تیتر20 - نئوبانکها به طور معمول، کاربران زیادی را وارد تعامل با خدمات بانک ها می کنند. این اپلیکیشن ها می توانند به عنوان یک کانال توزیع جدید برای آثار هنری و کتاب ها هم عمل کنند؛ امری که تاکنون سابقه نداشته است.
از سویی، تغییرات اقتصاد فرهنگ و هنر و گرانی کتاب و آثار هنری که ضرورت حذف واسطه ها را توجیه می سازد، زمینه ای مناسب برای همکاری شعرا، نویسندگان و هنرمندان با بانک ها به منظور توزیع مستقیم آثار آنها یا پیش فروش این آثار، بر روی نئوبانک را فراهم ساخته است.
از زمانی که بانک صادرات پلتفرم نئوبانک سپینو و اپلیکیشن آن را راه اندازی کرد، با درک تحولات اقتصاد فرهنگ و هنر، تلاش کرد تا برندسازی تازه ای را برای سپینو بر جریان اندازد.
همکاری بانک صادرات با هنرمندان محبوب نسل Z (متولدان 1376 تا 1391)، فصلی تازه در مسیر برندینگ نئوبانک سپینو محسوب می شود.
نسل Z، مخاطب گسترده فناوری های نوین مانند نئوبانک ها محسوب می شوند و کالاهای فرهنگی و هنری را به گستردگی مصرف می کنند؛ کالاهایی که تلفیقی از سنت و مدرنیته را در یک بسته (موسیقی، شعر و... ) ارائه می کنند.
هنرمندانی مانند همایون شجریان با زبان ارتباطی نسل Z آشنا هستند. بر همین اساس، بانک صادرات، آلبوم «ش م س» همایون شجریان را در اپلیکیشن سپینو برای کاربران در دسترس قرار داد؛ حرکتی که در بازار اقتصاد هنر، تابوشکنانه و خلاقانه محسوب می شود.
اما سپینو به عنوان یک نئوبانک می تواند به بازاری برای عرضه آثار هم تبدیل شود؛ چرا که از سیستم های پرداخت یکپارچه و پرداخت ساده و سریع بهره می برد.
همکاری بانک صادرات با فاضل نظری
این قابلیت های زیرساختی سپینو، فصلی تازه برای همکاری بانک صادرات با یکی از شعرای معاصر گشوده است؛ شاعری که اتفاقا محبوب نسل زد هم هست.
فاضل نظری، از شعرای غزل و قصیده سرا که در میان جوانان مشتاق اشعار کلاسیک با مضامن اجتماعی و عاشقانه، طرفداران زیادی دارد، این همکاری را با بانک صادرات آغاز کرده است. زبان روایت گر و فاقد پیچیدگی های شعر نو نظری، که غرق در موسیقی کلمات ساده و همه فهم می شود، به لحاظ فرم و محتوا، جوان پسند است.
مجموعه غزل «نیست» نظری، با رعایت ویژگی های سبکی او، فرصت تازه ای را برای بهره مندی از زیرساخت های عرضه فروشگاهی، سپینو می جوید.این اثر که آیین رونمایی آن از سوی بانک صادرات برگزار شده است، در نئوبانک سپینو، برای پیش فروش عرضه شده است.
به این ترتیب، سپینو می تواند از یک نئوبانک، به پلتفرم تعامل با بازار هنر تبدیل شده است؛ بازاری که برای نسل زد بسیار محبوبیت دارد. اما سپینو به ازای عرضه آثار هنری، چه چیزی به دست می آورد؟ بانک صادرات با عرضه آلبوم «ش م ش» و پیش فروش دفترشعر نیست، دو کمپین موفق را در بازار اقتصاد فرهنگ و هنر، راه اندازی کرد؛ اقدامی تا پیش از این، سابقه نداشت.
سپینو حالا برای خیلی ها که با برند آن آشنا نبودند، به یک آشنا تبدیل شده است. بررسی سوابق جست و جوی کلمه کلیدی «نئوبانک سپینو» در گوگل، نشان می دهد که در سال 1403 رکورد تازه ای رقم خورده است.
براین اساس، از حوالی 30 تیر 1404 تا 5 مرداد این سال، جست و جو برای این کلید واژه، شروع به رشد کرد و با راه اندازی کمپین توزیع آلبوم «ش م ش» به روند خود ادامه داد.
ماه های مرداد و شهریور تا اسفند ماه سال جاری، در یک روند دارای فراز و فرود اما افزایشی نسبت به 13 تیر 1400 تا 19 تیر این سال، جست و جو برای این کلید واژه بالا رفته است.
سپینو یک ابزار نئوبانکی دارای محصولات فرهنگی و هنری
با توجه به خدمات متنوع نئوبانک سپینو مانند انتقال وجه هوشمند به صورت کارت به کارت، دریافت وام 300 میلیون تومانی غیرحضوری، دریافت وام 50 میلیون تومانی بدون ضامن، ابتکاراتی مانند توزیع ارز اربعین، افتتاح حساب بدون پرداخت کارمزد و صدور و ارسال رایگان کارت های بانکی، عرضه محصولات فرهنگی و هنری بر روی این بستر، انرژی تازه محسوب می شود که با چاشنی خلاقیت به دست آمده است.