پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند:
رویکرد مهم فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش در روش انبارش و توزیع کالا‌ها در شعب خود، منجر به توزیع هدفمند، مدیریت هزینه‌ها و تاثیرگذاری مثبت در کاهش آلودگی هوا وترافیک شده است.  
کد خبر: ۶۵۹۹۴

تیتر 20 -  افق‌ کوروش با برنامه ریزی حساب شده ای روزانه هزاران تن کالا را به طور مستقیم و با صدها ماشین باری به مقصد بیش از 3 هزار فروشگاه‌ در سراسر کشور حمل و توزیع می ‌کند.

در واقع افق کوروش یک مجموعه فروشگاهی بزرگ است که توزیع درون شعبه ای توسط خود این مجموعه به انجام می رسد و انجام حساب شده و فناورانه  کارها در توزیع مویرگی اثرات مهمی در راندمان عملکردی شرکت به جا خواهد گذاشت. 


اما آنچه که افق کوروش را در این موضوع نسبت به رقبا موفق کرده، به چند دلیل اصلی برمی گردد. موضوع نخست این است که جابجایی کالاها از مراکز توزیع به شعب مختلف، به شکل حجیم و کلی صورت می گیرد .

موضوع بسیار مهم دیگر که البته نقش اصلی را در این موفقیت دارد، حفظ تایمینگ است؛ به این معنی که پخش اقلام و کالاها در بازه زمانی پر تردد اتفاق نمی افتد و این جابجایی در تایم مناسب رخ می دهد، بنابراین رعایت تایمینگ و زمان بندی مناسب توزیع کالا موضوع بسیار مهمی محسوب می شود. 


بر اساس این گزارش و طبق تحقیقات انجام شده، در کلان شهرها بین ساعت 8 صبح تا 12 ظهر ترافیک بالای خودروی حمل بار در کوچه ها و محله ها مشاهده  می شود. پر واضح است که تردد و توقف این میزان خودرو از نظر ضریب آلودگی، ضریب ترافیک و ضریب اشغال فضا و سرعت توزیع کالا تاثیرات منفی در بردارد.

 
افزایش بهره وری با رعایت تایمینگ 
این در حالی است که به نظر می رسد یکی از نتایج اصلی این حفظ تایمینگ، در بهره وری بالا است؛ یعنی به عنوان مثال به جای اینکه حمل کالاها با ماشین 6 تن انجام شود، با ماشین 10 تن صورت می گیرد و این به معنای آن است که با یک راننده 1.5 برابر حمل بار بیشتری رخ می دهد.

همچنین به جای اینکه مثلا ساعت 8 صبح کالاها فرستاده شود، در انبارها نگهداری شده و ساعت 10 شب ارسال می شود که ترافیک نیست و بنابراین هزینه جابجایی کمتر می شود. زیرا راننده ای که در ساعت پیک کاری خود و در اوج ترافیک، دوبرابر کرایه می گیرد، در زمان شب کرایه کمتر و در حد عرف معمول را دریافت می کند.

 
سومین موضوع این است که در افق کوروش سبدی از کالاها حمل و پخش می شود ومحصولات همگن با هم توزیع می شود که البته بهای توزیع این کالاها با هم تفاوت دارد. 


سرمایه گذاری افق کوروش برای ایجاد مراکز توزیع 
اما در مورد این موضوع که چرا الگوی پیش گرفته شده توسط افق کوروش، توسط سایر  فروشگاه های زنجیره ای اجرا نمی شود، باید دلیل نخست آن را در متعلق بودن مکان عرضه به خود افق کوروش دانست.

در واقع افق کوروش فروشگاه های خود را دارد و از همین رو انباردار ملزم است که در ساعت مورد نظر حضور داشته و کالاها را تحویل بگیرد. دومین دلیل هم در متعلق بودن سبد کالاها به خود این فروشگاه های زنجیره ای است.


گفتنی است افق کوروش با انجام سرمایه گذاری، مراکز متعدد توزیع در انبارهای مرکزی خود ایجاد کرده که در نتیجه آن سیوینگ و کاهش هزینه ایجاد کرده است. 
اما نکته در اینجاست که مدیران سایر فروشگاه های زنجیره ای هم با این راهکارها آشنایی دارند اما تمایلی به سرمایه گذاری ندارند.

 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز