تیتر20 - فردا موتورز از جمله خودروسازانی است که درست در سال های تحریم و ممنوعیت و فشارهای سنگین در بازار خودرو وارد تولید شد. این در حالی بود که بازار خودرو به شدت نیاز به عرضه های زیاد و متنوع داشت.
فرداموتورز تا پیش از تحریم ها چندان در جریان بازار قرارنداشت و بیشتر در کارخانه تولید خود واقع در سمنان برای خودروسازان بزرگ خودرو تولید می کرد.
پیش از آن نیز شرکت مادر توانسته بود با وارد کردن برندهایی مانند کیا ،هیوندا و جیلی نقش مهمی در تغییر ذائقه بازار ایجاد کند. این شرکت با استفاده از دانش و توان کره ای و جذب و پرورش نیروهای متخصص ، سمت و سوی بازار خودرو را عوض کرد. دربحث خدمات پس از فروش نیز با توجه به حساسیت کره ای در حفظ شان و جایگاه برند ، زیرساخت های مناسب و قابل قبول و در خور شانی را برای مصرف کنندگان ایرانی فراهم کند.
وجود همین نوع شرکت ها بود که زمینه های تغییر نگرش تولید کنندگان داخلی به موضوع مهم و حیاتی خدمات پس از فروش را فراهم کرد.
این روند تا زمان تحریم ها کما بیش ادامه داشت. اما از سال 97 ورق برگشت ابتدا بازار با ممنوعیت واردات و بعد از آن با تحریم ها مواجه شد. یک مواجهه خطرناک که با دست به دست هم دادن عواملی مانند نوسان نرخ ارز ، رفتن شرکای خارجی ، افزایش قیمت مواد اولیه و اصرار برتثبیت قیمت ها ،وضعیت بازار خودرو را به طرز غم انگیز و حیرت آوری دگرگون کرد. با سرمایه ای شدن خودرو و رانتی که با قیمت گذاری دستوری ایجاد شده بود، از یک سو باعث افزایش فشار تقاضا شده بود و از سوی دیگر عرضه به شدت کاهش یافته بود.
این ناترازی خود به آتش افزایش قیمت ها دامن می زد و اوضاع روزبروز بد و غیر قابل کنترل تر می شد.
فرداموتورز در چنین شرایط با با برند FMC پا به عرصه تولید گذاشت و با سرعت محصولات متنوع از در کلاس های مختلف را روانه بازار کارکرد.
به بیان دیگر فردا موتورز به رغم نوپا و تازه کار بودن با تکیه بر توان تولید و تجربه ای که از شراکت و همکاری با خودروسازان بزرگ کره ای و ایرانی به دست آورده بود،هم به چم و خم تولید آشنا بود و هم کاملا بازار را می شناخت . ضمن اینکه درک درست از اوضاع کشور و نیاز بازار خودرو نیز مساله ای بود که این شرکت با فهم آن سرعت ورود به بازار را بیشتر کرد.
این درحالی بود که فضای به وجود آمده اوضاع تولید را متشنج کرده بود .قیمت مواد اولیه با نوسان های پی در پی افزایشی همراه بود و در کل شرایط برای تولید مساعد نبود.
اما در هر صورت FMC توانست در مدت کوتاهی سبدی متنوع و قابل توجه در کلاس های مختلف را روانه بازار کند.
خلائی که همچنان نیاز آن در بازار احساس می شود. به همین دلیل فرداموتورز از یک سو برای تکمیل تر کردن سبد محصولات و از سوی دیگر ایفای نقش در عرضه خودروهای پاک ، سبد محصولاتش را تکمیل ترکرد.این اتفاق در خلال ششمین نمایشگاه خودروی شهر آفتاب که اواسط بهمن 1403 برگزار شد ،رقم خورد.
فردا موتورز در این رویداد، نسخه بهروز شده ، FMC T5 و FMC SX5 را با ارتقاءهای فنی و طراحی جدید، به نمایش درآورد.
درکنار این محصولات که با برند مونتاژی این شرکت معرفی شدند ، فردا موتورز 3 محصول وارداتی MG RX9، MG ZS hev و MG 3 ازبرند MG را نیز به سبد محصولات خود اضافه کرده است. خودروهایی که درراستای مسئولیت اجتماعی و کاهش آلوگی هوا و حرکت به سمت خودروهای پاک به سبد محصول این شرکت افزوده شده اند.
فردا موتورز نه تنها افزایش تنوع و تعدد خودرو در سبد محصول را در دستور کار قرار داده است بلکه برای افزایش سهم بازار و جلب بیشتر نظر مشتریان سدان فورتینگ S50 EVK وسدان Nevo A05 را نیز معرفی کرده است. دو سدانی که می توانند در کنار سدان قدیمی این شرکت FMC 511 صحنه رقابت را گرم تر و دست مشتریان را برای انتخاب بازتر کنند.
فرداموتورز بالاخره پس از مدت ها وارد بازارپیکاپ نیز شد و اولین سری از این کلاس به نام پیکاپ کایزن را به سبد محصولات خود اضافه کرد.
دراین میان با توجه به تعدد برندها و خودروهایی که به تازگی وارد سبد محصول فرداموتورز شده اند می توان نتیجه گرفت که این شرکت برای حضور بلند مدت تر و همچنین افزایش سهم بازاراستراتژی جدید در پیش گرفته است . این استراتژی با توجه به تغییر شرایط بازار و افزوده شدن برندها و خودروهای جدید می تواند مصرف کنندگان را به روزهای آینده خوشبین تر کند.