پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۳ - 2025 March 06
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
شرکت بیمه ملت، با مدیریت موثر سرمایه موجود و ریسک‌های مرتبط با آن، موفق شده است که نسبت توانگری خود را به بالاترین در کل صنعت بیمه برساند و با مدیریت بدون ریسک جریان نقدینگی و حفظ خود در برابر ریسک‌های بازاری، فاصله زیادی از مخاطرات بازار بگیرد.  
کد خبر: ۷۴۸۹۹

تیتر20 - شرکت های بیمه به دلیل ریسک های بیمه گری همیشه با مخاطرات مربوط به کاهش توانگری مالی خود روبه رو هستند. ریسک های مختلفی متوجه یک شرکت بیمه است. 


از جمله این ریسک ها، می توان به ریسک های مالی و ریسک های بیمه ای اشاره کرد که هر کدام می توانند یک شرکت بیمه را از بین ببرند و برای همیشه از حضور در بازار محروم کنند. 


شرکت های بیمه تنها می توانند از ریسک ها فاصله بگیرند و در محیط آنها به بقای خود ادامه دهند. اما برخی شرکت ها، مانند بیمه ملت، فاصله خود را با تحمل ریسک ها، به میزان زیادی افزایش داده اند. 


بر اساس داده های پردازش شده از سوی بیمه مرکزی، بیمه ملت برترین شرکت به لحاظ توانگری مالی است اما این شرکت چگونه به بالاترین سطح توانگری در محیط پر از ریسک بیمه گری در ایران، دست یافته است؟ 


صورت های مالی بیمه ملت نشان می دهند که توانگری مالی این شرکت در پایان 1402 به 488 درصد می رسد. این میزان توانگری، نشان می دهد که سرمایه موجود شرکت، 4.88 برابر سرمایه الزامی آن است. 


در نتیجه، اگر سرمایه الزامی شرکت 100 تومان باشد، سرمایه موجود شرکت 488 تومان است. این عدد، نشان می‌دهد که شرکت بیمه ملت، دارای سرمایه اضافی زیادی است و قادر به مقابله با ریسک‌ های محیطی بازار بیمه و ریسک های عملیاتی است. 


این در شرایطی است که نسبت توانگری شرکت های بیمه به طور معمول 150 یا 200 درصد است. در نتیجه، توانگری بیمه ملت بیش از 2 برابر میزان استاندارد است. 


در همین حال، نسبت توانگری شرکت های بیمه در سال 1402 بین 84 تا بیش از 400 درصد است. دومین شرکت برتر پس از بیمه ملت، نسبت توانگری حدود 300 درصد دارد. 


این اختلاف، نشان می دهد که بیمه ملت، اختلاف قابل ملاحظه ای با دومین شرکت برتر بیمه ای کشور، به لحاظ قدرت پوشش ریسک ها دارد. 


بیمه ملت، در شرایطی به توانگری مالی 488 درصد دست یافته است که در همین سال 1402، توانگری 15 شرکت بیمه از میان شرکت های مختلط (چند رشته ای) کمتر از 150 درصد است. این یعنی، عموم شرکت های بیمه ای ایران، در محیطی پر از ریسک غرق شده اند و قد خم کرده اند. 


قوی ترین شاخص های عملکردی بیمه ملت 
در سال 1401 هم توانگری بیمه ملت به 457 درصد می رسید که بازهم بالاتر از استاندارد نسبت توانگری است. اما بیمه ملت، بر اساس بهبود بخشیدن به کدام شاخص ها (ریسک ها) به چنین قدرتی دست یافته است؟ 


مقایسه توصیفی برخی شاخص ها در سال های 1401 و 1402 به درک بهتر عملکرد بیمه ملت در افزایش نسبت توانگری کمک می کند. 


یکی از شاخص های مورد توجه، در محاسبه نسبت توانگری، ریسک بازاری است. بیمه ملت، در سال 1402 با کاهش ریسک بازاری خود نسبت به سال 1401 مواجه شده است. 


کاهش ریسک بازاری، نشان‌ دهنده آن است که میزان تاثیرپذیری بیمه ملت از تغییرات شرایط بازارهای مالی کاهش یافته است. 


به طور کلی، این تغییر را می توان اینگونه تفسیر کرد که بیمه ملت، سبد سرمایه گذاری اش را به گونه ای متحول کرده است که از تغییرات قیمت دارایی ها، نرخ بهره و... شوک های کمتری را متحمل شود. 


