جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند: 
فولاد خوزستان با افزایش سرمایه گذاری در طرح‌های دانش بنیان، ضمن حمایت از شرکت‌های فعال در این زمینه، با تولید دانش محور توان رقابتی خود در حوزه صادرات را هم افزایش می‌دهد.  
کد خبر: ۶۷۰۱۷

تیتر 20- کاهش قیمت تمام شده و دستیابی به بهره وری از مهمترین اولویت های شرکت های تولیدکننده فولاد است که در ادامه این مسیر به افزایش سهم بازار دست پیدا می کنند. فولاد خوزستان نیز در چند سال اخیر به دنبال طی کردن این مسیر با سرعتی بیش از گذشته است. 


در این بین توسعه بومی سازی و افزایش همکاری ها با شرکت های دانش بنیان از مهمترین اقداماتی است که می تواند با تامین نیاز این مجموعه، بهره وری را افزایش دهد.


 فولاد خوزستان تا کنون با ۴۸۳ شرکت دانش بنیان همکاری داشته و بالغ بر ۳۰۰ قرارداد پژوهشی نیز با دانشگاه‌ها منعقد کرده که علاوه بر حمایت از دانش بنیان ها  توانسته نیازهای خود را تامین و میزان ارزبری را کاهش دهد. 


در حوزه ساخت قطعات بالای ۳ میلیون دلار بومی‌سازی در این شرکت انجام شده است ، مواد معدنی پرومنگنز پرکربن که سال‌ها جزو مواد وارداتی کشور بود هم اکنون توسط یک شرکت دانش بنیان داخلی در حال تولید است و سالانه چیزی حدود ۳۴ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای فولاد خوزستان انجام می گیرد. 


در قالب قطعات و مواد هم سالانه حدود ۱۴۰ میلیون دلار خرید خارجی انجام می شد که در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار شده و بقیه توسط همین شرکت‌های دانش بنیان بومی‌سازی شده است که به چرخه اقتصادی کمک می ‌کند.

 
در حوزه بومی سازی شرکت فولاد خوزستان اقدامات مهمی انجام داده است که در نتیجه آن از سال ۱۴۰۰ تا به امروز ۶۷۰۴ کالا را برای اولین بار بومی سازی شده است. همچنین بیش از ۲۵ هزار قطعه و تجهیزات در فولاد خوزستان بومی سازی شده‌ است. 


اما در اقدامی دیگر، فولاد خوزستان موفق به بهره برداری از دستگاه تصفیه گازهای سولفیدی شد و در کنار آن برای سرمایه گذاری برروی گازهای فلر اعلام آمادگی کرده است.


 نکته مهم آن است که فولاد خوزستان در دو سال گذشته بیش از ۳۵ پروژه نیازمحور و ارزش ‌‌‌محور اجرایی کرده‌‌‌ که ارزش آنها معادل ۳۰ میلیارد تومان بوده است. این موضوع می تواند تا حدودی در تامین نیاز صنعت فولاد به گاز موثر باشد. 


چنین مواردی به خوبی نشان می دهد که این مجموعه در 5  سال اخیر مسیر تولید دانش محور را در پیش گرفته است تا علاوه بر کاهش هزینه های خود بتواند تکنولوژی و دانش روز را در اختیار داشته باشد. 


راه‌‌اندازی مرکز نوآوری تخصصی فولاد هم درست در راستای همین سیاست صورت گرفت تا فولاد خوزستان علاوه بر رفع نیازهای خود از ایده های خلاقانه هم حمایت کرده و با سرمایه گذاری منجر به بهره برداری از آنها شود. 


با توسعه در بخش های یاد شده، فولاد خوزستان می تواند بهره برداری از طرح های توسعه ای خود را سرعت بخشیده با افزایش تولید همراه شود، اتفاقی که سهم فروش داخلی و صادراتی این مجموعه را افزایش داده و حمایت سهامداران را بیش از گذشته خواهد کرد. درواقع تولید دانش محور می تواند توان رقابت این مجموعه در ارزآوری را افزایش دهد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز