يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۸
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
در سال‌های اخیر منطقه آزاد کیش نتوانسته عملکرد مناسبی در بخش صنعت و تجارت داشته باشد به همین دلیل تنها در زمینه گردشگری تمرکز داشته است، اما نه اینکه از طریق توسعه زیرساخت‌ها به گردشگری منطقه کمک کرده باشد، بلکه با گرانسازی تنها به دنبال درآمد بیشتر بوده است، در حالی که بخش زیادی از گردشگران ایرانی را از سفر به این جزیره محروم کرده است.
کد خبر: ۷۱۱۷۴

تیتر ۲۰  - کیش امسال به سبک هرساله رویداد تابستانه ای برگزار کرده تا به سکوت هتل های لوکس این شهر در نیمه نخست سال پایان دهد. اما مدیران مناطق آزاد با تعریف رویدادهای تخصصی و گران عملا در جذب گردشگران شکست خورده اند. هرچند این مسأله را به تنش‌های خاورمیانه و مسائل دیگر نسبت داده‌اند.


جزیره کیش تابستان هر سال برای اینکه بتواند تعدادی مسافر جذب کند و صنعت گردشگری کیش از رکود فصلی خارج شود  جشنواره تخفیفات ویژه ای برای تفریحات کیش در تیرماه هر سال ارائه می‌دهد. این تخفیفات برای هتل ها، استفاده از رستوران‌ها، کافی‌شاپ ها و... داده می‌شود. اما بررسی وضعیت هتل ها و پروازها به کیش نشان می‌دهد که این جشنواره تاثیر چندانی بر جذب مسافران نداشته است. چرا که در این فصل گردشگران شمال و شمال غرب کشور را برای تفریح انتخاب می‌کنند.


 مگر اینکه کیش آفرهای خاصی برای مسافران در نظر گرفته باشد که بررسی سایت رویدادهای تابستانه کیش در سال ۱۴۰۳ نشان داد که بسیاری از آنها از روش قدیمی و نخ‌نمای افزایش قیمت ها و ارائه تخفیف استفاده کرده‌اند. درواقع تابستان امسال تخفیفی به گردشگران ارایه نشده بود که برای گردشگران جذابیت داشته باشد که مناطق خنک را بیخیال شوند و گرمای کیش را به جان بخرند.


البته یکی از مهمترین دلیل عدم موفقیت رویدادهای تابستانه کیش ضعف مدیریت منطقه آزاد کیش است که نتوانسته برنامه‌های جذابی را برای گردشگران پیش‌بینی کند.


 به طوری که در این رویدادها تابستان سمینارهای آموزشی از جمله سمینار برای مدیران هتلها، برگزاری گروه های آئینی در فرودگاه های کیش، برگزاری مسابقات کشوری شامل بادبانی (بانوان و آقایان)، جت اسکی و جت بت، برگزاری المپیاد ورزشی کانون وکلا کشور، مسابقات قهرمانی غواصی و... در نظر گرفتند.  این ورزش‌ها کاملا تخصصی هستند. به طور قطع بسیاری از گردشگران تنها برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت سفر می‌کنند. به همین دلیل چنین ورزش‌های تخصصی نمی تواند مردم عادی را برای این مسابقات به کیش بکشاند.


درحال حاضر منطقه آزاد کیش به جای اینکه تلاش کند تا مدیران هتل‌ها را مجاب کند به جای اینکه تمام تابستان بیش از نیمی از اتاق های خود را خالی نگهدارند تخفیفات مناسبی ارایه دهد تا افرادی که در فصل های شلوغ کیش نمی‌توانند آنجا سفر کنند در تابستان با حضور خود چراغ گردشگری آنجا را همچنان روشن نگهدارد.


منطقه آزاد کیش در سال های اخیر در گرانی خدمات گردشگری با استانبول و دبی رقابت کرده‌است. درحالی که این جزیره از نظر خدمات قابل مقایسه با مراکز گردشگری غرب آسیا نیستند. به همین دلیل گردشگران ایرانی سفر به ترکیه و امارات را به جزیره کیش ترجیح دادند.


 در سالهای گذشته یکی از دلایل موفقیت استانبول برای جذب بیشترین گردشگر از اروپا و آسیا ارائه خدمات ارزان قیمت بوده است. در مقابل کیش تلاش کرده با گران کردن خدمات هتل‌داری ناکارآمدی در جذب گردشگری را جبران کند.


براساس این گزارش می توان ادعا کرد منطقه آزاد کیش برنامه کارآمدی برای جذب گردشگران ندارد و عملا رویدادهای تابستانه آنها نیز مانند سایر برنامه‌های منطقه آزاد نتوانست موفق باشد.


 بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند در سال های اخیر منطقه آزاد کیش نتوانسته عملکرد مناسبی در بخش صنعت و تجارت داشته باشد به همین دلیل تنها در زمینه گردشگری تمرکز داشته است، اما نه اینکه از طریق توسعه زیرساخت‌ها به گردشگری منطقه کمک کرده باشد، بلکه با گرانسازی تنها به دنبال درآمد بیشتر بوده است، در حالی که بخش زیادی از گردشگران ایرانی را از سفر به این جزیره محروم کرده است.

ارسال نظرات
موضوعات روز