تیتر ۲۰- بازار داخلی لوازم خانگی چند سالی هست که به صورت انحصاری در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته است و همین مسأله باعث شده برخی از آنها فروشگاه های اختصاصی لوازم خانگی راه بیندازند تا از این طریق برندسازی با هزینه کمتری انجام دهند اما این موضوع برای همه برندها ممکن نیست و شرکت های کوچک باید محصولات خود را در هایپرهای لوازم خانگی عرضه کنند که محصولات متنوعی ارائه می کنند و در نهایت شرکتهای کوچک به دلیل اینکه محصولات آنها با تیراژ کم تولید می شود توان رقابت با شرکت های بزرگتر را ندارند، به همین دلیل هایپرلوازم خانگی نه تنها مزیتی برای آنها ایجاد نمی کند منجر می شود قیمت محصولات آنها در کنار برندهای بزرگ گران و غیررقابتی به چشم بیاید و همین موضوع منجر به کاهش سهم بازار شرکت هم شود، در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان تصور می کنند عرضه در هایپر لوازم خانگی منجر می شود تا بتوانند بدون تبلیغات مشتری بیشتری کسب کنند.
از طرف دیگر بسیاری از مصرف کنندگان به سراغ فروشگاه زنجیره ای برندها می روند تا با کمترین واسطه محصولات خود را خریداری کنند اما بسیاری از تولیدکنندگان نتوانسته اند فروشگاه های خود را به نخستین انتخاب مصرف کنندگان تبدیل کنند، زیرا در حال حاضر برخی هایپر ها با تمرکز بر توزیع و استفاده از فناوری های روز همچون شبکه توزیع آنلاین و لجستیک گسترده و همچنین ایجاد شعب در مناطق مختلف توانسته اند بیشتر رضایت مصرف کنندگان را از نظر دسترسی جلب کنند.
در واقع تولیدکنندگان لوازم خانگی نمی توانند برای عرضه محصولات خود در هر منطقه ای شعبه داشته باشند زیرا هزینه آنها روی قیمت فروش تاثیر منفی می گذارد و در نهایت توان رقابت با هایپر ها را ندارند، اما شرکت های توزیع کننده و هایپرها به دلیل تمرکز بر توزیع با استفاده از داده های بازار مبنی بر نیاز مصرف کنندگان محصولات متنوع و مورد تقاضای بازار را عرضه می کنند، به همین دلیل گردش مالی در فروشگاههای آنها بالاست اما در فروشگاههای تخصصی تولیدکنندگان اینگونه نمی توانند مشتری جذب کنند.
در ایده فروشگاه های تخصصی، مدیران شرکت ها تصور می کردند محصولات را از این طریق می توانند با هزینه کمتری به دست مصرفکننده برسانند، اما این مسئله نیز زمانی محقق می شود که فروشگاه برند شده باشد. در شرایط کنونی تولیدکنندگان نتوانسته اند فروشگاه های تخصصی خود را در بازار مصرف جابیندازند، به همین دلیل در زیر سایه فروشگاه ها و حتی مغازه های سنتی قرار گرفته اند که مصرف کنندگان نسبت به آنها شناخت دارند و از طرف دیگر هایپرها به راحتی می توانند انواع برندها را یکجا به مصرف کنندگان عرضه کنند و این مزیت باعث شده تا خریداران، کالای مورد نظر خود را سریعتر انتخاب کنند و کمتر سراغ فروشگاه تخصصی تولیدکنندگان بروند
از طرف دیگر هایپر لوازم خانگی ها به دلیل اینکه وفادار به همه تولیدکنندگان نیستند به محصولات با تقاضای بالا گرایش دارند. هرچند برخی از آنها در حاشیه شهر قرار دارند عملا مشتری دسترسی کمتری دارند، با این حال برخی برندهای کوچک مجبور به عرضه محصولات خود در این هایپرها هستند.
با توجه به اینکه بسیاری از مصرف کنندگان ایرانی هنوز در بازار دنبال برندهای خارجی هستند آنها را در فروشگاههای غیرتخصصی می توانند پیدا کنند به همین دلیل عملا بخش عمده ای از مشتریان ایرانی به مغازه های قدیمی تر می روند تا شاید ردی از برندهای مورد علاقه شان را پیدا کنند.
البته مدیران شرکت های ایرانی در زمان راه اندازی فروشگاه های تخصصی لوازم خانگی مدعی بودند از این طریق می توانند رونق در تولید ایجاد کنند اما ارزیابی ها از وضعیت فروشگاه های لوازم خانگی حکایت از این دارد که آنها شکست خورده اند، چراکه برخی خانواده ها به محصولات داخلی اعتماد چندانی ندارند و از نظر کیفی هنوز نتوانسته اند مزیتی رقابتی ایجاد کند به همین دلیل مردم هم تمایلی به خرید محصولات داخلی ندارند از طرف دیگر هایپر لوازم خانگی تحت تاثیر جو کلان تورم قرار گرفته اند و به نوعی سرمایه گذاری برای راه اندازی این هایپر لوازم خانگی راکد مانده و در صورتی که شرکت های تولیدی نتوانند در برندسازی و کیفی سازی موفق عمل کنند عملا عرضه در هایپرها برای آنها نتیجه ای ندارد و راه اندازی فروشگاه ها تخصصی هزینه سرمایه گذاری آنها را بالا می برد و منجر به کاهش بهره وری و افت حاشیه سود خواهد شد بنابراین تنها برندهای بزرگ هستند که از هایپرها و فروشگاه های تخصصی لوازم خانگی سود می برند.