ریسک نقدینگی بیمه ملت هم صفر است و در سال های 1401 و 1402 تغییری را نداشته است. وجود ریسک نقدینگی به این معنی است که شرکت بیمه، در پرداخت تعهدات خود، به دلیل کاهش جریان نقد، مشکل دارد. 


صفر بودن ریسک نقدینگی، می رساند که ملت از جریان نقدینگی قوی برخوردار است و بیدی نیست که با این بادها بلزرد. 


اما ریسک نقدینگی صفر، همراه با افزایش سرمایه (سرمایه موجود) شرکت، می تواند نشان دهنده قدرت بالا در مدیریت سرمایه و هدایت پذیری نقدینگی باشد.

 
سرمایه موجود، به شرکت بیمه کمک کند تا در مواقعی که جریان نقد کافی نیست، از دارایی‌های خود، برای تامین نقدینگی استفاده کند. 


افزایش سرمایه موجود، به کاهش ریسک نقدینگی منتهی می شود. خوشبختانه بیمه ملت با افزایش مازاد بیمه گر (سرمایه موجود) در سال 1402 نسبت به سال 1401 قوی تر هم شده است. 


مازاد بیمه گر (سرمایه موجود) به عنوان یک ریسک، در محاسبه توانگری مالی، محاسبه می شود. این مقدار، نشان‌ دهنده منابع مالی واقعی است که شرکت بیمه در اختیار دارد تا بتواند با ریسک‌های مختلف مقابله کند.


از آنجا که نسبت توانگری مالی شرکت بیمه از تقسیم مازاد بیمه گر (سرمایه موجود) بر سرمایه الزامی، ضرب در 100 به دست می آید، افزایش مازاد بیمه گر، به طور مستقیم، بر روی افزایش نسبت توانگری شرکت تاثیر می گذارد. 


مازاد بیمه گر بیمه ملت، در سال 1402 نسبت به سال 1401، بیش از 16 میلیون و 861 هزار واحد بیشتر شده است. بنابراین، مازاد بیمه ‌گر شرکت بیمه ملت در سال 1402 حدود 24.9 درصد در سال 1402 نسبت به سال 1401 رشد کرده است. 


داده های موجود در شرکت های بیمه در کشورهای در حال توسعه، نشان می دهد که سرمایه موجود این شرکت ها، سالیانه 10 تا 20 درصد رشد می کند. 


در نتیجه، بیمه ملت، در مقایسه با شرکت های بیمه ای مستقر در بازار کشورهای در حال توسعه، یک شرکت پیشرو و بسیار قوی محسوب می شود؛ آنهم در محیط پرریسک اقتصاد ایران. 


این زمینه، کمک کرده است که اعتماد بیمه گزاران به بیمه ملت جلب شود و شاهد رشد خیره کننده  فروش حق بیمه در این شرکت باشیم. بر این اساس، در مرداد ماه سال جاری، میزان فروش حق بیمه این شرکت، نسبت به مرداد سال گذشته، 906 درصد رشد کرد.

 
همچنین، میزان فروش حق بیمه شرکت در 5 ماه منتهی به اسفند سال 1403 نسبت به مدت مشابه از سال گذشته، 864 درصد جهش داشت. 


جمع بندی از عملکرد بیمه ملت 
به این ترتیب، بیمه ملت با دسترسی به یک جریان نقد قوی و تبدیل حجم بالایی از این جریان، به سرمایه موجود (به دلیل مدیریت ریسک ها و کاهش فروش بیمه نامه های خطرناک)، به یک شرکت سرافزار در بازار بیمه تبدیل شده است. 


این قدرت بالا، خود ناشی از مدیریت ریسک ها است که در مدیریت پرتفوی (کاهش ریسک ها) و افزایش منابع ناشی از حق بیمه مشاهده می شود. 


این عملکرد قوی، در رسیدن به نقدینگی (حق بیمه، سود حاصل از سرمایه گذاری و... ) به افزایش سرمایه موجود، منجر شده است. افزایش سرمایه موجود هم موجب سودسازی (سود عملیاتی) چشمگیر بیمه ملت شده است. 


برای نمونه، سود عملیاتی بیمه ملت، در 9 ماه ابتدای 1403 نسبت به 9 ابتدای سال 1402، بیش از 439 درصد رشد کرده است. میزان سود خالص شرکت هم در همین مدت، 154 درصد جهش داشت.  

 

ارسال نظرات
موضوعات روز