پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور گفت: ۲۰ میلیون دلار افزایش صادرات در شش ماهه نخست امسال توسط بازارچه‌های کشور انجام شده است.
کد خبر: ۶۵۶۶۶

تیتر۲۰- در میز اقتصاد امروز به موضوع اهمیت بازارچه‌ها و استان‌های مرزی در رونق تجارت با حضور کوشش تبار معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیرکشور و قناد زاده معاون سازمان توسعه و تجارت پرداخته شد.

کوشش تبار معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور گفت: ما در ۱۰ استان کشور ۴۳ بازارچه مرزی داریم.

او گفت: ما با افعانستان، روسیه، عراق، پاکستان، ترکمنستان، نخجوان و با کشور‌های عربی تبادل کالایی داریم و از این ۴۳ بازارچه ۲۲ بازار آن فعال و ۲۱ بازارچه دیگر غیر فعال است.

کوشش تبار گفت: در سنوات قبل تعدادی از این بازارچه‌ها عملا یک طرفه افتتاح شده‌اند و بدون هماهنگی آغاز به کار کرده‌اند و در حال حاضر به دلیل عدم هماهنگی این ۲۱ بازارچه غیرفعال شده‌اند.

او گفت: ما ۱۲۷۰ میلیارد تومان نیاز جدی داریم تا زیرساخت را برای بازارچه‌ها در تمام فضا‌های مورد نیاز تامین کنیم. همچنین ما از این رقم ۵۷ میلیارد تومان توانستیم تامین اعتبار کنیم.

کوشش تبار گفت: در سال ۱۴۰۰ یک میلیارد و ۲۲۵ میلیون تومان صادرات از بازارچه‌های کشور انجام شده بود و در سال ۱۴۰۱  این رقم به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان صادرات افزایش یافت؛ همچنین ۳۵۴ میلیون دلار واردات هم در بازارچه‌های کشور صورت گرفته است.

او گفت: ۲۰ میلیون دلار افزایش صادرات در شش ماهه نخست امسال توسط بازارچه‌های کشور انجام شده است.

در ادامه قناد زاده معاون سازمان توسعه و تجارت گفت: بازارچه‌های مرزی می‌توانند اثرات مثبتی و کارکرد‌های بالایی داشته باشد.

او گفت: تردد‌ها و ارتباطاتی که به موجب احیا یا احداث تجارت مرزی انجام می‌شود، سطح روابط اقتصادی را میان کشور‌ها افزایش می‌دهد.

قنادزاده گفت: دغدغه اصلی دولت باید تامین اشتغال مرزنشینان باشد چرا که مرز‌های کشور باعث ایجاد تبادل کالا‌ها با کشور‌های دیگر می‌شوند.

او گفت: به طور کلی باید تجارت با کشور‌های مرزی رونق داشته باشد به طوری که ۶ بازارچه مرزی در مرز پاکستان در حال ایجاد است.

او گفت: یکی از مباحث ایجاد بازارچه‌ها بحث احداث زیرساخت‌های مطمئن است همچنین باید مسیر‌های رفت و آمد ترانزیتی به نحوه مطلوب ایجاد شود. همچنین استقرار امنیت برای صادرات مرزی، توسعه تجارت را به وجود می‌آورد که بر معیشت مردم به طور مستقیم تاثیرگذار است.

قنادزاده گفت: افزایش ارتباطات اقتصادی بین دو کشور سطح روابط سیاسی را نیز بهبود می‌بخشد و با گره خوردن وضعیت معیشتی میان دو همسایه مرزی ادامه تعامل در زمان مشکلات تضمین می‌شود.

در ادامه این برنامه کوشش تبار گفت: یکی از موضوعات مهم که در استان خراسان جنوبی مدنظر بوده است رونق بخشیدن به بازارچه‌های مرزی است و با استقرار دولت سیزدهم این مهم بیشتر مورد توجه قرار گرفت. ابتکار عملی که با شروع دولت سیزدهم در بازارچه مرزی یزدان اتفاق افتاده خرده فروشی بوده است و هنوز هم استمرار دارد و بر استمرار این خرده فروشی اصرار داریم.

او گفت: وجود زیرساخت‌ها، سیستم اداری کامل، سردخانه و انبار‌های بزرگ نشان دهنده برقراری تعامل با کشور همسایه است، اما تاکنون کشور افغانستان به دلایل مختلف همکاری لازم را نداشته است.

معاون اقتصادی و توسعه‌ای وزیر کشور گفت: ضرورت گسترش ارتباطات تجاری با کشور افغانستان همیشه مدنظر دولتمردان ایران بوده است و هم اکنون نیز بحث رونق بیشتر بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی خصوصا بازارچه یزدان در حال پیگیری است.

او گفت: اگر کشور همسایه پذیرش داشته باشند این آمادگی را داریم تا زیرساخت‌های لازم و ساختمان‌های مربوطه را در اختیارشان قرار دهیم تا تجارت و تقویت معیشت مرزنشینان را که مدنظر رئیس جمهور است اجرایی کنند.

کوشش تبار گفت: تلاش ما براین است تا با همکاری وزارت خارجه موانعی که در مسیر توسعه بازارچه قرار دارد را مرتفع کنیم. قطعا ابتکار عمل به طور کامل در دست ما نیست، چون طرف مقابل علاقه چندانی نشان نمی‌دهد و باید راهکار‌هایی پیدا کنیم تا در مذاکرات انگیزه و جذابیت لازم را برای افغانستانی‌ها نیز مهیا کنیم./باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات
موضوعات روز