پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
پخش و تولید در همه جای دنیا دو مقوله متفاوت هستند، اما یکی از عارضههای مناسبات تولید کنندگان و شرکتهای پخش در کشور، عدم تناسب رویکرد حرفهای بین تولید کننده و پخش است.
فروشگاههای زنجیرهای خارجی، تمرکز فزاینده بر برندسازی و ارائه محصولات باکیفیت دارند. این فروشگاهها با سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه، تولید محصولات باکیفیت برند اختصاصی خود را دنبال میکنند و با ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش، به دنبال جلب اعتماد و رضایت مشتریان هستند. فروشگاههای زنجیرهای ایران، تا حد زیادی به عرضه محصولات برندهای شناختهشده داخلی و خارجی متکی هستند. این فروشگاهها، تمرکز کمتری بر برندینگ و عرضه محصولات باکیفیت، با برند اختصاصی دارند و همین امر چالشهایی را در زمینه رقابت با نمونههای خارجی ایجاد کرده است.
فروزان فرد با بیان اینکه تولیدکنندگان در حال خروج از شبکه توزیع فروشگاههای زنجیره ای هستند، گفت: در ده سال گذشته تعداد زیادی از شرکتهای تولیدکننده تحت تاثیر فشار خرده فروشی به صورت مستقل شبکه توزیع راه انداختند یا اینکه فعالیت خود را دیگر در فروشگاههای زنجیرهای انجام نمیدهند.
ساختارهای تفکیک شده و منحصر بفرد موجود در هر یک از هلدینگهای کشور، امکان تشکیل کنسرسیوم بین شرکتهای پخش روی کاغذ امکان دارد اما در زمین اجرا بهتر است از ساختارهای موجود در انجمن شرکتهای پخش استفاده شود تا حمایتهای لازم برای اعضا فراهم شود. برای مثال یکی از موارد کارآیی این اتحاد میتواند به تعادل رساندن مارژینها در چانهزنی با فروشگاههای زنجیرهای بزرگ باشد.
مالکان شرکتهای بزرگ پخش که معمولا تولیدکنندگان بزرگ هستند، عموما سود را در تولید و در سبد عرضه کالای خود میبینند نه در ایجاد خود شرکت پخش. پس ما نخست باید به سمت و سوی شرکتهای بزرگ توزیعکننده برویم که فعالیت تخصصی این شرکتها Third Party Logistic (شرکتهای لجستیکی طرف سوم یا بهاختصار ۳PLها به شرکتهایی گفته میشود که سازمانهای تولیدی یا خدماتی بخشی یا کل امور لجستیکی خود را به آنها برونسپاری میکنند) است که اصطلاحا به آنها شرکت های تریپل گفته میشود