وی برای حل دو معظل اشتغال و ثروت زایی به نظر می رسد با هزینه کمتر، می‌توان روی صنعت نساجی و پوشاک حساب کرد.

رشد ۸ درصدی در صادرات پوشاک 

مقام عالی وزارت صمت تاکید کرد: نکته سوم سهم این صنعت در تجارت جهانی است. سهم صنعت نساجی و پوشاک طی چند دهه اخیر، رشد قابل توجه و عجیبی داشته است و شاهد رشد پنج درصدی طی ١٠ ساله اخیر هستیم؛ هیچ صنعتی ندیده‌ایم که اینگونه پیشرفت داشته باشد؛ اما نکته حائز اهمیت این است که وضعیت صنعت پوشاک کشور ما در مقایسه با وضعیت صنعت پوشاک دنیا، چندان خوب نیست.

علی‌آبادی اعلام کرد: علیرغم رشد ١۵ درصدی واردات که خوب نمی‌دانیم (جدا از بحث قاچاق که واردات حساب نمی‌کنیم)، در صادرات طی شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، هشت درصد رشد و به لحاظ ارزشی شش درصد داشته‌ایم؛ این مقایسه واردات در مقابل صادرات نیازمند بررسی است.

به اعتقاد و تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت، بایستی به سمت اقتصاد بازار حرکت کنیم؛ البته این کار به آسانی انجام نمی‌شود. نظارت‌ها بایستی به گونه‌ای باشد که ارزش صنعت کم نشود و انگیزه برای صنعتگر کم نکند؛ برای آنکه دولت‌ها تشویقی در حوزه‌ای ایجاد کنند،  بایستی فرصت‌های بیشتری به آن حوزه دهند و به‌جای آنکه دافعه ایجاد کنند، جاذبه ایجاد کنند. برای آنکه در حوزه صنعت نساجی و پوشاک، بایستی به سمتی حرکت کنیم که احساس بهتری برای سرمایه‌گذار ایجاد کند و حس کند سود بیشتری می‌برد.

همکاری با صنعتگران حوزه پوشاک و نساجی

وزیر صمت ادامه داد: مقایسه صادرات نشان می‌دهد که جایگاه ما کماکان در تجارت جهانی، جایگاه بسیار ضعیفی است. ما در بخش صادرات موفقیت‌های زیادی نداشته‌ایم. باید  از حالا برای سال آینده، هدف‌گذاری و نشانه‌گیری کنیم تا در نقطه آبرومند و درخور شأن مردم قرار بگیریم. رشد زمانی معانی دقیقی پیدا می‌کند در بازارهای جهانی نفوذ کنیم و در کنار بهترین برندها قرار بگیریم. حتی می‌توانیم در حوزه لباس‌های خاص ورود کنیم.

علی‌آبادی در رابطه با موانع توسعه در صنعت پوشاک، اظهار کرد: در وهله اول باید بگوییم که مشکلات و موانع صنعت را شنیدیم و از همکاران خود میخواهم که تبیین کنند و قول می‌دهم که برای صنعتگران حوزه پوشاک و نساجی (از کفش تا کلاه/شعار یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران)، هر چه در حوزه اختیارات بنده، قانون اجازه می‌دهد، همکاران مجاز هستند به نفع این صنعت همکاری کرده و با این صنعت کنار بیایند.

وی اولین مانع صنعت را بحث نوآوری و فناوری دانسته است و گفت: نوآوری تنها صرف ماشین‌آلات نیست، نوآوری در خلق هنر هم هست. یک لباس بافت، پارچه یا کیفیت خوبی ندارد اما طراحی فوق‌العاده زیبایی دارد و بازار آن را جذب می‌کند. در بخش نوآوری باید کار کرد. تولید در زنجیره خلق ارزش، حرف اول را نمی‌زند؛ بلکه حرف اول را در تولید نوآوری و بازار می‌زند؛ اینکه چطور بازار را به دست بیاوریم. از جمله چالش‌های جدی همین نوآوری است.

علی‌آبادی گفت: سه اقدام اساسی لازم است که انجام شود؛ در وهله اول بحث کیفیت مطرح است. در بحث کیفیت، تجهیزات و بهبود ماشین‌آلات ضروری است و این نیازمند سرمایه‌گذاری است. ما بایستی تمام تلاش خودمان را بکنیم که به دست این صنعت که زیاد سرمایه بر نیست اما ارزش افزوده بسیاری تولید می‌کند، سهم بهتر و بیشتری داشته باشیم. اقدام دوم در بحث مدیریت است که به درستی کنترل کیفیت صورت نمی‌گیرد و مراقبت‌های لازم صورت نگرفته است؛ بنابراین بایستی روحیه کنترل کیفیت از ابتدای زنجیره تا انتهای صنعت دنبال شود. اقدام سوم نیز آموزش مهارت کارکنان است؛ در این زمینه نیز برای آموزش مهارت صنعتگران بایستی اقدام شود.

وزیر صمت در نهایت پیشنهاد کرد که برای بهبود صنعت دست در دست هم حرکت کنیم و در یک فضای گروهی و تیمی با کمک یکدیگر پیش برویم. از همکاری و دست به دست هم دادن ها است که می‌توانیم بزرگتر شده و پیشرفت کنیم.

علی‌آبادی در پایان چالش‌های این صنعت را سه چالش تقاضا، رشد قیمت نهاده‌ها از جمله انرژی (با درصد کمتر نسبت به سایر چالش‌ها) و افزایش هزینه‌های تولید اعلام کرد./ایسنا

ارسال نظرات
موضوعات روز