دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
خرید سهام پتروشیمی صدف و باشگاه استقلال را می توان با توجه به شرایطی که وجود دارد دو خرید پر حاشیه پتروشیمی تند گویان در یکی دو سال اخیر دانست.
کد خبر: ۷۱۲۶۶

تیتر20 - اسفندماه سال 1402 بود که شرکت پتروشیمی تندگویان حدود 30 درصد از سهام پتروشیمی صدف را خریداری کرد. این خرید از منابع آزاد خود پتروشیمی تندگویان و به پیشنهاد هلدینگ خلیج فارس بوده است که با واکنش های زیادی از سوی فعالان بازار سرمایه مواجه شد که مهمترین نقدهای وارد به این موضوع مربوط به ارزش گذاری سهام پتروشیمی صدف و چالش های تامین خوراک این شرکت بود. این شرکت سالانه به ۸۴ هزار تن بوتادین، ۲۷ هزار تن استایرن منومر و ۳۵ هزار تن روغن های آروماتیک نیاز دارد تا بتواند به ظرفیت های تولیدی خود برسد. 


مقدار سرمایه گذاری انجام شده در پتروشیمی صدف حدود 200 میلیون یورو و 3 همت بوده که از طریق اورده نقدی سهامداران بوده انجام شده است.


خرید پتروشیمی صدف توسط پتروشیمی شهید تندگویان با چالش‌ها و مشکلاتی همراه بوده است. اولین مشکل به روند قانونی معامله مربوط می‌شود؛ این معامله هنوز نهایی نشده و نیاز به تصویب در هیات مدیره هلدینگ خلیج فارس دارد. همچنین، ارزش‌گذاری سهام پتروشیمی صدف توسط کارشناسان رسمی انجام شده، اما این موضوع باید توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تأیید شود تا مراحل قانونی طی شود.


یکی دیگر از مشکلات، پیچیدگی‌های مرتبط با بدهی‌ها و تعهدات مالی است که ممکن است بر ارزش واقعی سهام و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، هماهنگی بین هیات مدیره شرکت‌های مختلف زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس نیز زمان‌بر است و نیاز به تاییدات مختلف دارد. این موضوعات باعث شده‌اند تا فرآیند خرید طولانی‌تر و پیچیده‌تر شود.


سیدرضا قاسمی‌شهری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان در مجمع در پاسخ به پرسش سهامداران درباره خرید بخشی از سهام شرکت پتروشیمی صدف خلیج فارس اظهار کرد: شرکت پتروشیمی شهید تندگویان در مزایده برای خرید بخشی از سهام شرکت پتروشیمی صدف خلیج فارس شرکت کرد، ابهام‌هایی درباره این موضوع مطرح بود که با پاسخ به سازمان بورس و اوراق بهادار رفع شد، اما تا مراحل قانونی این موضوع طی نشود، این معامله انجام نخواهد شد.


همچنین  ارزش‌گذاری سهام مورد نظر از سوی کارشناس رسمی دادگستری و شرکت‌های تأمین سرمایه‌ انجام شده است.


اما با تمام انتقادها و مشکلات، خرید پتروشیمی صدف توسط پتروشیمی تندگویان می‌تواند تأثیرات متعددی بر عملکرد این شرکت داشته باشد. در این مسیر پتروشیمی تندگویان می‌تواند ظرفیت تولید خود را افزایش دهد. این امر می‌تواند باعث افزایش تولید محصولات پتروشیمی و در نتیجه افزایش درآمد شرکت شود.


اگر پتروشیمی صدف محصولات مختلفی نسبت به پتروشیمی تندگویان تولید می‌کند، این خرید می‌تواند به تنوع سبد محصولات تندگویان کمک کند.


از دیگر خبرهایی که برای پتروشیمی تندگویان خبرساز و حاشیه ایجاد کرد، خرید سهام باشگاه استقلال است. این مجموعه یکی از شرکت‌هایی است که در واگذاری ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال نیز شرکت داشته است. این واگذاری شامل ۹ میلیارد و ۱۷۲ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۵۰۰ سهم از این باشگاه بوده است. به طور کلی، چهار شرکت پتروشیمی شامل پتروشیمی پارس، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی شهید تندگویان این سهام را خریداری کرده‌اند که می‌تواند تأثیرات مختلفی بر این شرکت داشته باشد که برخی از آنها مثبت و برخی منفی هستند:


افزایش شناخته شدن برند، سرمایه‌گذاری در یک باشگاه فوتبال پرطرفدار مانند استقلال می‌تواند باعث افزایش شناخت و اعتبار برند پتروشیمی تندگویان در بین مردم و به خصوص علاقه‌مندان به فوتبال شود. این موضوع می‌تواند به رشد جایگاه اجتماعی و اعتماد عمومی نسبت به شرکت کمک کند. این شرکت از طریق مشارکت در باشگاه استقلال، می‌تواند از تبلیغات گسترده و نمایش نام تجاری خود در مسابقات و برنامه‌های مرتبط بهره‌مند شود. این امر می‌تواند به جذب مشتریان جدید و تقویت موقعیت شرکت در بازار کمک کند. همچنین همکاری با یک باشگاه ورزشی بزرگ ممکن است فرصت‌های جدیدی را برای مشارکت در پروژه‌های تجاری ایجاد کند، که می‌تواند به توسعه کسب و کار شرکت کمک کند.


اما تاثیرات منفی که به اعتقاد کارشناسان می تواند در پی داشته باشد، هزینه‌های غیر مرتبط با فعالیت اصلی است، خرید سهام باشگاه ورزشی می‌تواند منابع مالی شرکت را به سمت سرمایه‌گذاری‌های غیرمرتبط با فعالیت اصلی شرکت هدایت کند. این موضوع ممکن است باعث کاهش تمرکز بر روی فعالیت‌های اصلی پتروشیمی تندگویان و تأثیر منفی بر عملکرد کلی آن شود.


مدیریت یک باشگاه فوتبال و نگهداری سهام آن ممکن است با ریسک‌های مالی و مدیریتی همراه باشد که می‌تواند بر سلامت مالی پتروشیمی تندگویان تأثیر منفی بگذارد. به خصوص در صورتی که باشگاه با مشکلات مالی یا عملکردی مواجه شود.


از طرف دیگر برخی از سهامداران و کارشناسان ممکن است نسبت به این نوع سرمایه‌گذاری‌ها انتقاد داشته باشند، به ویژه اگر اعتقاد داشته باشند که این سرمایه‌گذاری‌ها به نفع کسب و کار اصلی شرکت نیست.


در نتیجه خرید سهام باشگاه استقلال توسط پتروشیمی تندگویان می‌تواند هم فرصت‌های جدیدی برای شرکت ایجاد کند و هم ریسک‌هایی به همراه داشته باشد. موفقیت این سرمایه‌گذاری به نحوه مدیریت و استفاده از این فرصت‌ها و همچنین میزان تأثیر آن بر فعالیت‌های اصلی شرکت بستگی دارد.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز