دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۳
وزیر نیرو گفت: عنوان کردن مسائل همچون «انرژی ارزان» آدرس غلط دادن است و باید اقتصاد انرژی را در کشور اصلاح کنیم.
کد خبر: ۷۲۰۳۹

تیتر۲۰- «عباس علی آبادی» امروز (دوشنبه) در سومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران افزود: ایران کشوری است که در منابع اولیه انرژی اعم از تجدید پذیر و تجدید ناپذیر وضعیت خوبی دارد.

وی به رتبه دوم گازی ایران و رتبه چهارم آن در مقوله نفت و ذخایر شناخته شده آنها اشاره کرد و گفت: در مجموع این ذخایر رتبه نخست جهان را داریم و علاوه بر آن در منابع اولیه تجدید پذیرها اعم از خورشیدی، بادی و آبی نیز وضعیت خوبی داریم.

علی آبادی ادامه داد: گرچه درآمد نفتی ما سالیانه بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار است، اما مصرف انرژی ما نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال است که نکته مهمی است و باید در سیاست‌های انرژی کشور بازنگری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: متهم اصلی در این زمینه اشتباه و اشکال در اقتصاد انرژی است؛ به همین دلیل است که صرفه‌جویی نمی‌کنیم و هزینه کردهایمان باز نمی‌گردد.

وزیر نیرو تاکید کرد: باید اقتصاد انرژی را درست کنیم و اگر می‌خواهیم شدت مصرف انرژیمان کاهش یابد، باید در همه مسائل به سمت برقی شدن حرکت کنیم.

برق خودروهای برقی را تامین می‌کنیم

وی یادآور شد: در حوزه خودرو تلاش زیادی برای برقی شدن کردیم اما نتوانستیم، امروز نیز اعلام می‌کنم هر شرکتی بتواند خودروی برقی بسازد برق آن را تامین خواهم کرد.

علی آبادی اظهار داشت: حتی اگر ۱۰۰ هزار تاکسی برقی در کشور داشته باشیم مصرف برق آن به میزان ۲۰۰ مگاوات خواهد شد، این در حالیست که بیش از ۹۳ هزار مگاوات نیروگاه در کشور داریم.

برنامه ریزی برای ساخت ۵۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر

وزیر نیرو گفت: این وزارتخانه احداث ۵۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر ر دربرنامه دارد

وی افزود: از سرمایه گذاران برای احداث این میزان نیروگاه استقبال می کنیم؛  هر مجموعه ای تمایل به احداث دارد، وزارت نیرو کمک خواهدکرد و تسهیلات هم می دهیم.

علی‌آبادی، میزان تولید گازوئیل را حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: همچنین ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین در روز تولید می شود.

وی، میزان تولید گاز را ۷۳۰ میلیون مترمکعب در روز دانست و ادامه داد: ۵۵ میلیون لیتر هم مازوت تولید می‌شود. با این حال از ناترازی انرژی در کشور رنج می بریم.

این عضو کابینه دولت چهاردهم بر رفتن به سمت سهمیه بندی عادلانه انرژی تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: تعرفه ها باید برای پرمصرف ها افزایش یابد و کسانی که بیشتر از الگو مصرف دارند از سایر بازارها باید تامین کنند.

علی آبادی ادامه داد: وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار سال آینده ۱۴ پروژه کلان تنظیم کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به احداث نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر جدید، افزایش راندمان نیروگاه‌های موجود، تعمیرات به موقع نیروگاهی، مدیریت و بهینه‌سازی مصرف و هوشمندسازی صنعت برق اشاره کرد.

وزیر نیرو در ادامه بر ضرورت تهیه پیوست فرهنگی برای اقدام های وزارت نیرو در راستای اصلاح اقتصادی صنعت برق تأکید کرد.

وی گفت: مردم باید بدانند آن دسته افرادی که به صورت غیرمجاز اقداماتی مانند استخراج رمز ارز انجام می‌دهند و مصارف بسیار بالای برق دارند، به صورت غیرمستقیم از حق و حقوق عموم مردم برداشت می‌کنند و لذا افزایش تعرفه برق برای این افراد نه تنها ناعادلانه نیست، بلکه اتفاقاً در راستای اجرای عدالت و جلوگیری از تضییع حق دیگران اجرایی خواهد شد.

وزیر نیرو با استقبال از هرگونه‌ایده نوآورانه و مؤثر در حوزه ارتقای بهره وری انرژی برق و سرمایه‌گذاری در این بخش گفت: وزارت نیرو از هر گونه ایده نوآورانه و موثر که توسط جامعه دانشگاهی، پژوهشگران و بخش خصوصی در حوزه ارتقای بهره‌وری انرژی و بهینه‌سازی مصرف تهیه شده باشد، استقبال می‌کند.

علی آبادی ابراز امیدواری کرد با کمک همدیگر بتوانیم در سال‌های آینده ضمن کاهش ناترازی انرژی برق در کشور شاهد افزایش رفاه عمومی در این حوزه باشیم./ایرنا

 

ارسال نظرات
موضوعات روز