جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛  
آمایش سرزمین موضوعی است که در صورت توجه به آن می‌توان شاهد سرمایه گذاری سودده بود. اتفاقی که امروز در فولاد هرمزگان به وقوع پیوسته و این مجموعه در کنار افزایش تولید و توسعه سبد محصولات خود، به دنبال توسعه هرچه بیشتر و فعالیتی بیش از گذشته در بازار‌های داخلی و صادراتی است.
کد خبر: ۶۶۲۱۵

تیتر 20- مکان یابی صحیح و توجه به آمایش سرزمین از مهمترین موضوعاتی است که باید در توسعه صنعتی به آن توجه داشت. عدم توجه به آمایش سرزمین در سال های گذشته باعث شد تا صنعت فولاد با چالش های بسیاری همراه شود. اما در این بین برخی واحدهای فولادی با قرار گیری در موقعیت جغرافیایی مناسب توانسته اند مسیر توسعه خود را با سرعت بیشتری طی کنند.

 
فولاد هرمزگان یکی از زیرمجموعه های هلدینگ فولاد مبارکه با قرار گیری در استان هرمزگان و دسترسی به آب های آزاد از موقعیت جغرافیایی خوبی نسبت به سایر مجموعه های فولادی برخوردار است. 


تامین آب یکی از مهم ترین موضوعات برای صنعت فولاد است که فولاد هرمزگان با قرار گیری در نزدیکی آب توانسته بر این چالش غلبه کند. اما این موضوع تنها به تامین آب ختم نمی شود. درواقع موقعیت جغرافیایی به نقطه قوتی برای فولاد هرمزگان تبدیل شده که توانسته میزان طرح های توسعه ای را افزایش دهد. 
مهمترین نکته برای فولاد هرمزگان که تولید کننده تختال بوده و در حال توسعه سبد محصولات خود است، نزدیکی به بازارهای صادراتی است. این موضوع می تواند توان رقابتی این مجموعه را نسبت به دیگر مجموعه های فولادی کشور افزایش دهد.


 کاهش هزینه های حمل و نقل و دسترسی به بنادر صادراتی از مهمترین دلایلی است که می تواند هزینه های فولاد هرمزگان را کاهش و حضور آن را در بازارهای صادراتی افزایش دهد.


 درواقع این دسترسی باعث می شود تا میزان صادرات این مجموعه افزایش و در نتیجه درآمدهای ارزی راهی تامین سرمایه برای طرح های توسعه ای و سرمایه گذاری های جدید شوند.

 
اما در بخش دیگر باید به دسترسی آسان واردات نیز اشاره کرد. عدم توسعه اکتشافات معدنی در کشور باعث شده تا تولیدکنندگان فولاد نسبت به تامین مواد اولیه خود در سال های پیش رو با نگرانی همراه شوند. این نگرانی به میزانی است که واردات مواد اولیه چندان دور از ذهن نیست و احتمال داده می شود که در سال های آینده برای تامین نیاز فولادی ها شاهد واردات سنگ آهن باشیم. 


با چنین شرایطی فولاد هرمزگان به دلیل نزدیکی به بنادر از شرایط خوبی برای واردات مواد اولیه برخوردار است و می تواند با نگرانی کمتری به توسعه هرچه بیشتر بپردازد. در واقع امروز توسعه در مجموعه فولاد هرمزگان به دلیل مکان یابی درست  با خیال آسوده تری پیش می رود و این مجموعه می تواند اهداف بلند مدتی را برای حضور حداکثری در بازار داخلی و همچنین افزایش سهم صادراتی داشته باشد.


در بحث تامین گاز هم تقریبا شرایط این مجموعه برای سرمایه گذاری در توسعه میادین گازی مهیا است و اگر چنین طرحی در دستور کار باشد به دلیل نزدیکی به این مناطق شاهد حجم سرمایه گذاری کمتری به نسبت سایر مجموعه های فولادی خواهد بود. 


موارد یاد شده حاکی از آن است که در احداث مجموعه فولاد هرمزگان دقت بسیاری در آمایش سرزمین شده است و امروز نیز این مجموعه توانسته در میان مجموعه های فولادی خوش بدرخشد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز