جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
"تیتر ۲۰" کارنامه سرمایه‌گذاری ماکو در دولت سیزدهم را بررسی کرد: 
منطقه آزاد ماکو با ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری و معرفی بیش از ۱۰۴ پروژه توانست بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان سرمایه داخلی و ۴۳ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کند. به همین دلیل یک قدم به تبدیل شدن به مرکز صنعتی و ترانزیتی شمال غرب کشور نزدیکتر شده است.
کد خبر: ۷۰۲۴۰

تیتر ۲۰ -  در سه سال گذشته مدیران منطقه آزاد ماکو تمرکز خود را بر توسعه زیرساخت‌های منطقه آزاد ماکو گذاشته است. به همین دلیل  ۱۰۴ طرح سرمایه گذاری داخلی به ارزش ۹۴۰۰ میلیارد ریال در راستای دستیابی به اهداف توسعه ای معرفی شد. در این مدت با توجه به طرح‌های پیشنهادی منطقه آزاد ماکو، ۴۳.۵ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی  به بهره برداری رسید.


جزئیات پروژه های منطقه آزاد ماکو که در مدت سه سال اخیر اجرا شده از این قرار است که ۳۰ طرح توسط سرمایه گذاران داخلی در سال ۱۴۰۰ اجرایی شد، ارزش این پروژه‌ها در زمان اجرا ۱۸۴ میلیارد تومان برآورد شده بود. همچنین در سال ۱۴۰۰ حدود ۳.۳ میلیون دلار پروژه با سرمایه گذاری خارجی به بهره برداری رسید.


در ادامه سیاست تقویت زیرساخت ها در ماکو دنبال شد، به طوری که میزان سرمایه گذاری داخلی در منطقه آزاد ماکو سال ۱۴۰۱ برای ۳۰ طرح به ۳۲۵ میلیارد تومان رسید. همچنین در اجرای پروژه‌های اقتصادی در این سال ۱۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب شد.


همچنین سال ۱۴۰۲ در ۴۴ طرح سرمایه گذاری داخلی و خارجی جذب شد، مجموعه ارزش سرمایه گذاری داخلی ۴۳۱ میلیارد تومان و حدود ۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه های منطقه آزاد ماکو بکار گرفته شد.


جزئیات پروژه های یک سال گذشته منطقه آزاد ماکو مربوط به بخش صنعت و معدن و گردشگری بود. برای نمونه این منطقه توافقاتی را با هلدینگ ماهان در حوزه گردشگری داشت، همچنین با یک شرکت چینی برای تولید خودرو و ماشین آلات و... توافقنامه های امضا کرده است. 


بررسی روند جذب سرمایه منطقه آزاد ماکو در سه سال گذشته نشان می دهد که تسهیل گری و ارایه بسته های سرمایه گذاری کارساز واقع شده است. به طوری که در  سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای پروژه ها بکار گرفته شد. به طور قطع اثر این سیاست تراز تجاری این منطقه آزاد نمایان می‌شود.


منطقه آزاد ماکو دارای ظرفیت‌های بالایی در زمینه صنعتی، معدنی و گردشگری است. به همین دلیل بیشترین سرمایه گذاری ها در سه سال اخیر در حوزه های صنایع و معادن، کشاورزی، گردشگری و ورزشی، لجستیک، صنوف، تجارت و ساخت و ساز جذب شده است. 


همچنین ۵۷۳ میلیون دلار صادرات از منطقه آزاد ماکو به خارج از کشور انجام شده است. در مجموع ۵ هزار و ۶۳۵ میلیون دلار از منطقه آزاد ماکو صادرات شده که بخشی از آن ترانزیت از سرزمین اصلی بوده است.


در بخش سرمایه‌گذاری نیز از تعداد ۱۱۰ بسته سرمایه گذاری به ارزش ۲۸۴۲۰ میلیارد تومان حدود ۱۰۱۲۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط ۶۴ نفر ثبت شده و هم اکنون مراحل فعالیت خود را آغاز کرده اند. با بهره برداری از این طرح ها برای ۴ هزار و ۹۰۰ نفر اشتغال در منطقه ایجاد می شود.


براساس این گزارش می توان ادعا کرد در سه سال گذشته منطقه آزاد ماکو توانسته فرصت های از دست رفته یک دهه گذشته را جبران کند. اما تحقق اهداف بلندمدت توسعه در اینجا نیازمند ادامه مسیر کنونی سرمایه گذاری است. به طور قطع اجرای پروژه‌های اقتصادی زمانبر هستند و تا زمان به نتیجه رسیدن پروژه ها باید تسهیل گری در اجرای پروژه‌ها و کمک به سرمایه‌گذاران در تامین مواد اولیه و... در دستور کار  قرار گیرد.

ارسال نظرات
موضوعات روز