پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
خرید آنلاین قطعات خودرو چالش یا فرصت!
مرصاد رنگرز، کارشناس
کد خبر: ۷۱۵۶۶

تیتر۲۰-  یکی از راه‌های خرید انواع فیلتر و روغن مانند هر کالایی که تصورش را بکنید، استفاده از فروشگاه‌های آنلاین است، به نظر می‌رسد امروز رقابت در بازار نیز بر افزایش سهم بازار از طریق فروش آنلاین است. فعالان بازار فیلتر و روغن معتقدند فروش آنلاین خوب است اما ظاهرا این بازار از دست متولیان خارج شده و به مکانی برای سودجویان تبدیل شده است. 

سیستم فروش شرکت‌ها در ایران همچنان مغازه محور است، بدین صورت که سیستم توزیع از طریق بازارهای متمرکز شروع شده و توزیع مویرگی صورت می‌گیرد، این بازارها البته از نظر اقتصادی در چرخه اقتصادی موثر تلقی شده و به رشد فرآیند خرید و فروش و گردش کالا کمک شایانی می‌کنند. 

از طرف دیگر برخی شرکت‌های سیستم نمایندگی را انتخاب کرده‌اند که این خود نیز یکی بهترین روش‌های توزیع مویرگی کالا است. با توجه به اینکه همواره تولیدکنندگان بر این باور هستند که نباید سیستم فروش مستقل داشته باشند عملا خرید آنلاین از تولید کننده عملا میسر نیست. بنابراین همین سیستم توزیع در خصوص فضای آنلاین نیز متصور است. بنابراین در همین نقطه امکان تقلب فراهم می‌شود. عدم ارتباط مشتری با تولیدکننده و همچنین محصول فیزیکی کالا که باعث می‌شود که در فرآیند خرید کالا عملا مشتری کالا را ندیده و صرفا دریافت کننده کالا باشند. همین امر باعث شده فرآیندها در خرید آنلاین فیلتر و روغن از استقبال زیادی برخوردار نباشد زیرا ابتدا یک هزینه ارسال به مشتری تحمیل شده و در نهایت باید در تعویض روغنی، روغن یا فیلتر خودرو خود را تعویض کند با این شرایط خرید آنلاین فیلتر و روغن چندان به صرفه به نظر نمی‌رسد. 

شاید توضیح دقیق‌تر این موضوع این باشد که در صورتیکه کالای ارائه شده در فضای مجازی کالای نهایی نباشد و در صورتی‌که در جای دیگری باید استفاده شود خرید آنلاین آن به صرفه نخواهد بود. از این رو اکثر فروش محصولات اینترنتی روغن و فیلتر برای استعلام قیمت کاربرد دارند و بیشتر خریداران آن را به عنوان مرجعی برای قیمت می‌دانند. 

اما نظر دیگری نیز در میان فعالان روغن و فیلتر مطرح است، برخی از کارشناسان معتقدند با کمبود کالا در بازار همچون روغن و فیلتر مشتریان برای تامین کالای خود به فضای مجازی روی می‌آورند و ترجیح می‌دهند کالای خود را از فضای مجازی تامین کنند که هم سریع‌تر به کالای خود دسترسی پیدا کنند و هم از گشتن در بازار و صرف وقت جلوگیری کنند بنابراین هزینه ارسال در این شرایط از صرفه اقتصادی برخوردار می‌شود.

هر دو نظریه مطرح است و با توجه به فقدان آمار و اطلاعات در ایران نمی‌توان صحت هریک از موارد را تعیین کرد بنابراین نکته اصلی پیرامون این موضوع این است چه نظریه اول و چه نظریه دوم هر دو باعث رشد فروش کالای تقلبی در بازار غیر رسمی فروشگاه‌های اینترنتی شده و حتی می‌تواند برای کالاهایی که اساسا واردات آن‌ها ممنوع است همچون فیلتر بازار کاذب ایجاد کند و در این فرآیند فیلتر تقلبی به جای فیلتر اصل خارجی به مشتریان فروخته شود. 

فروش آنلاین یکی از چالش‌های بزرگ در فرآیند تایید اصالت کالا است و در این گزارش کارشناس رسانه علیرضا بابایی معتقد است باید در فرآیند خرید آنلاین به چند نکته اصلی توجه کرد، ابتدا اینکه اینماد چندی است بر اساس پروانه کسب افراد داده می‌شود و اینماد این سایت‌های اینترنتی بررسی شود، دوم فاکتور معتبر همراه با شناسه یکتا کالا در هنگام خرید از فروشگاه اخذ شود و در نهایت به آدرس فروشنده و مکان آن توجه شود در صورت لزوم  استعلام آدرس مورد نظر و فرد دارای جواز کسب از اتحادیه مربوط استعلام شود تا صحت‌سنجی کامل انجام شود. 

وی معتقد است در فرآیند خرید آنلاین باید به الزامات قانونی توجه داشت زیرا در رسته فیلتر عملا واردات آن به کشور ممنوع است به طور مثال همین امر در خصوص لنت ترمز نیز برقرار است بنابراین قبل از خرید می‌توان از سایت‌های شرکت‌های مادر برندهای معتبر را شناسایی کرد و سپس اقدام به خرید نمود. 

هرچند شاید هیچ زمانی نتوان فروش قطعات تقلبی را چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری به صفر رساند اما با صرف دقت در خرید می‌توان به کاهش خرید و تولید کالای تقلبی به خصوص در کالاهای حساسی همچون روغن و فیلتر کمک کرد. 

در بازار قطعات خودرو کالای استاندارد که قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده بر روی آن درج و همچنین تشخیص اصالت کالا بر اساس کد یکتا به شماره پیامکی اصالت کالا ارسال می‌شود، یک نیاز و خواست جامعه مصرف‌کنندگان، تعمیرکاران خودرو و اتوسرویس‌ها است که مدتی است این خواسته تحت عنوان  «خرید شفاف»، با درج قیمت تمام شده کالا، و با هشتک قطعه تقلبی یا (#فیک_پارت) دنبال و پیگیری می‌شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز