پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷
جنایت روز سه شنبه انفجار پیجرها در لبنان، توجه عمومی را به دستگاه ارتباطی قدیمی جلب کرد که دیگر به شکل گسترده کاربرد ندارد اما همچنان یک ابزار حیاتی باقی مانده است.
کد خبر: ۷۱۵۵۴

تیتر 20-  پیجرها با تبدیل شدن تلفن‌های همراه به ابزار اصلی ارتباطی جهان، با کاهش تقاضا از روزهای اوج خود در دهه ۱۹۹۰ روبرو شده و تا حد زیادی منسوخ شدند. این دستگاه‌های الکترونیکی کوچک به دلیل صدایی که برای اطلاع رسانی پیام‌های دریافتی به کاربران تولید می‌کنند، به عنوان «بیپر» نیز شناخته می شوند و به دلیل دوام و عمر باتری طولانی، در برخی بخشها مانند مراقبت‌های بهداشتی و خدمات اضطراری، یک وسیله ارتباطی حیاتی باقی مانده اند.

یک جراح ارشد در یکی از بیمارستان‌های بزرگ انگلیس به رویترز گفت: پیجرها، ارزان‌ترین و کارآمدترین راه برای برقراری ارتباط با تعداد زیادی از مردم برای پیام‌هایی است که نیازی به پاسخ ندارند. پزشکان و پرستاران در سرویس بهداشت ملی انگلیس، از پیجر استفاده می‌کنند.

پس از اینکه پیجرها، روز سه شنبه به طور همزمان در سراسر لبنان منفجر شدند و بیش از ۱۰ کشته و نزدیک به ۳۰۰۰ مجروح بر جای گذاشتند، تیتر خبرها شدند.

 مواد منفجره در داخل این دستگاه‌ها، توسط سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) کار گذاشته شده بود.

طبق جدیدترین آمار رسمی، سرویس بهداشت ملی انگلیس، در سال ۲۰۱۹ از حدود ۱۳۰ هزار پیجر استفاده کرده است که معادل بیش از یک نفر از هر ۱۰ کاربر پیجر در جهان است. پزشکانی که در بخش‌های اورژانس بیمارستان کار می‌کنند، پیجرها را در زمان آماده‌باش حمل می‌کنند.

یک پزشک ارشد در سرویس بهداشت ملی انگلیس گفت: بسیاری از پیجرها می‌توانند یک آژیر ارسال کنند و سپس یک پیام صوتی برای گروهها پخش کنند تا به کل تیمهای پزشکی به طور همزمان در مورد شرایط اضطراری هشدار دهند. این کار با تلفن همراه امکان پذیر نیست.

موسسه ملی سلطنتی قایق نجات بریتانیا (RNLI)، برای هشدار دادن به خدمه خود از پیجر استفاده می‌کند.

ردیابی پیجرها نسبت به گوشی‌های هوشمند سخت‌تر است، زیرا فاقد فناوری‌های ناوبری مدرن‌تر مانند سیستم موقعیت‌یابی جهانی یا GPS  هستند. این امر آنها را در گذشته به انتخابی محبوب در میان مجرمان، به ویژه فروشندگان مواد مخدر در آمریکا تبدیل کرده بود.

کِن گری، مامور سابق اف بی آی به رویترز گفت: اما باندهای خلافکار این روزها بیشتر از تلفن همراه استفاده می‌کنند. نمی دانم که آیا کسی از پیجرها استفاده می‌کند یا خیر. همه سراغ تلفن‌های همراه و تلفن‌های مشعل رفته اند که به راحتی می‌توان آنها را دور انداخت و با تلفن دیگری با شماره دیگر، جایگزین کرد و این امر، ردیابی آنها را دشوار می‌کند.

گری که ۲۴ سال در اداره تحقیقات فدرال خدمت کرده و اکنون در دانشگاه نیوهیون عدالت کیفری و امنیت داخلی تدریس می‌کند، گفت: جنایتکاران با گذشت زمان و فناوری جدیدتر، تغییر کردند.

 بازار جهانی پیجرها که زمانی منبع اصلی درآمد شرکتهایی مانند موتورولا بود، در سال ۲۰۲۳، به ۱.۶ میلیارد دلار رسید. این بخش کوچکی از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند است که تا پایان سال ۲۰۲۳، حدود نیم تریلیون دلار تخمین زده شد.

 با پیش‌بینی رشد سالانه ۵.۹ درصدی از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰، تقاضا برای پیجر در حال افزایش است زیرا جمعیت بیماران بیشتر، نیاز بیشتری به ارتباطات کارآمد در بخش مراقبت‌های بهداشتی ایجاد می‌کند. آمریکای شمالی و اروپا، دو بازار بزرگ پیجر هستند که به ترتیب ۵۲۸ میلیون و ۴۹۶ میلیون دلار فروش دارند./ایسنا

 

ارسال نظرات
موضوعات روز