شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد: 
توسعه اقدامات ارزی توسط بانک سینا، پیامدها و تاثیرات متنوع و متعدد به‌ویژه از منظر توسعه درآمد و برندینگ برای بانک خواهد داشت. از آنجا که فعالیت‌های ارزی، از منابع اصلی درآمدهای غیرمشاع بانک‌ها به شمار می‌رود، توجه ویژه مدیران بانک به حوزه «معاونت ارزی و بین‌الملل» بانک سینا و توسعه فعالیت‌های ارزی، منجر به افزایش قابل‌توجه این نوع درآمدها و در نتیجه، سودآوری بیشتر بانک می‌شود. 
کد خبر: ۶۹۷۹۳

تیتر 20- با وجود چالش‌های بانک سینا در حوزه فعالیت‌های ارزی طی سال‌های گذشته، چشم‌انداز آینده این بانک، روشن به نظر می‌رسد. حمایت صندوق توسعه ملی، اجرای برنامه‌های توسعه‌ای مدون، بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و فراهم‌سازی بسترهای لازم، با تحولات اخیر مدیریتی در بانک سینا، مسیر را برای جهش ارزی این بانک، هموار ساخته است.

 
کارشناسان معتقدند در حال حاضر، ‌ده‌ها میلیارد دلار ارز در قالب سرمایه‌گذاری و ذخیره در صندوق‌ها، منازل و... نگهداری می‌شود و باید راهکارهای جذاب و انگیزه‌بخش برای عرضه این منابع به بانک‌ها مدنظر قرار گیرد. این امر، مستلزم بازنگری در سازوکار حساب‌های ارزی، شیوه تامین منابع مالی، درآمدزایی و ارائه خدمات ویژه به مشتریان نظام بانکی است. 


فعالیت ارزی: سهم اندک، بستر لازم و جهش قابل‌توجه
بانک سینا با حدود دو دهه سابقه، خدمات ارزی متنوعی را به مشتریان ارائه می‌کند. افتتاح انواع حساب‌های ارزی، خرید و فروش ارز، صدور حواله‌های ارزی و دریافت آن به نام مشتریان، گشایش اعتبارات اسنادی دیداری و مدت‌دار، صدور انواع ضمانت‌نامه‌های ارزی، انجام امور واردات با ثبت سفارش بروات اسنادی، انجام امور اعتبارات اسنادی صادراتی و صدور گواهی تمکن مالی به زبان انگلیسی، از جمله خدمات ارزی بانک سیناست.


علی‌رغم تنوع این سرویس‌ها، سهم بانک سینا از معاملات ارزی، پایین است؛ موضوعی که علی ابدالی، سرپرست جدید بانک سینا نیز آن را تایید و البته بر فراهم بودن «بسترهای لازم»، برای گسترش فعالیت‌های ارزی بانک تاکید کرده و وعده «جهش قابل‌توجه»، با وجود «سهم اندک» را داده است. 


در این زمینه، چند پرسش مهم مطرح می‌شود: بسترهای گسترش فعالیت‌های ارزی که منجر به جهش موردنظر بانک سینا یا رشد چشمگیر آن در سال‌‌های آینده می‌شود، کدامند؟ این بسترها، چگونه منجر به توسعه سهم بازار این بانک در معاملات ارزی خواهد شد؟ و پیامدهای حاصل از توسعه این فعالیت‌ها چیست؟


بسترهای سه‌گانه گسترش فعالیت ارزی بانک سینا
هرچند تحریم‌های بانکی، کمبود نقدینگی و مسائل زیرساختی، از چالش‌های اصلی حوزه فعالیت‌های ارزی هستند اما با توجه به پتانسیل‌های موجود بانک سینا، بسترهای متعددی برای گسترش خدمات ارزی بانک وجود دارد.


بستر اول حمایت صندوق توسعه ملی به عنوان سهامدار عمده بانک سیناست. این حمایت‌ها‌ در سه حوزه زیر مطرح است: 
اولین حوزه، تامین منابع مالی است. صندوق توسعه ملی قادر است از طریق ارائه تسهیلات و خطوط اعتباری، منابع مالی موردنیاز برای توسعه فعالیت‌های ارزی این بانک را تامین کند. دومین حوزه، ضمانت‌نامه‌هاست. صندوق توسعه ملی می‌تواند با ارائه ضمانت‌نامه برای معاملات ارزی بانک سینا، ریسک معاملات را کاهش داده و به جذب مشتریان جدید در این حوزه یاری می‌رساند. سومین حوزه، ایجاد ارتباطات بین‌المللی است. صندوق توسعه ملی با توجه به روابط فراملی، می‌تواند در برقراری ارتباط با بانک‌ها، موسسات مالی بین‌المللی و توسعه فعالیت‌های ارزی در سطح بین‌الملل به بانک سینا کمک کند.


بستر دوم توسعه زیرساخت‌های بانک است. در این زمینه، بانک سینا به دلیل برخورداری از پیشرفته‌ترین سامانه بانکداری الکترونیک، شرایط مطلوبی دارد. استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته و به‌روز برای انجام معاملات ارزی توسط بانک، به افزایش سرعت و دقت انجام معاملات از یک‌سو و کاهش ریسک خطاهای انسانی از سوی دیگر، کمک می‌کند. 


علاوه بر زیرساخت‌های سخت‌افزاری، بانک سینا با ارائه آموزش‌های لازم در زمینه فعالیت‌های ارزی مانند قوانین و مقررات مربوطه، ابزارها و روش‌های معاملات ارزی و ریسک‌های مرتبط، بستر لازم را داراست. علاوه بر این، تلاش برای تاسیس شعب بین‌المللی در کشورهای مختلف، دسترسی بانک سینا را به بازارهای جدید و توسعه فعالیت‌های ارزی میسر می‌سازد.‌


بستر سوم نوآوری و ارائه خدمات جدید است. بانک سینا با ارائه خدمات نوآورانه در حوزه ارزی مانند خدمات الکترونیکی، سرویس‌های مبتنی بر تامین مالی تجارت بین‌المللی و...، می‌تواند سهم خود را در بازار معاملات ارزی افزایش دهد. تمرکز بر خواسته‌های مشتریان خاص مانند شرکت‌های صادرکننده و واردکننده و ارائه خدمات ارزی متناسب با نیازهای آنها، مسیر مناسبی برای توسعه فعالیت‌های ارزی بانک سیناست. نکته مهم دیگر، استفاده از فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی برای ارتقای کیفیت خدمات ارزی و ارائه سرویس‌های بهتر به مشتریان است.


علاوه بر اینها، موضوعاتی مانند بهبود روابط سیاسی ایران با برخی کشورها، رفع بخشی از تحریم‌های بانکی و رشد تجارت خارجی، که البته بیشتر به سیاستگذاری‌های کلان کشور وابسته است، به تسهیل فعالیت‌های ارزی بانک سینا و افزایش سهم بانک در بازار معاملات ارزی کمک می‌کند. حتی اگر این بستر، هنوز فراهم نباشد، بانک سینا، باید آمادگی لازم را از نظر زیرساختی، خدمات نوین و تامین منابع مالی داشته باشد تا در فرصت‌های احتمالی از آن بهره‌مند شود.


البته گسترش فعالیت‌های ارزی توسط بانک سینا نیازمند رعایت پیش‌نیازهای ویژه است. رعایت قوانین و مقررات ارزی در سطح ملی و بین‌المللی در حوزه مبارزه با پولشویی، مدیریت ریسک با استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب و نیز حفظ شفافیت در زمینه فعالیت‌های ارزی، با اطلاع رسانی شفاف به ذینفعان شامل مشتریان، سهامداران و نهادهای نظارتی از جمله این پیش‌نیازهاست. با فراهم‌سازی این بسترها، تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه، بانک سینا می‌تواند سهم بازار خود را در حوزه فعالیت‌های ارزی افزایش دهد و به بازیگر اصلی در بازار معاملات ارزی تبدیل شود.


تاثیرات توسعه فعالیت‌های ارزی بانک سینا
توسعه اقدامات ارزی توسط بانک سینا، پیامدها و تاثیرات متنوع و متعدد به‌ویژه از منظر توسعه درآمد و برندینگ برای بانک خواهد داشت. از آنجا که فعالیت‌های ارزی، از منابع اصلی درآمدهای غیرمشاع بانک‌ها به شمار می‌رود، توجه ویژه مدیران بانک به حوزه «معاونت ارزی و بین‌الملل» بانک سینا و توسعه فعالیت‌های ارزی، منجر به افزایش قابل‌توجه این نوع درآمدها و در نتیجه، سودآوری بیشتر بانک می‌شود. 


موضوع دیگر، تنوع‌بخشی به سبد درآمدی بانک است. وابستگی بیش از حد به منابع درآمدی سنتی مانند تسهیلات، ریسک فعالیت‌های بانک را افزایش می‌دهد اما توسعه فعالیت‌های ارزی به عنوان منبع درآمدی جدید، علاوه بر تنوع سبد درآمدی بانک، موجب کاهش ریسک خواهد شد. برآیند تاثیرات ناشی از گسترش فعالیت ارزی، تقویت برند بانک سینا و ارتقای جایگاه آن در نظام بانکی است. این امر به جذب مشتریان جدید و افزایش اعتبار بانک می‌انجامد.


با توجه به پتانسیل‌های یادشده، بسترهای موجود، تحولات مدیریتی و حضور ابدالی مدیر باسابقه بانکی در راس بانک سینا از اردیبهشت‌ماه امسال و نیز اولویت‌بخشی به توسعه خدمات ارزی، تحقق جهش قابل‌توجه در این عرصه، دور از انتظار نیست. با این توصیف، طی سال‌های آینده، همراه با رشد فزاینده سهم بازار بانک سینا در حوزه معاملات ارزی، افزایش درآمدها و سودآوری این بانک، رویا نیست، بلکه یک واقعیت است.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز