تیتر۲۰- فرشاد مقیمی روز سه شنبه در مراسم بهره برداری از طرحها و پروژههای متنوع سازی سبد سوخت کشور در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران افزود: اکنون میتوانیم ۲۰۰ هزار لیتر سوخت زیستی بایواتانول تولید کنیم، در حالی که برای تغییر سبد سوخت نیاز به روزانه ۶ میلیون لیتر داریم که جایگزین بنزین شود.
وی ادامه داد: باید بیش از این به تولید بایواتانول در کشور توجه شود، زیرا این سوخت در جهان از پیشرفت بیشتری برخوردار شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: پیش بینی شده که تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید بایواتانول در جهان به ۱۹۰ میلیارد لیتر برسد که نشان از اهمیت آن در سبد سوخت جهانی است و ما هم باید به آن بپردازیم.
مقیمی بر تدوین نقشه راه بلندمدت برای تنوع سازی به سبد سوخت کشور تاکید کرد و گفت: این نقشه راه باید به طرو روشن و مشخص برای صنعت خودروی کشور تدوین شود.
وی بر پیگیری همزمان نوسازی ناوگان حمل و نقل، متنوع سازی سبد سوخت و اقساط خودروهای فرسوده برای اصلاح روند مصرف سوخت تاکید کرد.
معاون وزیر صمت از تلاش برای نوسازی و بازسازی یکهزار و ۴۰۴ واحد صنعتی خبر داد و گفت: تحقق این مهم به کاهش مصرف انواع انرژی منجر خواهد شد.
مقیمی، بحث اسقاط خودروهای فرسوده را مورد تاکید قرار داد و گفت: تا به امروز ۳۲۸ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است.
وی ادامه داد: این درحالی است که در کل سال ۱۴۰۲ فقط ۷۷ هزار دستگاه خودرو فرسوده اقساط شده بود که نشان از چهار برابر شدن این روند دارد.
رئیس هیأت عامل ایدرو خاطرنشان کرد: ۹۶ هزار دستگاه خودروی فرسوده اقساط خواهد شد که ۲۰ هزار آن تاکسی و همچنین ۷۰ هزار موتورسیکلت هم اقساط میشوند.
مقیمی با اشاره به اینکه حدود ۴۱ میلیون دستگاه خودرو در کشور درحال تردد است، افزود: ۵۳ درصد اینها یعنی ۲۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده اند که میزان مصرف بالایی هم دارند.
وی گفت: ماده ۱۲ میتواند به بحث اقساط خودروها کمک کند و بخش صنعت برای این کار آماده است.
مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه داد: اکنون حدود ۱۴۶ هزار تاکسی در حال تردد است که ۸۵ هزار دستگاه آن فرسوده است.
مقیمی افزود: علاوه برتلاش برای بهبود وضعیت خودروها باید به کیفیت سوخت هم توجه شود که استفاده از سوختهای پایه زیستی در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد./مهر